Hur svårt med RPG FPS på Xbox 360?

Permalänk
Medlem

Hur svårt med RPG FPS på Xbox 360?

Jag hade då idag tänkt införskaffa mig en 360 och ett eller två spel till att börja med.
Men jag är lite fundersam. Jag är sugen på att ta Elder Scrolls IV: Oblivion. Men sen är jag lite rädd att det är för svårt för mig som inte alls är van vid RPG FPS på konsoll.

Har tidigare haft vanlig Xbox men där tyckte jag det var ganska svårt att styra siktet rätt med spaken utan att siktet antingen hoppade en hel meter eller inte rörde sig alls.

Men så har jag en kompis som alltid tyckt likadant som nyligen köpt 360 och skaffade Gears of War. Och han sa att skillnaden var enorm och att det gick hur bra som hellst att styra.

Så min fråga är egentligen, hur svårt är det att styra i Oblivion? Kanske inte lättaste frågan att svara på, men har ni som spelat det kännt att "Aj va svårt det är" eller kommer man in i det?
Och ja, egentligen alla liknande spel också!

Tacksam för svar!

EDIT: Förlåt såg inte det där med nya underforumet. Moderatorer får gärna flytta tråden!

Permalänk
Avstängd

Nu har jag inte spelat oblivion på 360, men det fungerar nog bra, handlar bara om att vifta med svärdet i oblivion och rikta sig mot fienden.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Njaa jag gilar ju pilbågar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megantic
Njaa jag gilar ju pilbågar.

Inte när du spelar Oblivion.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk

det är inte lika bra som mus och tangentbord,thats for sure,men med lita vana och lite träning,så går det helt utan problem att köra FPS/RPG med 360 handkontrollen.
oblivion är hur bra som helst att spela med 360 kontrollen,men kan vara lite kluriare med spel som typ fear,COD osv

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Går väl köpa tangentbord/mus till 360n?

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekomendera oblivion på 360. Har spelat över 115 timmar nu och har fortfarande inte tröttnat. Sen när man gjort alla quest så finns juh knight of the nine vilket även det är väldigt kul. Och till våren släpps juh ett tillägg till Oblivion oxå som även det skall ge ca 30h speltid. Angående kontrollerna så är dom busenkla. Spelade tidigare oblivion på dator men hade inga som hellst problem med att gå över till 360. Så jag tycker oblivion är ett säkert kort som även håller en bra stund

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Avstängd

Ett spel som oblivion går rätt snabbt att lära sig lira med kontroll, spel som gears of war, fear,cod,bf osv är bra mycket jobbigare om du är inbiten fps gamer från pc. Kommer kännas otroligt långsamt att vända sig snabbt, få siktet där man vill direkt osv ;>
Jag ex spelar mycket hellre RB6- vegas på pc än på konsoll, men vissa tycker det är skönt på konsoll. Mycket vanesak, men det tar lång tid, men du får aldrig samma snabba känsla som med mus,tgb.

Permalänk
Medlem

Du vänjer dig, men självklart blir det aldrig lika bra som med tangentbord och mus men det är en självklarhet. Ett tips är att testa dig fram i spelets olika inställningar med olika kontroll känsligheter, jag tycker att det går mycket bättre med "low" sens.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Oblivion fungerar bättre med Xbox 360 kontrollen

Och jag brukar oftast föredra mus och tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Oblivion är ju faktiskt ett perfekt konsoll lir, eftersom det inte är så intensivt hela tiden med snabba vändning, nonstop som i ett fps liknande ut,q3,rb6 osv är det perfekt att sitta i soffan och mysa när man kutar runder och fightar.

Permalänk

Det fungerar bra att sikta och härja med dosan, men om man lirar på X-box 360 istället för på PC så kan man inte lägga in all dom underbara moddarna som finns.

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BattleAngel
Det fungerar bra att sikta och härja med dosan, men om man lirar på X-box 360 istället för på PC så kan man inte lägga in all dom underbara moddarna som finns.

Jag vet, detta är 360-oblivions största nackdel. Finns så många sköna användarmoddar till pc-versionen som då inte kan läggas in på 360n. Men lite tröst är det ju att det har kommit en del officiella expansioner som kan användas till 360n plus att det ska komma en ny snart, med drygt 30 timmar extra speltid!

Annars passar oblivion jättebra på 360n. Bra kontroller och känsla, en självklarhet i alla 360-ägares samlingar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

att lära sig använda kontrollen är en del av spelandet på konsol, om man köper tagentbord och sånt till 360 kan man ju för fan lika gärna sitta o spela cs på datorn

Permalänk
Medlem

Har spelat en del Oblivion på kexlådan och jag kan säga att kontrollerna är väldigt bra. Pilbågen är lite jobbig dock.