Hitachi lanserar den första terabyte-hårddisken

Permalänk
Avstängd

ungdomar, ni tänker ju fel.

Så här är det, man tar t.ex 16x300gb i raid5 för lagring och sedan fyra eller fem sådana diskar i ett eller flera externa chassin till backup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
ungdomar, ni tänker ju fel.

Så här är det, man tar t.ex 16x300gb i raid5 för lagring och sedan fyra eller fem sådana diskar i ett eller flera externa chassin till backup.

Och det är inte väldigt dyrt?...
Eller utgår du ifrån att de med ett datorsystem för 10.000:- har råd att lägga nästan 20.000:- extra på diskar, externt kabinett och större chassi?
Diskussionen var ju om att det är oerhört dyrt att säkerhetskopiera stora mängder data. Inte att det inte går om man har några tusenlappar liggandes...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

...suck...

Det är inte dyrt att säkerhetskopiera upp till säg två terabyte idag. Åtminstone inte om man värderar datan. Har man dessutom lagt ut så "mycket" pengar på att få ihop en terabyte data på ena eller andra viset så är det nog bättre att spara ihop till backup än till nästa terabyte. Sedan utgår jag från att de som köper en dator för 10 000kr har vett nog att köpa en extern disk för tusenlappen och backa mot den. En disk på terabyte är, med största sannolikhet, ämnad åt en annan marknad än svensson- marknaden som mest surfar, betalar räkningar och chattar. Dessutom får man nog vara bra fel ute om man sätter en disk med den storleken som primär lagring/nytto- disk.

Permalänk
Medlem

IBM/Hitachi har väl egentligen inte haft några problem med sina diskar sedan katastrof disken 75GXP men gammalt rykte är svårt att tvätta bort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Har en IBM/Hitachi disk från 2001 som fungerar utmärkt.. förstår inte varför alla hatar Hitachi?

Jo det är för att IBM/Hitachi har dålig statestik i hållbarhet. Men det kan ju ha förändrats på senare tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Jo det är för att IBM/Hitachi har dålig statestik i hållbarhet. Men det kan ju ha förändrats på senare tid.

Har en IBM Deskstar 120GB som kört non-stop i över 3år nu.. inga som helst problem. Visst fan låter den värre än Prescott med orginalkylning, men den fungerar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Jo det är för att IBM/Hitachi har dålig statestik i hållbarhet. Men det kan ju ha förändrats på senare tid.

Beror säkert på att IBM/Hitachi tillverkar mycket mer diskar än andra tillverkare, därav högre felsiffror.

Jag har kört IBM diskar i evigheter och dom har hållt lika bra som andra diskar.

Dom hade problem med en serie, men jag har för mig att det inte ens var IBM som hade byggt dom, det var en annan tillverkare som hade byggt på licens åt IBM. men jag minns säkert fel.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
lol hur billigt är det köpa dubbla diskar?Tror du ja kan köra backup på allt på 7 diskar ja har?Plus när ja köper denna disken blir det över 2.5 tb totalt.Hur ska ja kunna göra backup menar du?Bränna dvd?Köpa 3 stora hårdiskar till?Tror du jag skiter ut pengar? Men efter som du tycker du själv är så vettig.Så kan du tala om hur ja ska göra utan ska kosta kjortan????????????????????????????

Vänligen lugna ner dig en aning. Det är inte världens undergång än...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

awsome! en sån för backup lär det säkert bli.

..eller som systemdisk.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Men usche vad många plattor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Beror säkert på att IBM/Hitachi tillverkar mycket mer diskar än andra tillverkare, därav högre felsiffror.

Jag har kört IBM diskar i evigheter och dom har hållt lika bra som andra diskar.

Dom hade problem med en serie, men jag har för mig att det inte ens var IBM som hade byggt dom, det var en annan tillverkare som hade byggt på licens åt IBM. men jag minns säkert fel.

Knappst. Strax efter IBM sålde sin avdelning för tillvärkning av diskat till hitachi gick dom ut å släppte sina egna dockument där fabrikationsfelen var väl dockumenterade och att felet itne varit åtgärdat under hela deskstar serien alltså även 120 och 180GXP inräknade.
Så det har inte nåt med mägden diskar att göra utan att det helt enekelt är fabrikationsfel på dom. Hitachis första diskar som kom från IBMs föredeta deskstarserie är intem ycket mer än omärkta deskstar diskar. Sedan kan det ju speckuleras i om felen är åtgärdade efter hitachi tog över tillverknigen men min personliga erfarenhet av hitachis egna disakr, tex deras 2.5 tums DK23 serie med fel i firmwaren som orsakade disk haveri som ajg själv råkade ut för. HP kan intyga på det står på deras sida då jag kollade uppdateringar för min laptop i fråga. Fans tom att ladda hem en inspelning på missljudet. En liak dan inspelning fans på hitachis sidan fast dom påstår sjävla att det är NORAMLT arbetljud men när et läshuvud sveper över disken med fullt utslag å det som tar stopp är sidan av disken så kan man ju själv räkna ut vad som kan hända med läs å skrivhuvudena. kallades på amrekanska för head barking och det låter förjävligt.
Hitachi hade senare firware fixar för problemet men i mitt fal så han min disk rasa innan dess och jag hade även en på 40Gb som var en av dom sissta å vitt jag vet fins det fortfarande iget fix för den.
Har även haft nayre sata baserade hitachi 3.5 diskar som pajat.
Poalren har datorbutik och dom säljer inte hitachi pga hög felprocent.

Mycket möjligt att htiachi bättrat sig det senaste 1-1.5 åren men jag personligen tycker dom är bedrövligt opålitliga och jag är inte ensam om hatt ha hitachi diskar som pajar även om jag å dom flesta har seagate och maxtor i majoritet så ärdet ändå dom få htiachi vi har som pajar. kan ju inte bara vara slumpen.

Mne med tanke på att en seagate med 5 års garanti kostar typ 25-30kr mer än en hitachi och seagate inte haft några kända fabrikationsfel så ser jag gen vits i att inte köpa bra märken som seagate, maxtor, WD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
IBM/Hitachi har väl egentligen inte haft några problem med sina diskar sedan katastrof disken 75GXP men gammalt rykte är svårt att tvätta bort.

75GXP må ha varigt värst men knappast isolerat till den.
60GXP var en katastrof och efterföljande var inte bra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Beror säkert på att IBM/Hitachi tillverkar mycket mer diskar än andra tillverkare, därav högre felsiffror.

Jag har kört IBM diskar i evigheter och dom har hållt lika bra som andra diskar.

Dom hade problem med en serie, men jag har för mig att det inte ens var IBM som hade byggt dom, det var en annan tillverkare som hade byggt på licens åt IBM. men jag minns säkert fel.

Jag trodde Seagate var rätt dominerande på hårddiskmarknaden?

Som pa1983 säger så var det en del problem med IBMs diskar, och det är inget som kan bortförklaras med att det såldes många. Det var urusel statistik på dem procentuellt.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dom inte har 16mb cache på den hårdisken. :>

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
en massa text....

Jaja tagga ner lite nu, läs ett par gånger till vad jag skrev.
först "Beror säkert på att" är väl inget påstående?.
sen på slutet "men jag minns säkert fel"
Jag vet inte hur du tolkar sånt.
Testa att läs en gång till är du snäll och bli inte så aggresiv, snälla?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Synd bara att det är en hitachi. En seagate på 1Tb då kunde jag köpa men en hitachi då får man vara glad om den lever 1 år och 2 år då är det fan ett under.

Jag kör mina vid det här laget urgamla 120GXP och 180GXP utan problem än idag, har tappat räknigen på hur många år jag haft dom. Hade en 60GXP länge också utan problem (2 plus år) men den såldes med gamla datorn. Så på fanken, världen är full av under med andra ord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Knappst. Strax efter IBM sålde sin avdelning för tillvärkning av diskat till hitachi gick dom ut å släppte sina egna dockument där fabrikationsfelen var väl dockumenterade och att felet itne varit åtgärdat under hela deskstar serien alltså även 120 och 180GXP inräknade.

Då vill jag se de dokumenten!
Diskar som kom från Ungern-fabriken uppvisade en mer eller mindre katastrofal felprocent, den fabriken lades ned för länge sen.

Permalänk
Medlem

Det var väll så att IBM gjorde ett försök med annat mtrl i själva skivorna ett tag. Var det inte en glasblandning? Hursom helst så vet vi ju hur det slutade...

Ett plus med Hitachi är deras smarta "parkeringslösning":
http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/9076679E3...$file/LoadUnload_white_paper_FINAL.pdf

Ett synnerligen smart system som säkerställer att inte huvudet behöver landa/starta i kontakt med diskytan. Mig veterligen är det ingen annan tillverkare som har ett sådant system?

Ni som suckar tungt över att det sitter 5st skivor i den, har ni lust att utveckla den sucken?

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Jag kör mina vid det här laget urgamla 120GXP och 180GXP utan problem än idag, har tappat räknigen på hur många år jag haft dom. Hade en 60GXP länge också utan problem (2 plus år) men den såldes med gamla datorn. Så på fanken, världen är full av under med andra ord.

Det som aldrig slutar förvåna mig är att folk som haft positiva egenskaper inte kan se längre än så.

Seriöst, 40% trasiga diskar är en katastrofalt urkass felprocent. Men trotts det så fungerar 60% av alla diskar som de 'borde'.
Även om du kunde visa upp 10 diskar som gått 24/7 i 10 år så säger inte det ett skvatt om något alls...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Ett plus med Hitachi är deras smarta "parkeringslösning":
http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/9076679E3...$file/LoadUnload_white_paper_FINAL.pdf

Ett synnerligen smart system som säkerställer att inte huvudet behöver landa/starta i kontakt med diskytan. Mig veterligen är det ingen annan tillverkare som har ett sådant system?

Marknadsföring?
Hitachi är kanske ensamma om jusst sin teknik, men alla andra tillverkare har ju sina lösningar på problemet och då ingen tillverkare mig veterligen har några som helst problem med det så ser jag inte fördelen med hitachis lösning (ur en konsuments perspektiv).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Ni som suckar tungt över att det sitter 5st skivor i den, har ni lust att utveckla den sucken?

Finns inga fördelar med flera skivor.
Flera skivor innebär ofta lägre datatäthet vilket försämrar prestandan (bara för att man har fler skivor betyder det ju inte att datatätheten per skiva sjunker men ofta är det så i praktiken när slutprodukterna kommer (men det gäller nog inte 1 TB diskarna i alla fall)).

Men kanske främst, varje skiva ökar risken för fel samt ökar både strömförbrukningen och ljudnivån.

Några direkta kopplingar till antalet skivor och pålitlighet har jag inte sett på senare år, men hårddiskar är känsliga som de är och ljudnivån är tillräckligt för mig att titta efter alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det som aldrig slutar förvåna mig är att folk som haft positiva egenskaper inte kan se längre än så.

Seriöst, 40% trasiga diskar är en katastrofalt urkass felprocent. Men trotts det så fungerar 60% av alla diskar som de 'borde'.
Även om du kunde visa upp 10 diskar som gått 24/7 i 10 år så säger inte det ett skvatt om något alls...

Eftersom det krävdes ett under för en IBM/Hitachi att hålla 2 år enligt Mr.Dyslexiker så tyckte jag att det var på plats med ett svar om mina erfarenheter. Jag kan dock helt och hållet förstå att han inte gillar IBM när han haft dåliga erfarenheter av dom.
Fint att du använder till och med mitt utryck katastrofal felprocent och sen påstår du att jag inte kan se längre än mina "positiva egenskaper"? Nog för att jag har flera prositiva egenskaper:) men erfarenheter får jag väl ändå anta att du menade?

Eftersom du så fint struntade i att citera mitt andra svar så får jag tydligen göra det själv.

Citat:

[B]Då vill jag se de dokumenten!
Diskar som kom från Ungern-fabriken uppvisade en mer eller mindre katastrofal felprocent, den fabriken lades ned för länge sen.

[/B]

Det här betyder alltså att jag är lever i min egna värld totalt och anser att eftersom mina diskar fungerat bra så har därmed IBM inte haft några problem alls?
Smart Echo, smart!

Sen uppvisade inte alla serier din påstådda felprocent.
Så här minns jag historien. Diskar från Ungern, vissa serier av 75GXP uppvisade katastrofal felprocent, men du vill alltså påstå att hela GXP-serien uppvisade det?
Isf vill jag se siffror på detta, för det tror jag inte ett nanoögonblick på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Vänligen lugna ner dig en aning. Det är inte världens undergång än...

ETA 2007-02-21 har jag hört, så det börjar bli dags att ta lite backup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ljudnivån skall enligt pressmeddelandet vara mycket låg, bland annat presenteras det att den endast låter 29 decibel i viloläge samt 32 decibel under sökning.

Oj va tyst.

Permalänk
Medlem

5 plattor med 10 läshuvuden? Detta låter lite extremt, nog bättre att vänta tills Samsung eller Seagate kommer med egna versioner där antalet plattor är lägre.

Permalänk
Medlem

med så måna plattor och läshuven kan man lika gärna köpa 2 500 gigare istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Eftersom det krävdes ett under för en IBM/Hitachi att hålla 2 år enligt Mr.Dyslexiker så tyckte jag att det var på plats med ett svar om mina erfarenheter. Jag kan dock helt och hållet förstå att han inte gillar IBM när han haft dåliga erfarenheter av dom.
Fint att du använder till och med mitt utryck katastrofal felprocent och sen påstår du att jag inte kan se längre än mina "positiva egenskaper"? Nog för att jag har flera prositiva egenskaper:) men erfarenheter får jag väl ändå anta att du menade?

Eftersom du så fint struntade i att citera mitt andra svar så får jag tydligen göra det själv.

Det här betyder alltså att jag är lever i min egna värld totalt och anser att eftersom mina diskar fungerat bra så har därmed IBM inte haft några problem alls?
Smart Echo, smart!

Sen uppvisade inte alla serier din påstådda felprocent.
Så här minns jag historien. Diskar från Ungern, vissa serier av 75GXP uppvisade katastrofal felprocent, men du vill alltså påstå att hela GXP-serien uppvisade det?
Isf vill jag se siffror på detta, för det tror jag inte ett nanoögonblick på. [/B]

har själv ägt en 75GXP på 30Gb. Var ine på lödning en gång pga kassmolex men den höll 4 år innan i princip vartenda kluster vart kapput.

Fixade ett par 60GXP diskar med DFT som också led av trasiga kluster.

Ägt ett par 120GXP. En död dock mitt fel och en har polaren after att jag trötnade på deras satans klickande dom lider av.

Så jag själv har itne haft sån satans otur med IBM diskarna men polarna har haft mindre tur. Dock har som sagt IBM harft lite halvdassig kvalite. Deras glas plattor var ju inte helt lysande tex.

Vad det gällde dokumenten så antar jag att dom går att hitta som alla andra dokument men jag har inte direckt forskat i det då jag redan vet att diskarna är skit.

Sweclockers postade nyheten om dokumenten IBM släppte där felen var angivna strax efter IBM sålde disk avdelnigen till htiachi. Så bör gå att finna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Eftersom det krävdes ett under för en IBM/Hitachi att hålla 2 år enligt Mr.Dyslexiker så tyckte jag att det var på plats med ett svar om mina erfarenheter. Jag kan dock helt och hållet förstå att han inte gillar IBM när han haft dåliga erfarenheter av dom.
Fint att du använder till och med mitt utryck katastrofal felprocent och sen påstår du att jag inte kan se längre än mina "positiva egenskaper"? Nog för att jag har flera prositiva egenskaper:) men erfarenheter får jag väl ändå anta att du menade?

Eftersom du så fint struntade i att citera mitt andra svar så får jag tydligen göra det själv.

Jo, menade förstås erfarenheter .

Jo, missade lite relevansen av ditt inlägg.

Citat:

Det här betyder alltså att jag är lever i min egna värld totalt och anser att eftersom mina diskar fungerat bra så har därmed IBM inte haft några problem alls?
Smart Echo, smart!

Är ju lite skillnad på 75GXP som du påstod det var problem med och dina 120GXP, 180GXP och 60GXP diskar som du pratade positivit om...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Sen uppvisade inte alla serier din påstådda felprocent.
Så här minns jag historien. Diskar från Ungern, vissa serier av 75GXP uppvisade katastrofal felprocent, men du vill alltså påstå att hela GXP-serien uppvisade det?
Isf vill jag se siffror på detta, för det tror jag inte ett nanoögonblick på.

40% var en siffra tagen ur luften - vilket inte framgick (var nog rätt trött när jag skrev vilket antagligen förklarar alla fel )

Men att 60GXP hade problem är det väl inget snack om heller och senare serier har väl inte direkt varigt lysande heller. Påstår inte att de var katastrofala men fortfarande under konkurrenternas. Men helt klart bra mycket bättre än 75GXP.

Direkta siffror har jag inte, vettiga siffror är dessutom svåra att få tag på. Men fanns väl något läckt internet brev på IBM som gav en hint - men lite osäker på vilka serier som nämndes där.

Permalänk
Avstängd

Äh vem bryr sig om en serie som existerade för fem-sex år sedan? Släpp den nu och inse att det inte finns några dåliga disktillverkare.

Permalänk
Medlem

För övrigt kan jag konstatera att min mamma är en större "teknikexpert" än expressens Fredrik Granlund (som vi även minns för påståendet "Linux är dynga"). Herregud. Läs http://www.expressen.se/index.jsp?a=819695 och kommentarer för ett gott skratt eller ert huvud i sanden.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Äh vem bryr sig om en serie som existerade för fem-sex år sedan? Släpp den nu och inse att det inte finns några dåliga disktillverkare.

fujitsu och excelstor, förutsatt att fujitsu inte har slutat med diskar.

Permalänk
Avstängd

Mig veterligen gör Excelstor diskar med endast en platta och två läshuvuden och med teknologi från Hitachi. Så vad är fel med dem?

Permalänk
Medlem

Varför inte lite roligare prestanda?
Gott om snabba diskar är det ont om.
15-20k rpm istället så att det händer saker.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

5 plattor

Vem fan vill ha en hårddisk med 5 skivor, tacka seagate vet jag... Tillförlitligheten bottnar desto fler man har... 4 skivor är max!!