Sapphire lanserar grafikkort med dubbla gpus

Permalänk
Melding Plague

Sapphire lanserar grafikkort med dubbla gpus

Sapphire har i dagarna på Consumer Electronics Show lanserat sitt grafikkort som tidigare kallades Godfather. Modellnamnet blev Radeon X1950 Pro Dual och har som bekant två stycken Radeon X1950 Pro-grafikprocessorer.

Läs nyheten: Sapphire lanserar grafikkort med dubbla gpus

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

coolt, men lite onödigt kanske just nu.

Permalänk
Medlem

Kan väl bli lite intressant. Men det känns onödigt då DX10 står på glänt.

Permalänk

Kan ju hoppas på att inte priset blir högt för hamnar det på 4,oookr så tittar jag nog på ett 8800gts i stället och tror många andra skulle göra samma sak

Permalänk

Visst är det coolt, men fan vad onödigt och dumt av Sapphire. Ingen vettig människa kommer köpa den, specielt inte om den kommer kosta över 4000k, eller änns 3500kr.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

finns säkert lite ati fanboys där ute som sitter å onarer till bilden på det där kortet, så helt värdelöst kanske kortet inte är

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ingen vettig människa kommer köpa den, specielt inte om den kommer kosta över 4000k, eller änns 3500kr.

Jag är vettig och skulle definitivt köpa den där för 3500 kr, även om DX10 är på glänt.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Det är en prestigeprodukt framför allt, ATI/DAMMIT kände att de var tvugna att få ut en produkt som kan konkurrera med nVIDIAs 7950X2 (eller vad det nu heter) och väntar sig knappast någon anstorming av köpare.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Jag är vettig och skulle definitivt köpa den där för 3500 kr, även om DX10 är på glänt.

Innan du ska den för 3500kr så skulle jag nog rekommendera att du tar en titt om du får den i burken. Kortet är ett världigt stort, ja vad kan det vara? Runt 30cm lång, kanske lite längre. Och höjden är nog på roliga 18cm eller så.

Hur än stor den är så kommer den inte sälja bra. ASUS dubbla GPU 7900GT var inte precis en hit, och defenetivt kommer inte denna bli heler. Och överprisat kommer den också vara.

Precis, prestigeprodukt. Ingenting annat,

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

8800 ute och R600 runt hörnet(hoppas kan man) så är det skitdålig timeing. Aja, lär väll finnas några små ATI+Överklocksgalningar som gillar feta prestanda siffror. Skulle vilja se vad man får för resultat i 3d mark men det får någon annan slösa pengar på. Jag köper inte DX9 kort när 10 står i farstun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det är en prestigeprodukt framför allt, ATI/DAMMIT kände att de var tvugna att få ut en produkt som kan konkurrera med nVIDIAs 7950X2 (eller vad det nu heter) och väntar sig knappast någon anstorming av köpare.

Ati eller AMD har inget med detta att göra, detta är Sapphires påhitt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

ännu ett kort i X19xx serien? ^^..kan säkert bli intressant om det inte kostar allt för mycket..vad kan man jämföra detta kort med?..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

känns lite som att de testar med dubbla. Var ju ett x1650 som testades för ett tag sedan. Kanske blir någor med nua r600 eftersom nvidias 7950 gick bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
ännu ett kort i X19xx serien? ^^..kan säkert bli intressant om det inte kostar allt för mycket..vad kan man jämföra detta kort med?..

2 st X1950 Pro i crossfire = ett par FPS snabbare än 1st X1950XTX

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

kostar den över 3000:- är den skit då

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
8800 ute och R600 runt hörnet(hoppas kan man) så är det skitdålig timeing. Aja, lär väll finnas några små ATI+Överklocksgalningar som gillar feta prestanda siffror. Skulle vilja se vad man får för resultat i 3d mark men det får någon annan slösa pengar på. Jag köper inte DX9 kort när 10 står i farstun.

R600 har ju varit runt hörnet rätt länge. Flera månader. När R600 lanseras är ju redan 8800GTX "old news".

För att inte tala om hur lång tid det tar innan spel som stödjer DX10 kommer. Detta kort kommer ändå vara "gammalt" när DX10 kommer igång, så det är bara att låta pappa springa iväg till lokala butiken och köpa ett nytt då, som brukligt varje år.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte har stöd för 2 X1950Pro på moderkortet är det inte ett så dåligt köp men inte över 3500kr som andra här skrivit.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fyfan kolla in storleken i bredden och kylflänsen är lika bred som hela kortet! Nej tack...

Permalänk
Medlem

Eftersom det är Sapphire som själva gjort detta förstår jag INTE varför folk klagar. Det är ju ATi som sysslar med R600, inte Sapphire, eller har det blivit så att sapphire nu gör alla korten idag, och ATi bara blivit märket!?!

Kul att de iallafall försöker. Kanske det kan hjälpa för framtida kort efter R600 för att få mer prestanda till ett inte allt för dyrt pris...

Enda negativa är att man måste fixa egen kylning omm nai nte vill ha original, eller så får man vänta på att andra fixar det med lite tur.

Permalänk

orka...

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Vänta nu. I denna artikel är Sapphire världsledande, i en annan artikel är PNY världsledande etc. Är det någon som inte är det?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra av sapphire och prova på nya saker
kan gynna ati/amd i frammtiden.

Varför inte säger jag?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Tycker det är bra av sapphire och prova på nya saker
kan gynna ati/amd i frammtiden.

Varför inte säger jag?

ASUS provade på med 6800Ultra, med 7800GT och med 7900GT (vilken de också sålde). Det har inte precis gynnat nVidia, eller änns ASUS. Det fick mycket uppmärksamhet i början med 6800Ultra och 7800GT korten men inget mer. Nu när det har gjort så många gånger så höjer ingen på ögonbrynen när man sätter två gpu på en PCB.
Jag säger inte att det är dåligt av Sapphire att de provar på nåt sådant. Men om de har tänkt att folk kommer köa efter detta kort så har de missberäknat alltihopa.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Men har inte Saphire bättre saker för sig? som att fixa alla dom vanlig x1950Pro som inte fungerar pga överhettning...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Det her kan være så mye, jeg ville anta at Sapphire tester 1. om markedet er villig kjøpe produktet, 2. ATi multi GPU på ett kort(i forberedelse til r600?), og selvfølgelig 'show off'

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Visst är det coolt, men fan vad onödigt och dumt av ASUS. Ingen vettig människa kommer köpa den, specielt inte om den kommer kosta över 4000k, eller änns 3500kr.

Asus ? sapphire är det

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Onödigt släpp av kort i handeln, när directX 10 finns. Undra om nån av de värsta entusiasterna kommer att köpa detta kort. Nä, skulle inte tro det. Bättre att invänta dubbla gpu-kort baserat på R680 istället.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Asus ? sapphire är det

Oups ^^

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."