Gigabyte lanserar entusiastmoderkort

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar entusiastmoderkort

Igår släppte tillverkaren Gigabyte moderkortet GA-N680SLI-DQ6 vilket det har varit en hel del prat om. Det bygger på Nvidias Nforce 680I-styrkrets och har en hel del funktioner som man normalt inte hittar på moderkort. Exempelvis finns det fyra gigabit-nätverkskort och tio serialata-portar.

Läs nyheten: Gigabyte lanserar entusiastmoderkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

var inte detta moderkortet uppe i en annan nyhet för inte så jättelängesedan, eller minns jag fel?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Fetting moderkort i alla fall.

Tre lök för kortet?

Permalänk
Medlem

Visste inte att BFG tillverka moderkort ? :S

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Varför gör man jämt moderkort så himla kompakta?:S

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Varför gör man jämt moderkort så himla kompakta?:S

Antar att det är för att dom skall följa ATX standarden. Och att mindre avstånd mellan komponenter, speciellt minne och CPU ger mindre lagg.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Fint, tycker dock att gigabyte kanske ska släppa det där färgtemat som de så prompt måste ha på alla sina moderkort, grafikkort.
Har 2st moderkort från gigabyte hemma båda blåa och ett geforce 6600 i samma färgtema.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
var inte detta moderkortet uppe i en annan nyhet för inte så jättelängesedan, eller minns jag fel?

Jo, men då nämnde dom bara att dom skulle lansera ett moderkort med dom specifikationerna. Nu har Gigabyte gått ut med att moderkortet är släppt, vilket innebär att vi kan förvänta oss att se det i butikshyllorna inom kort.

Känns frestande att byta ut mitt nuvarande, "vanliga", DQ6 mot detta. Tror dock att prislappen kommer bli riktigt högt satt.

EDIT: Komplett har det i sitt sortiment. 3049 riksdaler vill dom ha för det. Aningen fläskigt...

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Mjo, då skulle i alla fall jag lägga pengarna på kvalitet istället för kvantitet vad gäller komponenter ...

Permalänk
Medlem

Extrem Vill ha faktor på det!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jo, men då nämnde dom bara att dom skulle lansera ett moderkort med dom specifikationerna. Nu har Gigabyte gått ut med att moderkortet är släppt, vilket innebär att vi kan förvänta oss att se det i butikshyllorna inom kort.

Känns frestande att byta ut mitt nuvarande, "vanliga", DQ6 mot detta. Tror dock att prislappen kommer bli riktigt högt satt.

EDIT: Komplett har det i sitt sortiment. 3049 riksdaler vill dom ha för det. Aningen fläskigt...

Gick i samma planer själv tills jag såg priset... GULP!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kommentera deras idé med att ha multipla bios litegrann då mitt Gigabytekort också har det, iofs bara 2 men principen är densamma. Om man startar upp datorn och den inte kan boota pga biosfel så kan man starta om (om jag inte missminner mig) så testar den nästa bios. Något som ivf jag funnit extremt värdefullt då jag fick en elak bioskrasch vid precis fel tillfälle. Den bootade upp det sekundära bioset, vilket iofs gav mig vissa problem då jag missat att de skulle flashas separat, men huvudsaken är att det fungerade!

Så jag tror Gigabyte är rätt ute med redudans på såna här mindre saker på korten som trots allt kan tänkas gå sönder även vid normalt användande.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Undrar om de där flänsarna på chipset och mossfets(?) kräver aktiv kylning, alltså någon luftcirkulation i chassiet?
Anledningen till att jag frågar är att det första jag tänkte när jag såg det var: Undrar hur det går att vattenkyla?

Om man nu vattenkyler det enbart har fläktar vid radiatorn så blir det ju ingen märkbar luftcirkulation vid dessa flänsar.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Asshole: Om du funderar på att överklocka så rekommenderar jag starkt att kyla dom aktivt. 680i är en ganska så varm krets. Mitt DQ6 blir också väldigt varmt när jag har det i chassi eftersom fläktarna är tysta/klena, men det är ingen större fara.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Detta moderkortet har speciellt stöd för de fyrkärniga processorerna q6600 och qx6700 vilket för första gången innebär en bra klock på 1333 MHz

Är inte det anledning nog att skaffa kortet?

Läs mer här:
http://www.pcstats.com/releaseview.cfm?ReleaseID=1569

Är det någon annan som har problemet att IE stänger ner sig när man skall besöka gigabytes hemsida?

Permalänk
Medlem

Fan, det här kortet blir ju nästan perfekt för min 19" filserver, undrar vad det är för mått på det?
Med så många interna sata så behöver jag egentligen inte oroa mig för övriga kontrollers och sladdstrul...

Hmm, en referenskärra kanske skulle vara en plan

/Frater

Permalänk
Medlem

ska ha ett!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

"Nvidias Dual-Net-teknik som gör att man kan sammanfoga flera nätverksanslutningar till en kan man omvandla dessa till en fyra gigabit anslutning.". Är det någon som kan förklara det där för mig nogranare. Kanske med någon bild eller liknande. Har själv 2 nätverksanslutningar i mitt moderkort, dock ej fattat meningen med det. Tack i förhand för svar

Mvh S.Kusuran

Permalänk
Medlem

excizt: Vad är det du inte förstår? Det sitter fyra nätverksuttag på moderkortet. Varje uttag har en kapacitet på 1 Gbit/s. Om du vill så kan du slå ihop dessa fyra anslutningar, för att få en anslutning på 4 Gbit/s. Det betyder att de fyra nätverksuttagen kopplas till en switch, precis som vanligt. Skillnaden är dock att i Windows så ser du bara en nätverksanslutning på 4 Gbit. Det är ungefär som att köra RAID 0 på diskar, fast på nätverkskorten istället.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Verkar nice. Tycker dock at det var otroligt fantasilöst att det heter DQ6 så som 965 kortet.