Jumpers, hur ligger det till nuförtiden??

Permalänk
Medlem

Jumpers, hur ligger det till nuförtiden??

Mjaaa, något som jag inte har en aning om är hur det står till med jumperinställningarna nuförtiden!
Förr (?) fick man ju klydda med dessa små plastpluppar för att vara helt säker på att de stog i den position som representerade Master eller Slave beroende på var de satt på IDE-kabeln.

Men jag kan inte minnas att jag överhuvudtaget rört mina jumpers på min eller NÅGON C: eller dvd-drive på flera år, och då har jag installerat ett antal olika moderkort med hårddiskar hit och dit.

Men så idag va det dags att skaffa en IDE-förlängningssladd, en sån med 4 kontakter på (kan dock bara använda en master och en slave åt gången, annars krockar det!).
Äntligen har jag en kabel lång nog att räcka från C: där nere i botten på mitt hightower till min dvdbrännare högst upp!

Nu är det såhär, jag har kört C: som Master ett bra tag nu, men nu fick jag sätta den i Slave kontakten och dvdbrännaren i Master.
När jag nu började bränna en dvd så "hängde" sig allt relaterat med C: periodiskt i några sekunder (hade musik på så det va så jag märkte det), men det tog slut efter de första 20sek som tur är..
Och när jag jag skulle "ejecta" dvdn då frös musen till igen..

Kan detta bero på att dvdbrännaren eller c: är på felaktiga jumperinställningar?? Så att det krockar på nåt sätt, eller är det helt och hållet bara att datorn jobbar på som fan som med vilket annat program som helst?
Jag kan inte kolla, för på varje hårddisk och dvdspelare/brännare är det helt olika instruktioner för hur jumpergrejerna ska sitta!! Och oturligt nog finns det inga sådana instruktioner överhuvudtaget på just dessa..
Undrar helt enkelt bara om jumperinställningar överhuvudtaget påverkar med nutidens moderkort osv. Eller om det är ett föråldrat sätt som inte påverkar överhuvudtaget med ett modernt moderkort.

Fan, man kanske skulle dumpa den enda IDE/PATA hårddisken man har kvar ( C: ) och köpa en till SATA2
Tack

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

IDE/PATA måste byglas oavsett modekort, sata däremot saknar byglar.
Din disk blir nog slöare om du kör cd/dvd på samma kabel och helst om inte disken får sitta som master.
Har du byglat fel så borde du inte få maskinen att funka, det buggar redan när maskinen startas och den letar ide/pata/sata enheter.

Permalänk
Medlem

Aha okej, då är det väl rätt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam