Permalänk

Hata/älska IT-djungeln

Bara jag som är trött på hela IT-grejen?

Vartannat år ungefär uppgraderar jag datorn. Ut med skiten och in med nya balla grejor. Helt klart värt det, och som gammalt IT-konsult är det ju rätt kul också. Jag vill köpa en drös balla manicker, fippla ihop det, installera, optimera, sedan bara njuta av min balla PC, som iofs ser likadan ut på utsidan för det otränade ögat. Problemet är att om man inte hänger här veckovis, går på lan, spelar, eller är tonåring tröttnar man redan vid första kollen på komplett, eller motsvarande. Sedan två år har det hänt så mycket att man har minst 10 timmars forskningsarbete, för att sätta sig in i vad man skall köpa. Standarder existerar inte i IT-världen, och man får bara gilla läget. Jag skulle kunna göra som varenda 50+-snubbe; ge upp, åka till onoff och betala 5 lakan för nån bajsburk de köpt in från Shanghais överskottsbolag och kalla den "datan", men det är emot alla principer. Så, nu bara suckar jag, skriver av mig lite bland likasinnade (hoppas jag) och korkar upp skumpan. Nästa år har jag 10 timmars pluggande, och förhoppningsvis stockholms hetaste "data".

Gott nytt år.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Jag förstår precis vad du menar. Somnar man in under en sten i bara 2 månader så märks det på en gång

Säg till om du kommer fram till några vettiga slutsatser efter forskningen så hojta till då jag till skillnad från dig inte har den tiden att lägga på att lusläsa hårdvarutester.

Det måste in lite färskt kött o burken nu

Mvh Simon

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om det blir bättring på det eller en ännu värre djungel i framtiden:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

mja, man köper ju helt enkelt valfritt datorpaket från komplett.se och så är det klart.

Lätt som en plätt, eller vad exakt är det svåra menar du?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Hatar du djungeln och ska ha en dator för att använda till vad 9 av 10 behöver den till så köper du en "bajsburk", sparar tid och pengar och är glad. Siba-burkarna är ju trots allt extremt prisvärda.

Tycker du det är kul att sätta dig in i saker och känner en tillfredställelse av att veta att du har rätt fräcka saker "under huven" gör du (och de andra grupperna du räknade upp) som du gör. En del (dvs gamers) har ju faktiskt nytta av hästkrafterna.

De två har inget med varanda att göra, så vart ligger problemet? Du klagar väl inte för att du gör nått som du tycker är kul?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
mja, man köper ju helt enkelt valfritt datorpaket från komplett.se och så är det klart.

Lätt som en plätt, eller vad exakt är det svåra menar du?

Han menar nog att det man kunde om hårdvara för typ ett halvår sen, kan man idag radera eftersom dessa produkter inte längre finns eller går under ett annat namn. Vilket innebär att man måste söka på nätet för att få reda på vad som finns och vad som ger mest valuta för pengarna. Det finns en anledning till att Opteron 144, 148 sålde så bra som dom gjorde, Amd kan tacka internet för detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72

Hatar du djungeln och ska ha en dator för att använda till vad 9 av 10 behöver den till så köper du en "bajsburk", sparar tid och pengar och är glad. Siba-burkarna är ju trots allt extremt prisvärda.

Tycker du det är kul att sätta dig in i saker och känner en tillfredställelse av att veta att du har rätt fräcka saker "under huven" gör du (och de andra grupperna du räknade upp) som du gör. En del (dvs gamers) har ju faktiskt nytta av hästkrafterna.

De två har inget med varanda att göra, så vart ligger problemet? Du klagar väl inte för att du gör nått som du tycker är kul?

Hmm Siba rimmar dåligt i mina öron, är man ute efter en firma som har kunnig personal och även bra priser så är el-giganten helt klart bättre tycker jag.
Även om dessa el kedjor erbjuder bra produkter till bra priser så kan man inte själv välja vad man vill ha i sin dator. Om man bygger sin dator själv så blir den både billigare och bättre anpassad för vad man ämnar göra med den.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Håller med. Men det är det ett tveäggat svärd, lite som att gå igenom skärselden. Hemska plågor men en belöning väntar på andra sidan. Man lider och det är kämpigt i början, alla nya termer, men känner sig "gammal" och okunnig. Men sen när man väl är inne i gemet igen så känns det ganska bra.

Mitt beteende är i stort sett identiskt med ditt om jag förstått det hela rätt, första göra enorm mycket research, betsämma sig för de ultimata komponenterna, och sen stoppa huvudet i sanden ett par år medans man njuter av sin "nya" dator. Processen skulle nog inte vara lika plågsam om man fortsatta att hålla sig ordentligt uppdaterad, men andra plågsamheter uppstår. Att se sitt nya häftiga system långsamt pulveriseras av den nya generationens hårdvara, och detta efter bara ett par månader. Bättre att leva lyckligt ovetande i ett (par?) år tills att man en vacker dag upptäcker att det nyinköpta spelet ser ut som ett bildspel. Då är det dags igen.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org