Linksys lanserar nas-enhet

Permalänk
Melding Plague

Linksys lanserar nas-enhet

Tillverkaren Linksys har lanserat en ny nas-enhet på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, USA. Enheten heter Nas200 och stödjer två stycken 3,5-tumshårddiskar samt två stycken usb-portar för ytterligare enheter.

Läs nyheten: Linksys lanserar nas-enhet

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det några NAS-enheter med torrentstöd???

Permalänk

Jäkligt ful dock.

Permalänk
Medlem

Peta in SMB-stöd god damnit! Men det kanske den här har när det väl kommer till kritan.

Permalänk
Medlem

Stödjer den GB-LAN? Det känns som en miss att inte nämna en sån sak.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jäkligt ful dock.

Riktiga grejer ska vara lite fula

Permalänk

Riktiga grejer behöver i vart fall inte vara sådär plastiga

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera D-Links DNS-323. Den har iofs inte stöd för torrents i default utförande men D-Link har släppt koden som GPL (kör Linux internt) så det finns hopp om att någon fixar till torrentstöd

Jag testade en SC101 från Netgear men den var värdelös! Jag lämnade tillbaka skiten till affären. Man behövde installera en speciell programvara på alla datorer som skulle komma åt den och programvaran konfliktade med mina interna SATA diskar i datorn! Netgear erkände efter mycket om och men att det kunde bli problem med en del SATA diskar som alltså satt i PCn och inte i NASen.

Men som sagt DNS-323 kan jag rekommendera. Den fungerar dessutom fint ihop med min mediaspelare DSM-320RD från D-Link. Den har en inbyggd mediaserver så DSMen kan hämta filmer direkt ifrån den utan att gå via en mediaserver på datorn.

http://www.dlink.com/products/?pid=509&sec=1

Edit: Rättade till produktnamnet.

Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt insatt i sådana här enheter så denna fråga kanske är väldigt dum, men hur använder man en sån här enhet till att ladda ner saker till den om man inte har en dator kopplad till den som sköter det?

Permalänk
Medlem

Då den kör någon skum linuxdist så går den säkert att flasha om ganska snart med en med torrent stöd.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Riktiga grejer behöver i vart fall inte vara sådär plastiga

Har Linksys Router, likadan rysk plast i den och det är både snyggt och bra! Det blir fulsnyggt.

Permalänk
Medlem

Ja Linksys andra produkter har jag varit väldigt nöjd med.. kanske är något att titta närmare på

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cokeisit
Jag kan rekommendera D-Links DNS-323. Den har iofs inte stöd för torrents i default utförande men D-Link har släppt koden som GPL (kör Linux internt) så det finns hopp om att någon fixar till torrentstöd

Jag testade en SC101 från Netgear men den var värdelös! Jag lämnade tillbaka skiten till affären. Man behövde installera en speciell programvara på alla datorer som skulle komma åt den och programvaran konfliktade med mina interna SATA diskar i datorn! Netgear erkände efter mycket om och men att det kunde bli problem med en del SATA diskar som alltså satt i PCn och inte i NASen.

Men som sagt DNS-323 kan jag rekommendera. Den fungerar dessutom fint ihop med min mediaspelare DSM-320RD från D-Link. Den har en inbyggd mediaserver så DSMen kan hämta filmer direkt ifrån den utan att gå via en mediaserver på datorn.

Nej!! menar du att netgear lösningen (som för övrigt är snygg i aluminium?eller också plast?) är så dålig?? det är ju jobbigt att intallera konstig programvara på varje dator.. låter inte kul..

Vilka hårdiskar var det som satt i PCn som den inte tyckte om??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Vilka hårdiskar var det som satt i PCn som den inte tyckte om??

Det har nog inget att göra med själva märket på hårddiskarna utan snarare vilken styrenhet diskarna sitter ansluten emot, t.ex om man har ett moderkort som stödjer SATA-hotswap såsom Nforce4 Ultra/570/590 eller Intel ICH7/8 m.fler. Skulle inte förvåna mig om det är Nvidias sw-ide-drivrutiner som hamnar i konflikt med denna netgear-programvara

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Trogen Linksysanhängare som man är kanske borde titta närmare på denna produkt.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Har Linksys Router, likadan rysk plast i den och det är både snyggt och bra! Det blir fulsnyggt.

Jag kör ofta på Linksys produkter men tycker faktiskt de är groteskt fula. De ser ut att vara hämtade ur filmer om flygande tefat från 70-talet.

Permalänk
Avstängd

crap som vanligt från linksys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag kör ofta på Linksys produkter men tycker faktiskt de är groteskt fula. De ser ut att vara hämtade ur filmer om flygande tefat från 70-talet.

Därför man kör produkter från business-serierna.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Det har nog inget att göra med själva märket på hårddiskarna utan snarare vilken styrenhet diskarna sitter ansluten emot, t.ex om man har ett moderkort som stödjer SATA-hotswap såsom Nforce4 Ultra/570/590 eller Intel ICH7/8 m.fler. Skulle inte förvåna mig om det är Nvidias sw-ide-drivrutiner som hamnar i konflikt med denna netgear-programvara

uggh.. ingen nforce kretstar för mig tack
behöver man installer programvara för att dlinken skall fungera??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Finns det några NAS-enheter med torrentstöd???

Oh yeah baby - Planex har en som heter NAS-01G med torrentstöd.
Min favoritmaskin just nu - står och puttrar dygnet runt

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredro101
Oh yeah baby - Planex har en som heter NAS-01G med torrentstöd.
Min favoritmaskin just nu - står och puttrar dygnet runt

Hur upplever du hastigheten på den gentemot dina interna diskar?

Läste nåt test i mikrodatorn där de jämförde NAS-diskar mot interna och vissa märktes det ingen skillnad alls vid vanlig fil browsing.

Jag har en netgear SC101 (dvs det storagecentral folk säger är såå dålig) och jag kan inte annat än att hålla med, den suger verkligen!

Därför är jag lite skeptisk till alla NAS-diskar i hemanvändare-segmentet, kan prestandan verkligen vara på samma nivå som hos en enklare filserver med utdelade diskar?

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Nej!! menar du att netgear lösningen (som för övrigt är snygg i aluminium?eller också plast?) är så dålig?? det är ju jobbigt att intallera konstig programvara på varje dator.. låter inte kul..

Netgearen består endast av plast

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Vilka hårdiskar var det som satt i PCn som den inte tyckte om??

Troligtvis är det styrenheten som konfliktar med deras programvara, det är bl.a. en drivrutin som installeras i datorn. Jag har en nVidia nForce4 i min dator. Man kan tycka vad man vill om nVidias chips men de är ganska vanliga så att Netgear inte klarar av att åtminstone säga rakt ut att det är det det beror på är uruselt. Sen bryr jag mig inte om ifall det är Netgears eller nVidas fel men allt annat fungerar utan problem... så jag tror det är Netgears fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cokeisit
Netgearen består endast av plast

Nejdå, om du syftar på SC101 så är en stor del av den i aluminium

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Nejdå, om du syftar på SC101 så är en stor del av den i aluminium

Inuti möjligtvis men skalet är väl helt i plast har jag för mig, grå plastig plast. Jag kan minnas fel... men bilden http://www.dansdata.com/images/sc101/sc101.jpg visar en plastig SC101. DNS-323 har däremot ett yttre av metall

Permalänk
Medlem

Okej, jo rätt mycket plast blir det

Men den räfflade toppen och botten är iaf helt i aluminium.

Hur som helst så är SC101's problem i matrialet den är gjord i, utan den värdelösa prestandan

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

körde netgear`s NAS sc101, aldrig mer ren skit, skott pengar på den som kom på den.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)