Apple lanserar Iphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Jag är i alla fall en som blir glad Grymt snygg och trevliga funktioner, den kostar mycket men då slipper man i alla fall att alla fjortisar springer runt med den som Nano:n

Ja herregud, tänk om någon annan hade råd med lika dyra grejer som du. Då hade du ju blivit totalt knäckt

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

”återlansering” av mobiltelefonen.... jo visst, big dreams of a smal guy.

Mobilen är STORT, detta? en "wannabe" helt enkelt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

jag fattar inte hur ni tänker... Öppna ögonen och se, använd hjärnan och tänk. Visst mobiltelefonen är inte pånyttfödd. Men maken till gränssnitt och användarvänlighet har vi aldrig skådat i en mobiltelefon... nånsin. Speciellt inte i en med så avancerade funktioner. Sen om den har 3g eller inte, 2mp kamera eller 5mp kamera, dyr eller billig, det spelar inte den minsta roll. Men fortsätt att glo genom era små nyckelhål till världsbilder ni.

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

barn barn, så mycket okunskap, och så mycket snack och spekulerande.

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt att dom få "" Experter ?? Yrkeskunniga"" som hållt i den live har hyllat den hela vägen, medans många här ""ofta killar under 15 "" med sina feta back door connections redan kan såga den så hårt som vissa gör.

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
den där verkar roligare, inte så stilrent gränssnitt iof, men det kanske går att köra Fluxbox istället..

Det ska tydligen fungera bra på Neo:n. Det diskuterades på irc igår men ärligt talat vet jag inte så mycket om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men jag gillar verkligen designen, även om den verkar vara dubbelt så fet som Apples mojäng.

Neo1973: 120.7 x 62 x 18.5 mm
Iphone: 115,0 x 61 x 11,6 mm

(bespara mig gnäll om Iphone-stavningen, tack)

Rent praktiskt är det väll mest skillnaden i tjocklek som man märker av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

men är den 3G? lite olika svar beroende på var man kollar..

Inte 3G. Den har vad som kallas för 2,5G. Jag har fått för mig att G står för Generation och hur någonting kan vara en halv generation begriper jag inte. Fast dom vet säkert vad de pysslar med

Apropå 3G så har jag svårt att se användningsområde för det. Det verkar mest vara nätoperatörerna som vill ha det för ingen jag har träffat har någonsin tyckt att nuvarande system har varit bristfälligt.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Det ska tydligen fungera bra på Neo:n. Det diskuterades på irc igår men ärligt talat vet jag inte så mycket om det.

Neo1973: 120.7 x 62 x 18.5 mm
Iphone: 115,0 x 61 x 11,6 mm
(bespara mig gnäll om Iphone-stavningen, tack)

Rent praktiskt är det väll mest skillnaden i tjocklek som man märker av.

Inte 3G. Den har vad som kallas för 2,5G. Jag har fått för mig att G står för Generation och hur någonting kan vara en halv generation begriper jag inte. Fast dom vet säkert vad de pysslar med

Apropå 3G så har jag svårt att se användningsområde för det. Det verkar mest vara nätoperatörerna som vill ha det för ingen jag har träffat har någonsin tyckt att nuvarande system har varit bristfälligt.

sedär.

hehe, du försöker säkert bara fjäska in dig hos redaktionen..

ja precis, lite extra längd på nallen är snarast en fördel tycker jag. men plattare kan de gärna va.

ja det är la det att de kombinerar en 2G-teknik standard GSM med en 3G i form av EDGE-påbyggnaden som har samma datamöjligheter som UMTS 3G. så halvvägs sas.

nog är UTMS bra i sig, men det är klart att bolagen enbart förväntar sig höga inkomster för folk tycker vidosamtal är sååå nödvändigt, i Japan visade sig det vara en rejäl missberäkning dock.

men skit samma, man får acceptera det som blir i vanlig ordning. konsumentmakt är ju lite satt ur spel när det gäller telefonstandarder trots allt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
De är ju inte direkt "groundbreaking". Allt som de lanserar på nytt finns ju redan...
"första riktiga webbläsaren" - jo, jag tackar... Har de inte USA tillgång till Opera mini?
Det är tydligen rätt häftigt med en telefonbok också...

Opera mini saknar vad jag vet multi-touch styrning

Opera i iPhone, med gestures kunde bli en hit.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: iPhone! inte Iphone

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Vi har ju skrivit rätt så vad som skall rättas vet jag inte?

Skillnad på iPhone och Iphone. Inte sant?

Permalänk

Har EDGE samma kryptering som 3G? Att inte ha 3G är min enda hicup. Annars verkar Iphone rätt trevlig efter man sett keynote:n.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Japp.
Cisco köpte ett företag som hete InfoGear
dom hade en iphone produkt. Och nu försöker cisco få lite grais PR genom att bråka lite med Apple.
http://www.streettech.com/archives_gadget/iPhone.html

Ska bli intressant hur detta kommer att sluta, läste liteom en jurist och tydligen så är trademark mål svårlösta eftersom man inte riktigt äger rätten till ett namn bara för att man har en trademark på ett produktnamn, och som jag förstår det hela så har inte Cisco copyrigt på ordet iPhone?!

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Hehe, vi får se, hur det går med 3. parts program.
Office är väl inte så farligt, förutom att många inte kan ha den som jobb-telefon. Spännandnde och se om den har pushmail, och kan synca med exchange, något som är väldigt viktigt för många företag.

Byta batteri? Dvs 'skruva' upp den, ungefär som iPode'n?
Tvivlar på att man gör det på en liten leksak som kostar 7000 kr, och inte har någon garanti längre..

det var omöjligt att kopiera en dvd förr också.. och jag hade inte tvekat att byta batteri själv.. det brukar finnas manualer på hur man utför det. dock erkänner jag att det är bökigt och inte för svenssons direkt men det är sååå mycket snyggare utan några fula linjer till ett löstagbart batteri

stil före funktion^^

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreHar
Japp.
Cisco köpte ett företag som hete InfoGear
dom hade en iphone produkt. Och nu försöker cisco få lite grais PR genom att bråka lite med Apple.
http://www.streettech.com/archives_gadget/iPhone.html

Ska bli intressant hur detta kommer att sluta, läste liteom en jurist och tydligen så är trademark mål svårlösta eftersom man inte riktigt äger rätten till ett namn bara för att man har en trademark på ett produktnamn, och som jag förstår det hela så har inte Cisco copyrigt på ordet iPhone?!

ja det ska ju bli riktigt intressant, då cisco tydlugen bara äger namnet i USA och apple i typ resten av världen. alltså är frågan va som händer om cisco vill släppa sin telefon utanför USA, va som händer då, ska apple stämma dem eller? som jag ser det, så är förlikning det ända som är vettigt i detta fall.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

dom kan ju döpa om den till APhone istället. geddit, "Apple Phone" ~ "A phone" (en telefon)

så behöver den bara heta iPhone här sen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Och hur skall man kunna ändra volymen under pågående samtal ?

Härlig pekskärmen, men det behövs en styrplatta för spel, volym, låt
m.m. utan att man behöver titta på skärmen

Och varför har de glömt radion, nu igen (tänk ipod).

Apple brukar prata multimedia, vore det då inte på sin plats att den
fick en kamera med autofocus och blixt. Varför inte lägga till video
funktion med DVD upplösning med 30 bilder/sekund och stereoljud.

Jag välkomnar apples inhopp men är lite besviken på funktionaliteten.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja det ska ju bli riktigt intressant, då cisco tydlugen bara äger namnet i USA och apple i typ resten av världen. alltså är frågan va som händer om cisco vill släppa sin telefon utanför USA, va som händer då, ska apple stämma dem eller? som jag ser det, så är förlikning det ända som är vettigt i detta fall.

Eller väljer man ett annat varumärke i övriga världen, inte helt ovanligt att man använder olika varumärken på olika kontinenter ;).

Permalänk
Medlem

Älskar apples pressreleaser.

"And boy we have pantented it!"
hahaha

Denna mobilen är seriöst revolutionär! Sonyericson och speciellt nokia o motorola borde skämmas!

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzaki
Älskar apples pressreleaser.

"And boy we have pantented it!"
hahaha

Denna mobilen är seriöst revolutionär! Sonyericson och speciellt nokia o motorola borde skämmas!

Ser inte vad den har som är så speciellt. Lite mer utrymme för Mp3 bara. Annars har den bara sånt som funnits länge, pekskärm, mp3 och kamera. Sånt har funnits i ericssons och nokias produkter ganska länge. Så vart är revolutionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ser inte vad den har som är så speciellt. Lite mer utrymme för Mp3 bara. Annars har den bara sånt som funnits länge, pekskärm, mp3 och kamera. Sånt har funnits i ericssons och nokias produkter ganska länge. Så vart är revolutionen?

Meh du räknar ju bara upp det gamla Dom grejerna har varit revolutionära i sin tid. Men alla producerar nästan desamma. Tycker iphone är helt unikt. Och det är inte revolutionärt nog?

UI'n, lätt att använda, bättre program, hög kapacitet och skärmen som ger dig en otroligt stor användnings område. Vilken mobil av SE o nokia kan ge lika bra prestanda och avancerade möjligheter som iphone? Speciellt när apple har patenterat deras känsliga pekskärm. Att pincha för at zooma in/ut och den är så snabb!
Skjut på med fingret och du scrollar! Yay! die die die "hålla in och vänta åratal metoden".

Ingen mobil ger dig 8bg heller men ändå så har dem video spelare o ljudspelare. Vilken smartphone har så mycket minne? Vilken mobil telefon kommer nu vara den grymmaste mp3 o video mobilen? Bästa e-mail mobilen? Bästa web-browser mobilen?

Att underlätta handlar också om revolution. Se bilen.

Revolutionärt?

DigitalEmu: På sidan har den volume knappar. Dessutom så är detta första modellen de släpper ut. Om något år kommer du säkert se iPhones anpassade för gaming. Just denna modell kan man spela kort spel o andra mindre "TRYCK TYRCK TYRCK TRYCK TRYCK TRYCK" spel. Kanske denna mobil kommer även ha "aima o sjut" spel. Nått annat å tänka på är att den enorma majoriteten av mobil användarna spelar inte spel alls.

Radio? Äsch kostar bara 100kr varsomhällst Dumpa den även bara in i wifi o ha radio från över hela världen?

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk

Jag är inte särskilt imponerad av tekniken i Inallen, har sett det förr. Möjligen då att de kanske har knutit ihop det på ett smartare sätt än vad andra har lyckats med tidigare, sånt brukar de vara bra på vid apple. Dessvärre tycks det vara emot apples policy att ha vettiga prissättningar så det blir i alla fall inte aktuellt att köpa sig en. För det priset får man en fet processor och 2 giggs kvalitetsminne vilket känns mer intressant.

För de som i alla fall skaffar nallen (de lär vara en del) så har de i alla fall en jäkla bra support att se fram emot (om det nu skulle behövas).
Alla telefonnasare idag har sjukt dåligt stöd för allt som har lämnat dörren.
Här tror jag nog att apple kan få en riktig konkurrensfördel.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen

För de som i alla fall skaffar nallen (de lär vara en del) så har de i alla fall en jäkla bra support att se fram emot (om det nu skulle behövas).
Alla telefonnasare idag har sjukt dåligt stöd för allt som har lämnat dörren.
Här tror jag nog att apple kan få en riktig konkurrensfördel.

tror inte jag, men det beror inte på Apple, Ericsson, Nokia eller nån annan tillverkare för den delen.

av nån konstig anledning vekar folk mest fått för sig att just mobiltelefoner ska vara vattentäta, tåla att kastas från balkonger, flygplan användas för att slå i spik när man förlagt hammarn tex, vilket få tror om annan elektronikmojäng. skumt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tror inte jag, men det beror inte på Apple, Ericsson, Nokia eller nån annan tillverkare för den delen.

av nån konstig anledning vekar folk mest fått för sig att just mobiltelefoner ska vara vattentäta, tåla att kastas från balkonger, flygplan användas för att slå i spik när man förlagt hammarn tex, vilket få tror om annan elektronikmojäng. skumt..

Mjo.. Men stora fördelen är att apple har faktiskt egna support butiker här å där. Som en nokia/ericsson kund måste man till en storsäljare som inte har något speciell anknytning till direkt support på mobilen. Det finns mobil affärer för dom ja men apple känns mer universell. Sen så måste jag säga att av all support jag fått så är Apples bäst och logitechs sämst.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

detta är den enda telefonen i världen som erbjuder allt i ett.. googla det.. allt är bättre förutom då kameran men den ligger garanterat i topp segmentet av mobiler ifall man räknar bildkvalité, ni som hänger upp er på megapixlar är rätt korkade.. lg har en 5 mp telefon sedan snart ett år tillbaka.. varför är inte den en hit? för kamerakvaliteten suger.. och priset? det beror på sveriges tullar.. i usa kostar den ~4000kr och då får ni tänka på att ipod 8gb kostar 2500kr och en kamera på 2mp kostar typ 500 och en telefon med alla dessa funktioner som internet pekskärm osv kostar runt 3000 till 6000kr (tänker mest på P900 som har samma storlek på pekskärmen).......

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
detta är den enda telefonen i världen som erbjuder allt i ett.. googla det.. allt är bättre förutom då kameran men den ligger garanterat i topp segmentet av mobiler ifall man räknar bildkvalité, ni som hänger upp er på megapixlar är rätt korkade.. lg har en 5 mp telefon sedan snart ett år tillbaka.. varför är inte den en hit? för kamerakvaliteten suger.. och priset? det beror på sveriges tullar.. i usa kostar den ~4000kr och då får ni tänka på att ipod 8gb kostar 2500kr och en kamera på 2mp kostar typ 500 och en telefon med alla dessa funktioner som internet pekskärm osv kostar runt 3000 till 6000kr (tänker mest på P900 som har samma storlek på pekskärmen).......

hörde någon säga ~450euro o ca 530 dollar i usa med 24 mån bindningstid

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

hört 3500kr för 4gb och 4200kr för 8gb i usa.. men har dock inte hört ett dugg om ifall abonnemanget kostar pengar jag antar att det inte kostar mycket för apple har gratis support osv dom brukar inte snåla..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzaki
Meh du räknar ju bara upp det gamla Dom grejerna har varit revolutionära i sin tid. Men alla producerar nästan desamma. Tycker iphone är helt unikt. Och det är inte revolutionärt nog?

UI'n, lätt att använda, bättre program, hög kapacitet och skärmen som ger dig en otroligt stor användnings område. Vilken mobil av SE o nokia kan ge lika bra prestanda och avancerade möjligheter som iphone? Speciellt när apple har patenterat deras känsliga pekskärm. Att pincha för at zooma in/ut och den är så snabb!
Skjut på med fingret och du scrollar! Yay! die die die "hålla in och vänta åratal metoden".

Ingen mobil ger dig 8bg heller men ändå så har dem video spelare o ljudspelare. Vilken smartphone har så mycket minne? Vilken mobil telefon kommer nu vara den grymmaste mp3 o video mobilen? Bästa e-mail mobilen? Bästa web-browser mobilen?

Att underlätta handlar också om revolution. Se bilen.

Revolutionärt?

DigitalEmu: På sidan har den volume knappar. Dessutom så är detta första modellen de släpper ut. Om något år kommer du säkert se iPhones anpassade för gaming. Just denna modell kan man spela kort spel o andra mindre "TRYCK TYRCK TYRCK TRYCK TRYCK TRYCK" spel. Kanske denna mobil kommer även ha "aima o sjut" spel. Nått annat å tänka på är att den enorma majoriteten av mobil användarna spelar inte spel alls.

Radio? Äsch kostar bara 100kr varsomhällst Dumpa den även bara in i wifi o ha radio från över hela världen?

Tycker dock inte revolutionerande är rätt ord. Revolution är ett starkt ord, detta är liksom bara vanlig evolution.

Permalänk

Från http://pogue.blogs.nytimes.com/:
Can it be used with anything but Cingular? –No.

Is it an “unlocked” phone, so I can use it with a carrier other than Cingular? –No.

Will there be a non-Cingular version? –Not within the first two years.

Can I put my T-Mobile SIM card in it instead of Cingular? –No.

Can it run Mac OS X programs? –No.

Can I add new programs to it? –No. Apple wants to control the look and feel and behavior of every aspect of the phone.

Does it run programs from Palm, Symbian, Windows? –No.

Does it connect to iChat? –No.

Does it have games? –No.

Is it ambidextrous? –No.

Does it have GPS? –No.

Voice recognition? Voice dialing? Voice memos? –No, although this could change by June when the phone ships.

Does it get onto the HSDPA (3G) high-speed Internet network that Cingular has rolled out in a few cities? –No. But Steve Jobs said a later version of the iPhone will — once there’s enough HSDPA coverage in this country to justify it.

Does the Web browser support Flash or Java? –No.

Will it play music over Bluetooth? –Unknown.

Can you change the battery yourself? –No. You’ll have to send the phone in to Apple for battery replacement, just as with the iPods.

Can it open Word and Excel documents? –No. (Steve Jobs says it can open PDF files, though.)

Can you use it one-handed? –Yes, for some functions. But overall, it’s less convenient than on a phone with physical keys.

Can I make a call while driving a car? –Not as easily as on a regular cellphone with programmed speed-dial keys. (Besides–MUST you?)

Does the camera record video? –Not yet. Apple may add this feature by June.

Does it connect to standard iPod accessories like car docks and speaker systems? –Yes!

Does it work overseas? –Yes. It’s a quad-band GSM phone, meaning you can use it in almost any country (for an added fee, of course).

Is there a Verizon version? –NO!!!!

Will they make a non-cellphone version–a widescreen touch iPod? –Nobody knows. Apple doesn’t leak product info until it’s good and ready.

That scrolling through lists thing is glitzy, but what if I have 3,000 names in my address book? –There’s also an alphabet “index tab” down the right side of the screen, so you can jump to another spot in the list.

Is there a calendar? –Yes.

Will it sync with Outlook? –No.

What about airplane use? –It has a airplane mode (wireless off), just like any cellphone.

Won’t the screen get smudgy? –It does, but you don’t see it except when the screen is off. The one I played with was pretty streaky, but wiping it on my sleeve cleaned it completely.

Ifrån MacWelt.de

- iTunes songs can NOT be set as ringtone
- No Voice over IP support
- No wireless iTunes downloads/purchases

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker dock inte revolutionerande är rätt ord. Revolution är ett starkt ord, detta är liksom bara vanlig evolution.

Tack för den. Håller med dig

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Tycker den verkar kul men i längden väldigt opraktisk, jag menar snälla en touchscreen endast som man ska använda fingrarna på, den kommer bli smutsig och repig på nolltid.

Dessutom tycker jag funktionerna i den inte precis är så fantastiska om den info som står 2 inlägg upp är rätt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!