Permalänk
Medlem

"Farligt" för Xbox 360?

När jag ska sova så drar jag alltid ur TVn, datorn, Xbox 360n ur väggkonktaten.

Kan det på något sätt vara "ohällsosamt" för Xboxens nätagg eller för själva konsollen?

(Ojordat eluttag, säger det nåt?)

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det låter mindre troligt att xboxen skulle ta nån skada av det.

Permalänk
Medlem

Nej så länge xboxen är avstängd när du gör det så borde den inta ta skada.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Komponenter slits snabbare av att kallstartas. Att göra apparaten helt spänningslös skulle jag endast göra vid lägre semester, eller vid åskväder. Stand by är alltid bäst, om man inte är rädd för elräkningen. Skulle aldrig köra ojordat till datorn och skärmen. Då drar jag hellre 25 meter kabel från köket...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Komponenter slits snabbare av att kallstartas. Att göra apparaten helt spänningslös skulle jag endast göra vid lägre semester, eller vid åskväder. Stand by är alltid bäst, om man inte är rädd för elräkningen. Skulle aldrig köra ojordat till datorn och skärmen. Då drar jag hellre 25 meter kabel från köket...

Problemet är att det inte finns ett enda jordat uttag alls i lägenheten.

Vad gör man då?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind
Problemet är att det inte finns ett enda jordat uttag alls i lägenheten.

Vad gör man då?

Flyttar. Måste väl vara en bra jäkla gamal lägenhet om den saknar jordade utag?

Det är ingen fara för apparaterna att du drar ur dom, och dra absolut ingen förläningskabel från köket, både farligt och olagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Flyttar. Måste väl vara en bra jäkla gamal lägenhet om den saknar jordade utag?

Det är ingen fara för apparaterna att du drar ur dom, och dra absolut ingen förläningskabel från köket, både farligt och olagligt.

Varenda lägenhet jag bott i de senaste 10 åren(6-7st) har saknat jordade uttag, det behöver inte vara en mycket gammal lägenhet för att den ska sakna jordat.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Alltså det är nog inte särskilt farligt alls, tvärt om kan det nog vara nyttigt då komponenterna antagligen får en längre livslängd då de står utan ström. Problemet kan ju vara att sladdarna slits och blir glappa men det är väll bara att koppla in dem till en förgrenare som man sedan stoppar i väggutaget så slipper man dra ut alla prylar, räcker med förgrenaren.

Dessutom är standby inte alltid bäst, i en bildrörstv försämras bilden på sikt då den står i standby, har nåt med att bildröret aldrig får avmagnitiseras att göra. Generellt är det bättre att bryta strömmen helt till enheter än att låta dem stå i standby. Det var allafall vad min gamla el lärare sa för många år sedan.

Permalänk
Avstängd

En fråga till trådskaparen: Varför?

Permalänk
Medlem

En ren vana sen sommaren, då gick det ju åska och inte vill man att datorn ska vara obrukbar när man vaknar efter att det har gått uska under natten?

Det är bara nåt som jag gör varje dag. Som när man borstar tänderna varje dag...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Komponenter slits snabbare av att kallstartas. Att göra apparaten helt spänningslös skulle jag endast göra vid lägre semester, eller vid åskväder. Stand by är alltid bäst, om man inte är rädd för elräkningen. Skulle aldrig köra ojordat till datorn och skärmen. Då drar jag hellre 25 meter kabel från köket...

Är bara vissa delar som fortfarande har spänning till sig när den är i stand by, är inte så att processorn står och gör massor av NOP- kommandon, den är avstängd.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Komponenter slits snabbare av att kallstartas. Att göra apparaten helt spänningslös skulle jag endast göra vid lägre semester, eller vid åskväder. Stand by är alltid bäst, om man inte är rädd för elräkningen. Skulle aldrig köra ojordat till datorn och skärmen. Då drar jag hellre 25 meter kabel från köket...

Tänk på vem som skriver, så detta gäller bara xbox360 och inte PS3.Men såklart, hur fan fick du tag i en lägenhet med bara ogjordade uttag? Alt. be din far/mor skaffa en elektriker och fixa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Tänk på vem som skriver, så detta gäller bara xbox360 och inte PS3.Men såklart, hur fan fick du tag i en lägenhet med bara ogjordade uttag? Alt. be din far/mor skaffa en elektriker och fixa det

Ptja...en lägenhet sen 60-70 talet...vad förväntar man sig?

Är det värt att skaffa en elektriker som jordar uttagen?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tror det var nån gång på mitten av 70-talet som det blev lag på att alla eluttag i nybyggda hus/lägenheter skulle vara jordade. Så är lägenheten äldre än det så är de troligen inte jordade.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Men är det Lag så borde väl det innebära att hyresvärdar måste fixa det till sina kåkar?

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tror det var nån gång på mitten av 70-talet som det blev lag på att alla eluttag i nybyggda hus/lägenheter skulle vara jordade. Så är lägenheten äldre än det så är de troligen inte jordade.

Från 1994 måste alla uttag vara jordade.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Men är det Lag så borde väl det innebära att hyresvärdar måste fixa det till sina kåkar?

Nej, det gäller bara vid nyinstallation.