Permalänk
Avstängd

Byta HD i XBOX.

Tjenare..

Jag har ett chippat XBOX. Disken som sitter i låter som en svarv och skulle vilja byta. Är detta krångligt?.. Vad behöver jag mer än torx mejsel?

Har fattat som så att man kan dra över allt från XBOX:et via FTP till PC:n sen byta disk. Starta med någon skiva som formaterar nya disken. Sen då?..

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Gå till xbox scene finns gott om guider där. Men jag har för mig att när jag gjorde det så var jag tvungen att koppla in xbox disken i min dator och köra ett dos program så man får fram hdd:ns "nyckel" och sen lägga in denna nyckeln på den nya formaterde disken. Glöm inte att kopiera över filstrukturen från den gamla disken så blir allt mycket smidigare.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Nej det är inte så krångligt. Den sitter i en plast vagga. Så det är bara att skruva ur den gamla och skruva i den nya.
Du ska tanka hem en såkallad BootDisc.
Förslag på discar:
Slayers BootDisc
Chippers BootDisc
Mazzons BootDisc

Du stoppar in en sån och så bootar den upp med en meny. Där får du välja
några alternativ på vad du vill göra te.x formatera din nya hårddisk, installera EvoX m.m
Det du ska göra är att formatera "ny större hårddisk". Sen efter det så ska du installera EvoX eller något annat dashboard.
Kan själv rekomendera Xbox Media Center.
Lycka till!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Avstängd

Tack ska du ha. Ska leta upp orginal hd:n till xboxet vart den nu kan vara och sätta i.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Nej det är inte så krångligt. Den sitter i en plast vagga. Så det är bara att skruva ur den gamla och skruva i den nya.
Du ska tanka hem en såkallad BootDisc.
Förslag på discar:
Slayers BootDisc
Chippers BootDisc
Mazzons BootDisc

Du stoppar in en sån och så bootar den upp med en meny. Där får du välja
några alternativ på vad du vill göra te.x formatera din nya hårddisk, installera EvoX m.m
Det du ska göra är att formatera "ny större hårddisk". Sen efter det så ska du installera EvoX eller något annat dashboard.
Kan själv rekomendera Xbox Media Center.
Lycka till!

Consoledisc är den bästa bootdiscen!

http://www.consoledisc.com/download.html

Permalänk
Medlem

chipper boot disc rekommenderar jag mer dock.
om du är ultimat newbie dvs.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har du ens prövat consoledisc?

kan tillägga att consolediscen är den bootdiscen som uppdateras mest

Permalänk
Medlem

Jag tror det är högst inviduellt vilken bootdisc man gillar bäst. När jag först chippde mitt Xbox så använde jag chippers. Den funkade utmärkt, men sen så testade jag Slayers och den funkade också utmärkt, så jag tror att inte spelar så stor roll faktiskt.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Avstängd

Mig kvittar det. Bara den kan formatera och göra filsystem sen kastar jag över allt och kör. :D.. Tack för all hjälp

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Är det någon som kan slänga upp en länk till chippers boot disc 3.0...
Har letat som tusan men hittar den inte...

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodstain
Är det någon som kan slänga upp en länk till chippers boot disc 3.0...
Har letat som tusan men hittar den inte...

men du kan inte ha testat googla?

googlade mej till detta =

"Nu finns den Ute.

Antingen kan du ladda ner den från våran kanal #CHIPPER >.< EFnet
Direktlänk till våran Live Support skriv !boot för att ladda ner den därifrån.
Eller om du använder bittorent, så kan du ladda ner den via Torrent.

Den finns även upplagd på: PirateBay"

saxat från http://forum.chipper.se/index.php?showtopic=3053

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Gå till xbox scene finns gott om guider där. Men jag har för mig att när jag gjorde det så var jag tvungen att koppla in xbox disken i min dator och köra ett dos program så man får fram hdd:ns "nyckel" och sen lägga in denna nyckeln på den nya formaterde disken. Glöm inte att kopiera över filstrukturen från den gamla disken så blir allt mycket smidigare.

Ska man inte använda Live behöver man inte hålla på med hårddisknycklar och låsa disken, kör själv med upplåst disk utan problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ett par funderingar...

1) MÅSTE man kopiera "Backup" informationen för att sedan lägga in det igen?
(disk.bin / bios.bin / eeprom.bin / hddinfo.txt / hddkey.bin)

2) Ofta när man läser guiderna för att byta HD så står det att man ska göra backup av C: & E: ,
men jag misstänker att man bara behöver göra det om man vill att den nya HD'n ska innehålla samma som som den föregående,
sparade spel, program osv. och om man vill köra Live ??

3) E:\Udata och E:\Tdata är väl bara för sparade spel ?

4) Eller räcker det med att formatera och sedan ftp:a över den dashboard man vill köra? (genom att boota om med skiva innehållande ftp-program)

Tacksam för hjälp/info.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag när jag senast bytade hd på mitt DuoX2 chippade xbox v1.0. Slet ut den lilla original hårddisken och la den på ett säkert ställe.
Tryckte in den nya tomma hårddisken.
Startade xboxet med slayer.
Installerade XBMC som dashboard och gjorde resten av överförandet via ftp i XBMC.

Klart ^^

Men vill man ha kvar sparfilerna är det bara att ftpa över Udata och Tdata till datorn och sedan över till xboxens nya hårddisk

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

kan vara bra att backuppa c: också, för msdash kan vara bra att ha ibland

/Daniel

Permalänk
Medlem

Tack för infon, backup av nånting behövs alltså inte , utan det är bara o sopa ren hela HD'n och bara lägga in XBMC + autostart av den, så funkar det.

Vill man ha mer smörja på den, så kan man lägga in det i efterhand, men det funkar alldeles utmärkt ändå.

ParaZide: Vad ska man ha MSDash till?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Avstängd

Du kan ju även använda superdisc, funkar fint de också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Tack för infon, backup av nånting behövs alltså inte , utan det är bara o sopa ren hela HD'n och bara lägga in XBMC + autostart av den, så funkar det.

Vill man ha mer smörja på den, så kan man lägga in det i efterhand, men det funkar alldeles utmärkt ändå.

ParaZide: Vad ska man ha MSDash till?

Ja MSDash fixade även Slayer in åt mig. Är bra om man vill ställa in klockan och sånna grejer.

Och jag rekomenderar verkligen Slayer skivan. Grymt lätt med den.

Edit: Och jag är inte ParaZide ^^ kom bara att tänka på att MSDash kan vara bra att ha

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
ParaZide: Vad ska man ha MSDash till?

Fixa med audio/video inställningar, ta bort enstaka gamesave ifall det skulle behövas osv

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
Fixa med audio/video inställningar, ta bort enstaka gamesave ifall det skulle behövas osv

/Daniel

Allt det kan man ju göra med XBMC, så MSDash känns onödigt att ha, om det inte är nått måste för XBox:en ska fungera normalt.
(Ställer klockan gör den ju automatiskt mot en tidserver i XBMC)

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Allt det kan man ju göra med XBMC, så MSDash känns onödigt att ha, om det inte är nått måste för XBox:en ska fungera normalt.
(Ställer klockan gör den ju automatiskt mot en tidserver i XBMC)

Men MSDash tar juh typ ingen platts alls. Kan juh alltid komma nångång man skulle behöva det. Men du gör juh som du vill

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Men MSDash tar juh typ ingen platts alls. Kan juh alltid komma nångång man skulle behöva det. Men du gör juh som du vill

Jo, det är klart, men isf kan man ju lägga in det då, om man nu skulle behöva det till något.

Inget som behövs för att XBox:en ska fungera med en ny HD.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Allt det kan man ju göra med XBMC, så MSDash känns onödigt att ha, om det inte är nått måste för XBox:en ska fungera normalt.
(Ställer klockan gör den ju automatiskt mot en tidserver i XBMC)

Nix det gör det inte, du måste ha ställt in i dashen vad din xbox skall klara av för videolägen, speciellt ifall man har koponentkabel och då måste man ändra om till ntsc in i msdash slå på de videolägena man vill skall fungera, typ 480p och 720p

samma sak om man kör pal, så kan det vara bra att kunna slå på widescreen och pal60 kunna slå på Dolby Digital DTS osv

detta är bara valbart i xbmc om det är påslaget i dashen

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
Nix det gör det inte, du måste ha ställt in i dashen vad din xbox skall klara av för videolägen, speciellt ifall man har koponentkabel och då måste man ändra om till ntsc in i msdash slå på de videolägena man vill skall fungera, typ 480p och 720p

samma sak om man kör pal, så kan det vara bra att kunna slå på widescreen och pal60 kunna slå på Dolby Digital DTS osv

detta är bara valbart i xbmc om det är påslaget i dashen

/Daniel

Aha, tack för infon, jag trodde den kände av att man inte hade rätt kabel..

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••