Sony lanserar Blu-ray-enhet till datorn nästa månad

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför Blu-ray är så överhypat, räcker gott och väl med vanlig DVD än så länge, och vill man se i HD så kan man lika gärna köpa en HD-DVD, för hur många filmer är 9 timmar?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när de värsta cd brännarna kostade runt 10k på marknaden som nya

Nu kostar de billigaste DVD brännarna runt ett par hundra lappar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Fattar inte varför Blu-ray är så överhypat, räcker gott och väl med vanlig DVD än så länge, och vill man se i HD så kan man lika gärna köpa en HD-DVD, för hur många filmer är 9 timmar?

Om man ser på BlueRay som ett media för film ja, kanske det. Inte om man ser på det som ett lagringsmedia för så mycket mer. 25 Gb = 35 st 700 mb Xvid filmer. Eller 5 st DVD filmer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Man behöver inte en 40" HDTV för att märka skillnade, jag märker skillnad när jag ser på 720p/1080p filmer på min dator jämfört med på en DVD. Även på projektorn som bara kör 1024x768 är det en märkbar skillnad jämfört med en DVD film. Bilden är mycket skarpare och högdetaljerad.

Nu är frågan bara vad man ska satsa på HD-DVD eller BluRay. Blir väll att tiden får bestämma, ännu är det för dyrt imo.

Visa signatur

.: Intel Core 2 Duo E6600 : ASUS P5N32-E SLI Plus : Corsair Dominator PC-6400 2GB : Antec SONATA : Sapphire ATI Radeon x1950XT 256MB : Samsung 215TW : 1x500GB Samsung - 1x320GB Maxtor - 1x120GB Seagate :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Fattar inte varför Blu-ray är så överhypat, räcker gott och väl med vanlig DVD än så länge, och vill man se i HD så kan man lika gärna köpa en HD-DVD, för hur många filmer är 9 timmar?

Eh? vad pratar du om?
räcker med vanlig dvd? Du har inte sett hd-upplösning än, se det innan du uttalar dig! Eller fortsätt sitta med smalfilmer. För det borde du göra, dvd>blu-ray är klart större än vhs>dvd exempelvis.

Dessutom, vadå "lika gärna köpa hd-dvd"? Blu-ray är en konkurrent till HD-DVD, och inte en uppföljare.

Det här är FÖRSTA GENERATIONEN. Självklart kommer nästa generation vara bättre.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

AMD73, du verkar vara helt främmande för ny teknik. Klart att det kommer vara dryt och vara problem med det när det kommer. Tror du att allt fungerade förstagången människan byggde t.ex. månlandare? Nej det gjorde det inte för att det va helt ny teknik och det krävs tid och mycket testande innan något funkar riktigt bra.

När nu Sony släpper BD brännare innan HD displayer har blivit standard i alla hem så gör de ngt mycket bra;Klart att det kommer vara massa problem med det, kommer att va segt att bränna (50min för 25Gb är ju inte snabbt, men defenitivt frammåt). Troligen kommer det att va lite problem med skivkvaliten och andra småsaker.
Men genom att släppa brännare och BD skivor nu ger Sony tid att få BD ordentligt testat av entusiaster som kan framkalla deflesta fel som BD kan tänkas ha (det är omöjligt att få fram ngt felfritt innan det lanseras, folk har försökt och gått i konkurs) innan den stora massan behöver det, för det är då allt måste fungera klanderfritt, annars kommer folk att köpa något annat.

Permalänk

50min för 25GB är lite snabbare än att bränna 6 DVDer i 16x hastighet, man glömmer bort storleken ^^
Förövrigt är 6x-media redan färdigt mer eller mindre, alltså 25GB på runt 20 minuter eller så.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73

Ja anser bara att bleu ray skulle varit inbyggt i en kasset och varit dubbelsidig . kostat mer ja visst . Men ja betalar gärna för något som är bra och funkar fint i praktiken med hantering och säkerhet . dvd och cd suger som alla vet . repor och skit och fel brännda på grund av dåliga skivor va vanligt i början och dvd drogs med det länge. .

Lär inte Blu-ray RAM komma/finnas? DVD RAM är ju "kasett"

Annars finns ju USB-minnen

Jag tror att 8 cm blu-ray/hddvd kommer bli jättenice! Lätt och ta med sig, lär lagra ganska mycket (10 gb?)

Permalänk

Blu-ray RAM lär nog inte komma. Blir nog bara BD-R och BD-RE.

MooDHooDs - Ooh, håller med dig!
En 8cm CD får väl plats med normalt sett upp till 250MiB, eller 35,7% av 700MiB.
På en 25GB-CD så borde det alltså bli ca 8,9GB.

Förresten, är det GB eller GiB vi räknar med? CDs räknar ju i MiB (trots att det oftast står "MB"), DVDs i GB.
Kort sagt, hur många GiB får det plats på en single layer BD-skiva?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Den billigaste separata spelaren ar iaf ps3 just nu.

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför marknaden ska envisas med att spotta fram dumma lagringsmedier som cd-skivor, dvd-skivor, blue-ray skivor. Dom blir lätt repiga, tar plats, du måste ha rätt format och skit för att allt ska funka (pal dvd+/- m.m.). Det tar också lång tid att bränna ut datan...

Nej, nu får det vara slut på detta. Det är inte långt borta tills det kommer minnen små som simkort med en lagringskapacitet som räcker till ett par filmer, en massa musik m.m. Snabb överföringsgastighet, inga repor, mycket lagring, tar ingen plats. Detta gillar jag.

Detta må inte vara imorgon, men jag tror att tekniken är på G! Ett litet chip som du kan slänga in i datorn, tv'n, bilstereon, kameran, mobilen. SUPER!

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem

fast minneskort är inte särskilt pålitliga alls.. =/

nä, en redigt bra MO-standard är vad som behövs. nått baserad på HiMD vore perfekt, 1GB på en 65mm skiva fint skyddad i sitt eget paket.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint