Permalänk
Medlem

Ny mod till Zelda III

Hej på er...

Surfade runt och hittade nyheter om att det faktiskt har släppts en ny mod till Zelda 3, fastän att spelet är 16 år gammalt (Det måste nästan vara nytt rekord?) Hur som helst heter modden The Legend of Zelda: Parallel Worlds och finns här.

Citat:

Parallel Worlds is a fully hacked version of Zelda 3 (aka A Link to the Past). A majority of the game has been changed. There may be a few rooms which can be said to be similar to some from the original game.

Spelet är svårt och jag sitter fast i Guardhouse. Så här kommer ni till Guardhouse:

Lyktan finns så långt österut du kan komma i höjd med Kakariko Village i en grotta. Använd lyktan för att gå igenom ett större parti grottor som börjar i Kakariko Village. Springer man runt i alla rum så hittar man två nycklar och med hjälp av dessa kan man låsa hämta Big Door Key så man får svärdet osv men jag hittar inte Big Chest Key. Någon som kommer längre än mig?

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

finns den versionen till snes emulator?

Permalänk
Medlem

Fan va fett. Skitbra tips, tack ska du ha. Har alltid tyckt Zelda 3 varit bäst.. får se hur bra de har gjort detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
finns den versionen till snes emulator?

Det är just vad det är. Den patchar ditt vanliga Zelda 3 rom. Men den får du hitta själv...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Fan va fett. Skitbra tips, tack ska du ha. Har alltid tyckt Zelda 3 varit bäst.. får se hur bra de har gjort detta.

Det är just vad det är. Den patchar ditt vanliga Zelda 3 rom. Men den får du hitta själv...

men hur då :/

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt tips!
Spelade lite igår natt, men tyvärr är jag så dålig att jag dog flera gånger, och blev så frustrerad att jag gav upp. Skall försöka lite senare igen.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, det här ska provas.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Riktigt nice, det här ska provas.

Du har ju rätt avatar för spelet. Säg gärna till när du kommit till Guardhouse.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

hur gör man så det funkar på snes emulatorn?

Permalänk

Har spelat detta lir några dagar, och jag kan säga att det är svårt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Du har ju rätt avatar för spelet. Säg gärna till när du kommit till Guardhouse.

Jag spelade till Guardhouse sedan så klantade jag mig och dog. Ska spela mer senare.

Riktigt häftigt det här, en riktig utmaning. Credz till skaparna.

IcemanDIF:

To play Zelda Parallel Worlds you will need:

* The patch included.
* A patching program such as LunarIPS (LIPS)
* A copy of Zelda A Link To The Past (U) with HEADER
(Don't bother asking for the rom!)
* CRC32: 26791EB5 (only if you hard patch the rom)
headered Patched Size: 1.5MB (1,573,376 bytes)
No header Patched Size: 1.5MB (1,572,864 bytes)

You can find a guide on how to use LIPS at Romhacking.net

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Jag spelade till Guardhouse sedan så klantade jag mig och dog. Ska spela mer senare.

Riktigt häftigt det här, en riktig utmaning. Credz till skaparna.

IcemanDIF:

To play Zelda Parallel Worlds you will need:

* The patch included.
* A patching program such as LunarIPS (LIPS)
* A copy of Zelda A Link To The Past (U) with HEADER
(Don't bother asking for the rom!)
* CRC32: 26791EB5 (only if you hard patch the rom)
headered Patched Size: 1.5MB (1,573,376 bytes)
No header Patched Size: 1.5MB (1,572,864 bytes)

You can find a guide on how to use LIPS at Romhacking.net

är inte jättebra på engelska..måste man göra om filen eller nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
är inte jättebra på engelska..måste man göra om filen eller nått?

Precis, du måste "uppgradera" ROM'en med den nya infon.

Om ingen är så snäll och skickar dig en modifierad ROM.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att använda Freeze / Defrost i emulatorn ganska ofta eftersom spelet är så svårt.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Re: Ny mod till Zelda III

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent

Lyktan finns så långt österut du kan komma i höjd med Kakariko Village i en grotta. Använd lyktan för att gå igenom ett större parti grottor som börjar i Kakariko Village. Springer man runt i alla rum så hittar man två nycklar och med hjälp av dessa kan man låsa hämta Big Door Key så man får svärdet osv men jag hittar inte Big Chest Key. Någon som kommer längre än mig?

-------eventuell spoiler----------

Jag fick big chest key nu. Man får det efter man fått svärdet och hämtat princessan.

Permalänk
Medlem

Jag har svärdet, men var är prinsessan?

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Någonstans i källaren i guardhouse.

edit: är inte helt säker på att det var big chest key nu, jag öppnade en stor kista med denna nyckel men jag kunde inte öppna båda som finns i guardhouse.

Permalänk
Medlem

Hur öppnar man den här dörren?

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Precis, du måste "uppgradera" ROM'en med den nya infon.

Om ingen är så snäll och skickar dig en modifierad ROM.

hur gör man det då?

Permalänk

xerent: Tror den nyckeln fanns vid vinkällaren.

IcemanDIF: Du patchar din rom fil med programmet LunarIPS. När du har en romfil av a link to the past och ips filen av parallel worlds så är det bara att köra LunarIPS och välja filen du vill patcha och filen du vill patcha med så är det klart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
xerent: Tror den nyckeln fanns vid vinkällaren.

IcemanDIF: Du patchar din rom fil med programmet LunarIPS. När du har en romfil av a link to the past och ips filen av parallel worlds så är det bara att köra LunarIPS och välja filen du vill patcha och filen du vill patcha med så är det klart.

ok vart hittar man LunarIPS då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
ok vart hittar man LunarIPS då?

Lite borde du klara själv ändå även om du tycker engelska är svårt.
Sök på LunarIPS på google, första träffen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Lite borde du klara själv ändå även om du tycker engelska är svårt.
Sök på LunarIPS på google, första träffen.

tack

Permalänk
Medlem

Jag lade bara filen i samma katalog som den andra .rom-filen och det fungerade utmärkt.

Spoilervarning!

Nu har jag hittat prinsessan (nyckeln fanns i Prisoner's Warden Room) och leker i kloakerna.

Edit: Big Chest Key fås om man tar prinsessan genom kloakerna och genom Church Room. Där finns en kista och i den finns nyckeln:

Edit 2: Går man tillbaka genom kloakerna till kistan hittar man boomerangen. Den kan man använda för att ta sig ut genom Church Room och till stora vida världen.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

har hittat prinsessan å kommit till mörka cellar rummet.måste man chansa vart man ska gå?

går å tända men efter man gått ner så blir det mörkt igen där dör jag hela tiden för man ser inte vart man går.går det å tända där också eller måste man chansa?

Permalänk
Medlem

I rummen med de stora fallgroparna finns det en sten du kan gå på för att öppna dörren och komma vidare.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
I rummen med de stora fallgroparna finns det en sten du kan gå på för att öppna dörren och komma vidare.

det va mörkt där förut vet inte om det va för att jag gick ut i windows.men prinsessan är räddad nu iallafall

är det nå mer man ska göra fler slott å så?

Permalänk
Medlem

Ja, prinsessan är bara den första av 7 man ska hitta tydligen.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Ja, prinsessan är bara den första av 7 man ska hitta tydligen.

vart ska man sen då?krysset på kartan är i kakariko village

ser ut som ena grottan bakom ena huset men i den kommer man ingenstanns så vart ska man då?

Permalänk
Medlem

Om man pratar med en av personerna utanför grottan får man ett nytt kryss på kartan men jag vet inte hur man kommer till det krysset.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Om man pratar med en av personerna utanför grottan får man ett nytt kryss på kartan men jag vet inte hur man kommer till det krysset.

har iallafall krysset i kakariko village