Carmack avråder från Direct X 10

Permalänk
Melding Plague

Carmack avråder från Direct X 10

I en intervju med Game Informer Magazine har John Carmack hos Id Software sagt att det är onödigt att köpa ett Direct X 10-kompatibelt grafikkort just nu. Han säger att grafikplattformen på Xbox 360 är bättre.

Läs nyheten: Carmack avråder från Direct X 10

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad är det för fel på Open GL då? Tycker det är bra med lite konkurrans till Direct X

Permalänk
Medlem

Ja jag har inte brådska.
Vista måste bli mer drivrutins vänligt först innan jag ens lägger in det.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Vi får vänta och se hur det blir. Svårt att säga vad som behövs och inte behövs i framtiden då utvecklingen går så snabbt just nu inom datorgrafiken.

Permalänk
Medlem

Otippat att han skulle racka ned på directx i tanke på att Id software alltid proppsat för opengl. Kan väl knappast anses som en objektiv bedömning... Redan nu finns det flera titlar i kastrullen som kommer ut inom halvåret och som stödjer directx 10. Så ska man köpa nytt kort idag förstår jag inte varför man lika gärna inte skulle välja ett kort som stödjer directx 10. Det finns flera bra och prisvärda kort som gör det.

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att Carmack säger att det är något direkt *fel* på dx10, bara att vinsten är så pass marginell att det inte är direkt lönt att byta. (Att använda dx10 innebär även att man är låst till Vista..) Andra utvecklare säger samma sak, så det har inget med Carmacks preferens för OpenGL att göra. Tim Sweeny på Epic säger att dx10 är trevligt, men att det inte kommer låta dom göra något som dom inte kan göra med dx9. Skillnaden var mycket större mellan dx8 och dx9 än mellan dx9 och dx10.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte en anledning att köpa DirectX 10 än, v9 har massor mer att visa, dessutom tycker jag vista suger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

Ja, inte känner jag någon brådska att köpa ett DX10-kort ännu iaf.. Blir väl antagligen framåt hösten som det kan bli aktuellt. Tänker nog vänta med Vista så länge det känns möjligt..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Jag hoppas på att Carmack och id håller kvar vid den profilen de har haft hittils även i framtiden. De är nästan de enda som har utvecklat spel för alternativa plattformar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

känns lite som om dx10 gjordes enbart för att folk skulle köpa vista.

har dx9 visat sin fulla potential än?

dom som gör crysis sa att dx9 och 10 ska se ungefär likadan ut grafik mässigt.

personligen kommer jag vänta tills dx10 etablerat sig på marknaden innan jag som många springer o köper ett dx10 kort, att stödja nått som inte finns än gör inte att det behöver vara så bra på det? sen finns det bättre dx10 kort när marknaden andvänder dx10 mer fullt ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

sedan att första vågen av dx10 korten har uppåt 96-128 shaders är en annan femma då eller ?

hmmm mkt snack om vista i tråden, visst skulle det väl komma dx10 till xp också ? minns att jag läste om det för några veckor sedan tror jag

Permalänk
Medlem

Kommer inget DX10 till XP, för stora skillnader för att det ska vara värt att göra det till XP också, enligt MS då.

Den stora skillnaden mellan 9 och 10 är att 10 är så grymt mycket mer optimerad (en total omskrivning från grunden i princip, om jag inte minns fel), inte så mycket nytt ögongodis egentligen, men resultatet blir väl typ att man kan fläska på med mer p.g.a. optimeringen.

Sen att man gott kan vänta är klart sant, ingen brådska.

Permalänk
Medlem

Helt rätt i mitt tycke
Var det bara jag som reagerade lite på "enklare att utveckla spel för Xbox 360 än för PC-marknaden, Playstation- och Nintendo-plattformar"? Jag hade för mig att Nintendo satsat hårt på att hålla just utvecklingen enklare än till övriga plattformar just för att underlätta spelproduktionen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ja varför köpa ett DX10 kort som är snabbare i DX9 än de som inte stödjer DX10?

Jag köper inte ett DX10 kort för DX10 utan för snabbare DX9 prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Ja varför köpa ett DX10 kort som är snabbare i DX9 än de som inte stödjer DX10?

Jag köper inte ett DX10 kort för DX10 utan för snabbare DX9 prestanda.

Där har du en poäng.

I övrigt så bekräftar han ju bara vad alla med lite kunskap sagt tidigare om DX10-hypen. Dx10 är inget spektakulärt på det viset som framhävts. Jag vet inte 100% själv, men enligt kunnigt folk så finns det egentligen inget övertygande man kan göra i DX10 som inte går att göra i OpenGL 2.0.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt DX10 kort pga av att det är det vassaste på marknaden och de e sen skit samma om man får samma i DX9 som i DX10 men DX10 kommer antagliken att komma rätt snabbt. Antagligen så kommer HP, DELL och massa andra företag att ha Vista i sina burkar För att fresta kunderna! Då kommer marknaden att bli tvingad till att ta fram med saker till dx10.
Visserligen så kanske de inte e så många som har dx10 kort i sina burkar idag men om ingen köper hårdvaran så kommer det alldrig att bli någon marknad för mjukvaran. Sen vet nästan ingen hur stor skillnaden igentligen är mellan DX10 och DX9 så vi får vänta och se

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Sen vet nästan ingen hur stor skillnaden igentligen är mellan DX10 och DX9 så vi får vänta och se

Klart programmerarna vet vad som är möjligt teoretiskt och vad som är omöjligt att göra med DX9 och DX10.

Sen i praktiken är det bara deras fantasi som begränsar resten..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Sen är det ju en sak att det går att göra det mesta i DX10 i DX9, och en annan sak hur bra det går att göra, t.ex. en effekt som i DX10 bara behöver en klockcykel kanske behöver 2 eller 3 i DX9 även om slutresultatet blir exakt lika så har man tjänat prestanda med DX10.

Det har väl alltid dröjt uppåt ett år efter lanseringen av en ny Grafik-API innan det verkligen börjar komma titlar där man faktiskt kan se några större skillnader.

Och tror inte många springer iväg och köper ett DX10 kort bara för att ha DX10, man uppgraderar eller köper nytt då man inte är nöjd med det man har längre, och då man ändå köper nytt finns det ju ingen anledning att inte välja ett DX10 kort, eftersom de iaf är snabbare på DX9 än tidigare DX9 kort!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Klart programmerarna vet vad som är möjligt teoretiskt och vad som är omöjligt att göra med DX9 och DX10.

Sen i praktiken är det bara deras fantasi som begränsar resten..

Teori spelar ingen roll, det är vad som faktiskt händer som är det viktiga.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Sen när får vi ngt vi behöver i rätt tid? Vi får allt snabbare grafikkort tryckte i våra ansikten hela tiden samtidigt som de hinner bli gamla innan alla funktioner ens används fullt ut.

Konstigt att den största förespråkaren för OpenGL säger att DirectX 10 är onödigt?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

tror att någon uber haxor kommer rippa dx10 och göra så det fungerar på windows XP.
hoppas kan man ju alltid

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

John Carmack är min enda idol inom programmering och spel.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Teori spelar ingen roll, det är vad som faktiskt händer som är det viktiga.

Den första delen av din mening var bland detdummaste jag hört. Om inte teorin spelar någon roll skulle DX10 inte finnas.

De kan inte göra någonting bättre än vad förutsättningarna tillåter.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Helt rätt

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Håller också med.. vänta 1-2 år istället då kanske tillräckligt många har dx10 kort just nu så duger xp och dx9 hur bra som helst.

Permalänk
Avstängd

om carmack säger så, så är det så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vad är det för fel på Open GL då? Tycker det är bra med lite konkurrans till Direct X

Håller med dig fullständigt!
Världen hade faktiskt blivit en rättvisare plats om spelutvecklare hade använt OpenGL mer. (Lättare att flytta mellan olika plattformar, Microsoft får mindre makt)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Har isf alltid uppskattat OpenGL över DX pga de bredare portningsmöjligheterna. Sen tycker jag ju att D3 och Q4 är betydligt roligare än andra spel

Stå på dig Carmack

Permalänk
Medlem

Ja, jag förstår faktiskt inte varför så många utvecklare föredrar DirectX före OpenGL. Utvecklar man för OpenGL så blir ju Mac- och Linux-användare plötsligt potentiella kunder. Ju fler kunder, desto bättre, inte sant?

Det har nog väldigt mycket med Microsofts inlåsningsstrategier att göra.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tror att någon uber haxor kommer rippa dx10 och göra så det fungerar på windows XP.
hoppas kan man ju alltid

dx9 finns ju "haxxat" till win98 så det ska la inte vara helt omöjligt.