Mer om Airport Extreme och 802.11n för Mac

Permalänk
Melding Plague

Mer om Airport Extreme och 802.11n för Mac

Numera stöder alla nya Mac-datorer som säljs 802.11n, men även vissa äldre Apple-datorer som tidigare har sålts har haft stöd för 802.11n men som inaktiverats i mjukvaran. Att låsa upp denna funktion kostar dock fem dollar.

Läs nyheten: Mer om Airport Extreme och 802.11n för Mac

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Because of the [Sarbanes-Oxley Act], the company believes that if it sells a product, then later adds a feature to that product, it can be held liable for improper accounting if it recognizes revenue from the product at the time of sale, given that it hasn’t finished delivering the product at that point.

ja fy tusan om nån skulle upptäcka att nått kan bli bättre än när det såldes, tur det finns lagar mot sånt!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja fy tusan om nån skulle upptäcka att nått kan bli bättre än när det såldes, tur det finns lagar mot sånt!

ja, verkligen! tänk vilken värld vi hade kunnat leva i annars

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt ordvrängeriet där, men är det typ att man inte får sälja ofärdiga produkter med vinst? Fattar inte

Den stora frågan måste väl hur som helst vara varför det inte var aktiverat från början?

Permalänk
Medlem

Dom menar väl att man inte i förväg kan ta betalt för en funktion som inte finns och sedan när de lägger till funktionen så kan de ta betalt för detta tillägg.

Enligt det resonemanget skulle ursprungspriset ha varit högre om de hade sålts med denna funktion redan från början.

Permalänk

Jag förstår texten som att de är rädda för att bli stämda för att ha levererat en "ofärdig produkt", genom att ta betallt för uppdatering skulle de komma undan den risken. Nu är dock inte min engelska den allra bästa.

Men med det resonemanget borde ju inte Microsoft kunna släppa t.ex. SP2 utan att ta extra betallt. Och routertillverkare borde inte kunna göra annat än bara precis fixa sina buggar, osv osv.

Jag tycker det låter som Apple blivit giriga bara men ska kanske inte säga för mycket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag förstår texten som att de är rädda för att bli stämda för att ha levererat en "ofärdig produkt", genom att ta betallt för uppdatering skulle de komma undan den risken. Nu är dock inte min engelska den allra bästa.

Men med det resonemanget borde ju inte Microsoft kunna släppa t.ex. SP2 utan att ta extra betallt. Och routertillverkare borde inte kunna göra annat än bara precis fixa sina buggar, osv osv.

Jag tycker det låter som Apple blivit giriga bara men ska kanske inte säga för mycket

Nu är det ju så att Pre-N är en hårdvarufunktion som fanns i datorerna när dom såldes. Lite skillnad mot mjukvaruuppdateringar, som även Apple ger bort gratis.

5 dollar är väl inget problem att betala för något som andra tillverkare tar mycket mer för, och om man ska ha en helt nytt kort blir det ju mer än 10ggr dyrare.

Permalänk

Så 802.11n är klar nu? Det var väl på tiden...

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nu är det ju så att Pre-N är en hårdvarufunktion som fanns i datorerna när dom såldes. Lite skillnad mot mjukvaruuppdateringar, som även Apple ger bort gratis.

5 dollar är väl inget problem att betala för något som andra tillverkare tar mycket mer för, och om man ska ha en helt nytt kort blir det ju mer än 10ggr dyrare.

Som jag fattar det handlar det om en uppdatering av drivrutiner för att få 802.11n? I såna fall är det ju mjukvara även om det påverkar hur hårdvaran agerar. Även om $5 inte är mycket känns det endå snålt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backpacker
Så 802.11n är klar nu? Det var väl på tiden...

Nej, de har släppt en "draft" som inte är den färdiga, men produkter som utvecklas enligt draften skall fungera smärtfritt med den färdiga standarden. Väldigt konstigt, men så är det.

Permalänk
Medlem

Det som händer är väl att den nya drivrutinen "låser upp" en bit hårdvara man inte haft tillgång till förrut, därför är det mer än enbart en mjukvaruuppdatering, eftersom datorns hårdvaruspecifikation egentligen ändras.
Med tanke på vilka konstiga saker folk kan stämmas för (se bara på USA) så är det nog ingen dum idé av Apple att göra som de gjort!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Men Sarbanes-Oxley har såvitt jag vet ingen motsvarighet i Sverige, så frågan är om de kommer ge bort uppdateringen gratis här. Jag gissar på nej.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.