Netgear lanserar mediaspelare för hemmet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst, xboxen är en riktigt fin HTPC. Men ska man köpa en enhet speciellt för ändamålet är väl första KRAVET en TV-tuner?

Det fixar inte xboxen.

Förutom det och HDTV så är xboxen oslagbar, så klarar man sig utan det så är det bara att springa och köpa

Du kan väl confa så att du får in Internet TV via xboxen också. Finns flertalet tv kanaler som har sina program via nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du kan väl confa så att du får in Internet TV via xboxen också. Finns flertalet tv kanaler som har sina program via nätet.

Möjligt men det finns ju ingen mjuvakara (kvalificerad gissning) som hanterar det särskilt bra för den.

Vill man inte betala dubbelt så blir det ju även en hel del extra fix och pul (plus att man inte får alla kanaler samt).

En nödlösning kanske det duger till i längden (den meningen gick inte riktigt ihop men den demonstrerar xboxens tv-möjligheter rätt bra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Möjligt men det finns ju ingen mjuvakara (kvalificerad gissning) som hanterar det särskilt bra för den.

Vill man inte betala dubbelt så blir det ju även en hel del extra fix och pul (plus att man inte får alla kanaler samt).

En nödlösning kanske det duger till i längden (den meningen gick inte riktigt ihop men den demonstrerar xboxens tv-möjligheter rätt bra).

Du kan alltid prova följande: http://en.wikipedia.org/wiki/MythTV

Btw så stödjer XBMC följande format:

Citat:

* Container formats: AVI, MPEG/MPG, WMV, ASF, FLV, MKV, MOV, MP4, M4A, AAC, NUT, OGG, OGM, RealMedia RAM/RM/RV/RA/RMVB, 3gp, VIVO, PVA, NUV, NSV, NSA, FLI, FLC
* Video codecs: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, DivX, XviD, 3ivx, DV, H.263, H.264/MPEG-4 AVC, HuffYUV, Indeo, MJPEG, RealVideo, QuickTime, Sorenson, Theora, WMV, Cinepak,
* Audio codecs: WAV/WAVE, MP2, MP3, AAC, AACplus, WMA, AC3, DTS, ALAC, AMR, FLAC, APE (Monkey's Audio), RealAudio, SHN, WavPack, MPC (Musepack, a.k.a. Mpeg+), Speex, Vorbis and WMA.
* Picture/image formats: BMP, JPEG/JPG, GIF, PNG, TIF/TIFF, MNG, ICO, PCX and Targa/TGA

XBMC uses two different multimedia player cores for video playback:

The first is a ported version of the open source cross-platform player, MPlayer, which is known for playing proprietary media-formats without having to pay license fees. XBMC handles all codecs and containers normally supported by MPlayer (all FFmpeg supported codecs and also several external ones with the help of proprietary DLL-files: RealMedia, QuickTime, WMV9/WMA9, VP4/5/6), and the sources are synced at regular intervals.

The second is a in-house developed DVD-player for DVD-Video movies, including the support of DVD-menus, (based on the open source libraries libcss and libdvdnav). This core support all the FFmpeg codecs, and in addition the MPEG-2 video codec, and the audio codecs DTS and AC3 (based on the open source libraries, libmpeg2, libdca, and liba52 respectively). One relatively unusual feature of this DVD-player core is the capability to parse and play DVD-Video movies that are stored in ISO and IMG DVD-images, and DVD-Video movies that are stored as DVD-Video files (IFO/VOB) on a harddrive or network-share, and also images in RAR and ZIP archives. In addition the DVD-player core can upconvert all DVD-Video movies and output them to 720p or 1080i HDTV resolutions in better quality than most (if not all) HDTV's native function to upconvert video.

For audio playback, XBMC includes its own in-house developed audio-player: PAPlayer (Psycho-acoustic Audio Player). Some of this cores most notable features are resampling to the Xbox's native audio frequency (48 kHz), gapless playback, crossfading, Replay Gain, cue sheet and Ogg Chapter support. It handles a very large variety of sound files: MP2, MP3, Vorbis, MPC, LC-AAC, AAC+, APE, FLAC, WavPack, Shorten, WAV, DTS, AC3, CDDA, WMA, IT, S3M, MOD (Amiga Module), XM, NSF (NES Sound Format), SPC (SNES), GYM (Genesis), SID (Commodore 64), Adlib, YM (Atari ST), ADPCM (GameCube). It also supports many different tagging standards: APEv1, APEv2, ID3v1, ID3v2, ID666 and Vorbis comments.

XBMC handles digital picture/image formats with the options of panning/zooming and slideshows, with the use of CxImage. XBMC can also handle CBZ (ZIP) and CBR (RAR) comic book archive files, this feature lets you view/read, browse and zoom the pictures these contain without uncompressing them first

Den dagen du hittar en mediaspelare, eller HTPC till samma pris som ett moddat xbox med fjärris och hdd, som dessutom kan spela upp allt detta så är jag villig att lyssna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du kan alltid prova följande: http://en.wikipedia.org/wiki/MythTV

Btw så stödjer XBMC följande format:

Den dagen du hittar en mediaspelare, eller HTPC till samma pris som ett moddat xbox med fjärris och hdd, som dessutom kan spela upp allt detta så är jag villig att lyssna..

Jag har kört XBMC (XBMP) i 3 år eller nåt nu jag är mycket medveten om vad det klarar och inte klarar av.

Tjae, vilken dator som helst slår ju xboxen.
MythTV eller Windows Media Center samt en kasserad dator kan man få extremt billigt. Ofta har man någon gammal burk som kan fungera som det så det behöver inte kosta en krona. Annars kan man lägga en tusenlapp på en begagnad dator som piskar skiten ur xboxen - ur mediacentersynpunkt.

OK. Windows Media Center klarar kanske inte av alla format (kanske går men det blir mycket pyssel). Men MythTV och mediaportal är det nog lite lättare i - även om jag tycker det är lite fel att mäta styrkan i antalet format de stödjer. Det är visserligen riktigt skönt att bara kunna slänga i princip vad som helst till XBMC och så spelar den upp det men sen är inte stödet särskilt utvecklat överallt heller så är inte ovanligt att det inte fungerar ändå (gäller ju speciella codecs förstås men de fixar ju alla andra också).

Visst är det pyssel men det är det att modda en xbox också och det är väl heller inget som en swecare drar sig för att göra.

Men visst är xboxen smidig men det är begränsningarna i hårdvaran som står för alla dess nackdelar (och det är kanske inte så många).

Jusst XBMC är ett svårslaget program, ofattbart att man lyckats få ihop det så bra om man ser till förutsättningarna och vad man måste göra för att kunna köra det.
Mycket få program till PCn (OS X/*nix/windows) som kommer ens i närheten.

En gammal dator slår xboxen på det mesta, även pris, men då får man också en stor klump som man måste gömma (jag har gjort det i garderoben) och det blir en del pyssel. Men visst finns det vettiga alternativ för xboxen. Möjligheterna med en *riktig* HTPC är också enormt mycket större. För den som är villig att spendera pengar på den blir det också bara bättre.

Att köra MythTV på xboxen är inget jag har testat men det skulle jag inte rekommendera. Xboxens enda styrka ligger i XBMC (och pris och storleken då men mjukvaru/funktionsmässigt) - som mediacenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
Näppeligen, det är inte olagligt att chippa en xbox, det är dock olagligt att placera en hackad bios på chippet, men det är en gråzon och mer eller mindre tillåtet om man gör det själv

/Daniel

Jaha, är det så de ligger till. Där ser man.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag har kört XBMC (XBMP) i 3 år eller nåt nu jag är mycket medveten om vad det klarar och inte klarar av.

Tjae, vilken dator som helst slår ju xboxen.
MythTV eller Windows Media Center samt en kasserad dator kan man få extremt billigt. Ofta har man någon gammal burk som kan fungera som det så det behöver inte kosta en krona. Annars kan man lägga en tusenlapp på en begagnad dator som piskar skiten ur xboxen - ur mediacentersynpunkt.

OK. Windows Media Center klarar kanske inte av alla format (kanske går men det blir mycket pyssel). Men MythTV och mediaportal är det nog lite lättare i - även om jag tycker det är lite fel att mäta styrkan i antalet format de stödjer. Det är visserligen riktigt skönt att bara kunna slänga i princip vad som helst till XBMC och så spelar den upp det men sen är inte stödet särskilt utvecklat överallt heller så är inte ovanligt att det inte fungerar ändå (gäller ju speciella codecs förstås men de fixar ju alla andra också).

Visst är det pyssel men det är det att modda en xbox också och det är väl heller inget som en swecare drar sig för att göra.

Men visst är xboxen smidig men det är begränsningarna i hårdvaran som står för alla dess nackdelar (och det är kanske inte så många).

Jusst XBMC är ett svårslaget program, ofattbart att man lyckats få ihop det så bra om man ser till förutsättningarna och vad man måste göra för att kunna köra det.
Mycket få program till PCn (OS X/*nix/windows) som kommer ens i närheten.

En gammal dator slår xboxen på det mesta, även pris, men då får man också en stor klump som man måste gömma (jag har gjort det i garderoben) och det blir en del pyssel. Men visst finns det vettiga alternativ för xboxen. Möjligheterna med en *riktig* HTPC är också enormt mycket större. För den som är villig att spendera pengar på den blir det också bara bättre.

Att köra MythTV på xboxen är inget jag har testat men det skulle jag inte rekommendera. Xboxens enda styrka ligger i XBMC (och pris och storleken då men mjukvaru/funktionsmässigt) - som mediacenter.

Med andra ord, precis som jag skrev i mitt avslut ovan.

Ett moddat xbox med xMBC är:

- Ekonomisk, du får en konsol och httpc för under 1000k. Efter att man har kopierat över XMBC så behöver man aldrig bry sig om codec något mer.

- Den är liten och snygg. Går att gömma över allt, finns dessutom faceplate ifall man vill att den ska matcha med annan hårdvara.

XMBC är mycket svårslaget. Det som kommer närmast tror jag är MEdia Center edition 2005. Med detta stödjer inte ens en tiondel av de codec som som xMBC gör. Finns ett annat som hetter MEdia Portal. Har dock inte testat det och vågar däför inte svara på hur pass bra det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Med andra ord, precis som jag skrev i mitt avslut ovan.

?

Permalänk
Medlem

Intressant, men kan man inte köra exempelvis Media Portal eller liknande på den? Känns som att mjukvaran inte är den bästa. Annars verkar den riktigt snygg och läcker..

Själv använder jag en av mina filservrar som HTPC idag, med det alldeles förträffliga Media Portal, fjärrkontroll m.m. Kör dvd, mp3, filmer (1080p), bilder, radio m.m. Som plugins kör jag även nintendo emulator, snes, n64 osv med två kontroller. Fungerar kalas. Har ni inte testat Media Portal innan kan jag lätt rekommendera det, slår Microsoft Media Center hårt på fingrarna.

Givetvis streamar den även material från andra datorer i nätverket och agerar även webserver m.m. Enda nackdelen är att burken inte är så snygg och inte 100% ljudlös, men jag har nytt på ingång.

Media Portal:
http://team-mediaportal.com/

My Emulators, Media Portal plugin:
http://www.team-mediaportal.com/files/Download/Plugins/Games/...

Soundgraph iMON Inside Remote:
http://www.soundgraph.com/Eng_/Products/imon24.aspx?topMenu=2...

Logitech Dual Action Gamepad:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID...