Varför inte val utav språk,text på konsoll spel än egentligen?

Permalänk
Avstängd

Varför inte val utav språk,text på konsoll spel än egentligen?

Satt och tänkte på en sak, på filmer kan man ju välja språk och textning.
Hur kommer det sig att det inte kommit till spel egentligen?
Nu med ökad lagringsmöjligheter som ex blu-ray tycker jag det borde vara möjligt att ex på ett spel från japan välja japanskt språk och engelsk sub osv.

Vad är det som stoppar detta? Det är ju reda på japanska när "översättarna, ljudteknikerna" får spelet eller?
Hade det blivit ökade kostnade för licenser osv?

Bara en tanke :D, jag personligen hade älskat att välja japanskt språk och eng sub.

Permalänk
Medlem

Re: Varför inte val utav språk,text på konsoll spel än egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Satt och tänkte på en sak, på filmer kan man ju välja språk och textning.
Hur kommer det sig att det inte kommit till spel egentligen?
Nu med ökad lagringsmöjligheter som ex blu-ray tycker jag det borde vara möjligt att ex på ett spel från japan välja japanskt språk och engelsk sub osv.

Vad är det som stoppar detta? Det är ju reda på japanska när "översättarna, ljudteknikerna" får spelet eller?
Hade det blivit ökade kostnade för licenser osv?

Bara en tanke :D, jag personligen hade älskat att välja japanskt språk och eng sub.

Bra fråga...
Nu när du säger det började jag också fundera på det. Det vore ju klockrent att kunna lira spel utan att behöva leva genom kassa dubbningar och ordböcker. Men jag chansar på att det har att göra med regionerna. Spel från olika regioner ska ju inte finnas i de övriga regionerna, så då behövs det ju heller inga översättningar på detta sätt. Väldigt synd faktiskt. Kanske är något att se fram emot när någon vågar släppa en regionsfri konsoll för en gångs skull. Det skulle ju absolut minska kostnaderna för utveckling i sådana fall, så då har de ju även en ekonomisk anledning till ett sådant system.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Många spel i dagsläget stödjer det. De flesta spel som släpps i Europa har ju Tyska, Franska, Spanska och Engelska som språk. Du har ju även tex Ninja Gaiden och Enchanted Arms där man själv kan välja vilket språk det är man vill ha på talet. Annars har det tidigare vart en fråga om utrymme och det faktum att de flesta spel som släpps på den Amerikanska och Europieska marknaden är utvecklade utav Engelsktalande länder.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Kanske är något att se fram emot när någon vågar släppa en regionsfri konsoll för en gångs skull.

PS3-spelen är regionsfria. Så det är ju inte helt omöjligt att japanska spelutvecklare som inte är så kända i västvärlden kommer att slänga in engelska subs i sina spel för att attrahera en bredare publik.

Den som lever får se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leagle
PS3-spelen är regionsfria

fast det går göra spelen "regionsfasta" så de flesta utvgecklarna gör det!

Permalänk
Medlem

det fins japaner i andra land också. tycker religonslåsta saker är ute rent utsagt, när ska vi få smaka på framtiden?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Många spel i dagsläget stödjer det. De flesta spel som släpps i Europa har ju Tyska, Franska, Spanska och Engelska som språk. Du har ju även tex Ninja Gaiden och Enchanted Arms där man själv kan välja vilket språk det är man vill ha på talet. Annars har det tidigare vart en fråga om utrymme och det faktum att de flesta spel som släpps på den Amerikanska och Europieska marknaden är utvecklade utav Engelsktalande länder.

Nja, att man kan välja olika språk inom sin region är ju lite som att ta en bit kol och kalla diamant tycker jag. Och även som det är idag har det ju många brister. Som på en dvd kan man ofta välja vilket språk man vill ha talat och vilket språk man vill ha på texterna. Spel är fortfarande rätt bundna. Väjer man franska så får man franska rakt av, alternativt så får man ofta bara välja text-språket. Det vore ju mycket trevligare med ett system där man själv fick välja vilket språk man vill lyssna på och vilket man vill läsa och där dessa gick att kombinera själv.

Ett sådant system skulle ju också underlätta för de olika marknaderna att kunna korsa över sina gränser. Vi här som vill lira asiatiska spel skulle kunna göra det, och de där som vill lira engelska spel kan göra det. Vilken marknad ett spel skulle vara gjort för skulle spela mycket mindre roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leagle
PS3-spelen är regionsfria. Så det är ju inte helt omöjligt att japanska spelutvecklare som inte är så kända i västvärlden kommer att slänga in engelska subs i sina spel för att attrahera en bredare publik.

Den som lever får se

Bara på pappret så att säga.
Både maskin och spel släpps enligt samma format som förut, alltså de tre stora regionerna Asien, Europa och Amerika. Så även om det egentligen skulle gå att ha PS3 regionsfri så lär ingen göra det, de tjänar ingenting på det och både utvecklingen av spel, hanteringen av dem och marknadsföringen sker precis som förr. Alltså i praktiken ingen som helst skillnad.

Regionsfri är vad jag skulle kalla ett system där alla konsoller överallt är likadana (utom vägg-kontakten då), alla spel kan spelas på alla maskiner och alla dessa spel utvecklas bara till att just skeppas i samma utförande överallt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
det fins japaner i andra land också. tycker religonslåsta saker är ute rent utsagt, när ska vi få smaka på framtiden?

förmodligen när genomsnittsinkomsten är liknande i Norge och Thailand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Bara på pappret så att säga.
Både maskin och spel släpps enligt samma format som förut, alltså de tre stora regionerna Asien, Europa och Amerika. Så även om det egentligen skulle gå att ha PS3 regionsfri så lär ingen göra det, de tjänar ingenting på det och både utvecklingen av spel, hanteringen av dem och marknadsföringen sker precis som förr. Alltså i praktiken ingen som helst skillnad.

Regionsfri är vad jag skulle kalla ett system där alla konsoller överallt är likadana (utom vägg-kontakten då), alla spel kan spelas på alla maskiner och alla dessa spel utvecklas bara till att just skeppas i samma utförande överallt.

som på NES, NEOGEO eller Megadrive-tiden skulle räcka fint tycker jag. spelen är samma, folk som bor i kinkiga regioner (USA) kan ha maskiner som stänger av innehåll, extra sexsvultna Amerikaner eller blodtörstiga Europeer som ändå vill frossa importerar maskinen och spelar sina egna spel som de var tänkta, eller importerade spelen också om man var puritan och inte heller ville se omslagen Borisifierade i sedvanlig ordning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
fast det går göra spelen "regionsfasta" så de flesta utvgecklarna gör det!

Nu blandar du väl ändå ihop det med xb360? Bedrövligt att de gör på det vlset.

För jag är tämligen säker på att alla ps3-spel är regionsfria, samma gäller psp. Visa mig gärna nån källa som säger motsatsen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
Bara på pappret så att säga.
Både maskin och spel släpps enligt samma format som förut, alltså de tre stora regionerna Asien, Europa och Amerika.

Men med den fina lilla skillnaden att man kan importera spelen och ändå spela dem i sin egna lilla lokalinköpta maskin. Jag förstår inte hur det bara är på pappret?

Men sen är väl risken att man får tekniska bekymmer istället. (Är det inte så att NES-spel går olika snabbt på en PAL-TV jämfört med NTSC t.ex?)

Uj, ursäktar så mycket off topic. Själv är av en mer radikal linje när det gäller språkstöd: Releasa allt på engelska (eller kanske nåt lätt språk som esperanto). Påtvinga alla (ALLA) länder att lära sig detta språk från förskola. ;P Mjah, kanske inte gjort över en natt, men den enda långsiktiga lösningen att gå över till ett enda språk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
som på NES, NEOGEO eller Megadrive-tiden skulle räcka fint tycker jag. spelen är samma, folk som bor i kinkiga regioner (USA) kan ha maskiner som stänger av innehåll, extra sexsvultna Amerikaner eller blodtörstiga Europeer som ändå vill frossa importerar maskinen och spelar sina egna spel som de var tänkta, eller importerade spelen också om man var puritan och inte heller ville se omslagen Borisifierade i sedvanlig ordning.

Det vore helt ok, om man lade till att alla spel överallt hade möjligheten att välja alla språk, så att om man hade en olåst konsoll kunde köpa spel från andra regioner och spela dem på ett språk man förstår.

Fast så jättefria var inte de konsollerna heller. Jag hade ett asiatiskt NES, som inte kunde spela spel från någon annan region, och ibland inte ens spel från samma region. Som tur var så hade man ju X antal multi-kassetter så det var ingen brist på spel ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det vore helt ok, om man lade till att alla spel överallt hade möjligheten att välja alla språk, så att om man hade en olåst konsoll kunde köpa spel från andra regioner och spela dem på ett språk man förstår.

Fast så jättefria var inte de konsollerna heller. Jag hade ett asiatiskt NES, som inte kunde spela spel från någon annan region, och ibland inte ens spel från samma region. Som tur var så hade man ju X antal multi-kassetter så det var ingen brist på spel ^^

det bästa kanske vore om alla spel enbart var på Japanska och masinerna hade en universel Babelklient inbyggd. då skulle alla spel få det där charmiga Zero wingu-språket helt automatiskt.

hmm, ja jag kanske fick det att låta som det var normen. så var det ju inte riktigt nej. men exempel..

NEOGEO: de flesta spel var samma version och maskinen avgjorde om Japanska eller Engelska skulle visas upp, om bröstmusklerna på kvinnsen inte tillsatts sedesam mängd silikon för att de i rörelse inte skulle uppföra sig på osedligt vis så injicerade de Amerikanska NEOGEO-maskinerna automatiskt detta och stoppade därmed effektivt moraliskt förfall i samhället.

NES: ok, detta var lite fel. tänkte på Contra vs Probotector men här var det nog helt olika verioner snarare..

Megadrive: här fanns spel som stödde båda språken och bytte ut startbilder och logos allt efter vilken maskin kassetten satt i. nu var ju regionslås var i stort sett obefintligt förekommande på Megadriven också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja det är något jag alltid har saknat, enda annledningen till att jag inte köper RPG spel till konsoller längre är för dåliga dubbar, köper endast RPG spel till tex PS1/SNES där dom inte pratar uan bara använder text.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det bästa kanske vore om alla spel enbart var på Japanska och masinerna hade en universel Babelklient inbyggd. då skulle alla spel få det där charmiga Zero wingu-språket helt automatiskt.

hmm, ja jag kanske fick det att låta som det var normen. så var det ju inte riktigt nej. men exempel..

NEOGEO: de flesta spel var samma version och maskinen avgjorde om Japanska eller Engelska skulle visas upp, om bröstmusklerna på kvinnsen inte tillsatts sedesam mängd silikon för att de i rörelse inte skulle uppföra sig på osedligt vis så injicerade de Amerikanska NEOGEO-maskinerna automatiskt detta och stoppade därmed effektivt moraliskt förfall i samhället.

NES: ok, detta var lite fel. tänkte på Contra vs Probotector men här var det nog helt olika verioner snarare..

Megadrive: här fanns spel som stödde båda språken och bytte ut startbilder och logos allt efter vilken maskin kassetten satt i. nu var ju regionslås var i stort sett obefintligt förekommande på Megadriven också.

Ja Neogeo är en underbar maskin, inga protester där

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Jag hade ju mest JRPG i tankarna här ;>
Engelska dubbningarna suger oftast så jävla hårt ;/
Som tyska dubbningar utav filmer.

Permalänk

Jo fyf*n, här är ett skräckexempel: http://www.gametrailers.com/player.php?id=15626&type=mov&pl=g...

när man köper licensierad anime har man ju (nästan) alltid valet att välja språk, men inte i spel av någon dum anledning och de förhatliga dubbningarna är oftast mediokra... inte i stora spel som final fantasy då kanske

Permalänk
Medlem

Är det inte en ekonomisk faktor som spelar in också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Är det inte en ekonomisk faktor som spelar in också?

tror jag inte, det billigaste borde ju vara att bara undertexta spelen. tror även en majoritet av JRPG-spelarna hade fördragit det faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Toke: Tror jag inte, ta en titt på tex Disgaea - Hour of Darkness US versionen och gämför den med våran version, US fick valmöjligheten att ändra till och från japanskt tal med engelsk text medans vi får leva med den kassa dubben.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
det fins japaner i andra land också. tycker religonslåsta saker är ute rent utsagt, när ska vi få smaka på framtiden?

Ja bibeln och koranen borde släppas fritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tror jag inte, det billigaste borde ju vara att bara undertexta spelen. tror även en majoritet av JRPG-spelarna hade fördragit det faktiskt.

I sverige: Ja.
I europa: Väldigt sällan
I usa: Glöm det...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!