Supermicro lanserar ny 1u-server

Permalänk
Melding Plague

Supermicro lanserar ny 1u-server

Servertillverkaren Supermicro har i dagarna släppt en ny serie servrar med en höjd på 1 unit. Det handlar om två modeller i serien 6015T. De stödjer två stycken Xeon-processorer samt upp till 32 gigabyte minne.

Läs nyheten: Supermicro lanserar ny 1u-server

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En tinnitusmaskin ^^

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Sån vill jag ha:)

Permalänk
Medlem

Låter trevlig på specsen
Ser ju dock ut som någontgin som Borg skulle ha skapat ^^ Inte för att det spelar så stor roll när man talar om en server dock.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Sån skulle man inte tacka nej till men man bör nog vara döv för att inte lägga märket till dom 12 40-millimetersfläktarna

Permalänk
Medlem

Pappa vill ha...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheShaman™
Sån skulle man inte tacka nej till men man bör nog vara döv för att inte lägga märket till dom 12 40-millimetersfläktarna

Det finns ju dom som somnar till avslappningsmusik så man kan ju ha sådan på när man ska sova:)

Permalänk
Medlem

Är inte det där 4st cpuer i den servern på bilden?
Och 16st minnesplatser?

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

bilden ser inte ut att överenstämma med specifikationen.

sen vet jag inte om så många har hört supermicro servrar men dem låter skapligt mycket kan jag meddela! 2-3st låter ganska precis som en dammsugare på fullvarv

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

Denna modell skall sitta i rack-skåp, då hörs man inget när dom sitter där.
Alltså inget att ha den på bordet.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Redundans?
1 PSU till två servrar... Kompakt javisst men nja...

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Är inte det där 4st cpuer i den servern på bilden?
Och 16st minnesplatser?

16 minnesplatser tror jag borde stämma i alla fall, kommer väll 2gb stickor när som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Denna modell skall sitta i rack-skåp, då hörs man inget när dom sitter där.
Alltså inget att ha den på bordet.

Okej, då ska man inte ha en sån om man vill prata med folk då
Nog om felstavningar, låter som en fet burk med nice specs, har dock ingen användning av en sådan:D

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T3nggren
Det finns ju dom som somnar till avslappningsmusik så man kan ju ha sådan på när man ska sova:)

Hehe, tänk om man sover hos någon då.
-Ursäkta, ni råkar inte ha ett rackchassi med minst 12 fläktar i? Jag har nämligen lite svårt att sova.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Varför har dom två fläktar på varandra?
Det finns ingen förtjänst alls på att göra så.
Det är som det var 6 fläktar.

Enda fördelen jag kan tänka mig är att om en fläkt går sönder så får den lika mycket kylning.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Hehe, tänk om man sover hos någon då.
-Ursäkta, ni råkar inte ha ett rackchassi med minst 12 fläktar i? Jag har nämligen lite svårt att sova.

Menade att man kunde spela det när man kunde sova och överljuda servern:P
Har varit och lekt i Hudiksvalls stadsnäts server rum:) Det låter ganska fett mycket där:P haha, fast svalt och skönt:)

Trodde en såndära server krävde mer än 1000w. 16 minnen, 4 cpu:er, 4 st hdd liksom är lite mer än vad jag har i mitt:P och jag tror min drar typ 320w typ, och skulle jag ta det gånger fyra blir ju det 1280 liksom, fast då är det bara ett moderkort som ska drivas, inbyggt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Varför har dom två fläktar på varandra?
Det finns ingen förtjänst alls på att göra så.
Det är som det var 6 fläktar.

Enda fördelen jag kan tänka mig är att om en fläkt går sönder så får den lika mycket kylning.

Funderade jag också på, konstigt är det i alla fall... Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför har dom två fläktar på varandra?
Det finns ingen förtjänst alls på att göra så.
Det är som det var 6 fläktar.

Enda fördelen jag kan tänka mig är att om en fläkt går sönder så får den lika mycket kylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Funderade jag också på, konstigt är det i alla fall... Eller?

Inte om fläkten bakom roterar åt andra hållet med fläktblad som är vridna åt andra hållet oxå. (som i en deltafläkt) Då fungerar det skitbra, och luftströmmen blir mycket högre=) Fast det låter ju fortfarande förjävligt

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte två fläktar vara bättre än en?
Kanske inte riktigt dubbla prestandan, men fläkten kommer upp i högre varvtal när luften redan rör sig åt rätt håll (från den andra fläkten) och motståndet blir mindre.

Är väl som att köra i höga hastigheter på ettans växel (bara den klarar höga varvtal vilket jag tror fläktar borde göra?). Inte så effektivt men bättre än inget.

Eller har jag väldigt fel?

Permalänk
Medlem

En Twin server?
Det är tydligen två helt separata system.. Med ett (1) nätagg bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T3nggren
Menade att man kunde spela det när man kunde sova och överljuda servern:P
Har varit och lekt i Hudiksvalls stadsnäts server rum:) Det låter ganska fett mycket där:P haha, fast svalt och skönt:)

Trodde en såndära server krävde mer än 1000w. 16 minnen, 4 cpu:er, 4 st hdd liksom är lite mer än vad jag har i mitt:P och jag tror min drar typ 320w typ, och skulle jag ta det gånger fyra blir ju det 1280 liksom, fast då är det bara ett moderkort som ska drivas, inbyggt grafikkort.

Ja, det var naturligtvis vad du menade. Läste lite för hastigt hehe.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Något jag har letat efter är en tower som håller 2 moderkort så man kan ha 2 servrar i en burk. Lättare att få en sån tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Varför har dom två fläktar på varandra?
Det finns ingen förtjänst alls på att göra så.
Det är som det var 6 fläktar.

Enda fördelen jag kan tänka mig är att om en fläkt går sönder så får den lika mycket kylning.

Det är för redundansen. Dessa maskiner är byggda för att köras 24/7, och då är den inte bra om en fläkt dör.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Hedersmedlem

Två servrar i en låda. Utrymmeseffektivt, men det kommer inte bli nådigt varmt. Jag hoppas sannerligen att dom släpper en version för S479.

I övrigt är väl servern ganska bog standard - 1U med 2 proppar, en packe minnesplatser och 2st hotswap-diskar.

Synd att kontakterna inte sitter på framsidan. Det gör servicen så jävla mycket enklare.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Två servrar i en låda. Utrymmeseffektivt, men det kommer inte bli nådigt varmt. Jag hoppas sannerligen att dom släpper en version för S479.

I övrigt är väl servern ganska bog standard - 1U med 2 proppar, en packe minnesplatser och 2st hotswap-diskar.

Synd att kontakterna inte sitter på framsidan. Det gör servicen så jävla mycket enklare.

Inte så mycket varmare än en vanlig 1u server med 2 prollar va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Varför har dom två fläktar på varandra?
Det finns ingen förtjänst alls på att göra så.
Det är som det var 6 fläktar.

Enda fördelen jag kan tänka mig är att om en fläkt går sönder så får den lika mycket kylning.

"Axialfläktar, som är dominerande i elektroniktillämpningar. De
tillverkas i flera olika storlekar för olika krav på luftmängd, lufttryck,
ljudnivå m.m. De tillverkas med kul- eller glidlager. Normalt klarar
glidlagrade fläktar de flesta tillämpningar, men där höga krav ställs
på livslängd och hög omgivningstemperatur rekommenderas kul-
lagrade fläktar. Glidlagrade fläktar bör monteras med axeln hori-
sontellt. Om en större luftmängd krävs kan två fläktar monteras
bredvid varandra i samma vägg. Om man i stället kräver ett högre
lufttryck kan två fläktar monteras efter varandra i samma kanal."

Saxat från Elfas faktasidor, http://www.elfa.se/se/fakta.pdf, sida 12.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

FÅR GÄRNA RÄTTA TILL NYHETEN

Det är i princip två noder i en server med delad nätaggregat samt 19" 1U Rack-låda.

Permalänk

varför 900-980W ?!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |