Sun Rock klar för massproducering

Permalänk

Nejnej, jag vet. Sun Sparc ska hålla sig borta från x86-processorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Nejnej, jag vet. Sun Sparc ska hålla sig borta från x86-processorerna.

Tycker jag verkligen inte. Både VIA och SUN borde locka till sig mer kapital så att konkurrensen på X86 marknaden blir bättre

Permalänk

Bläää, nejnej, det låter inte bra. Det enda minnet jag har av Sun-datorer är att de inte fungerar med någon av de x86 programvarorna jag hade.

Däremot tycker jag att Motorola borde dra till med en x86-processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Bläää, nejnej, det låter inte bra. Det enda minnet jag har av Sun-datorer är att de inte fungerar med någon av de x86 programvarorna jag hade.

Däremot tycker jag att Motorola borde dra till med en x86-processor.

Försökte du köra Windows programvara på en dator bestyckad Sparc och Unix?

Permalänk

Jadå, men det var sååå länge sedan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
lol bara 1.4ghz!!111

/ironi

SUN har som vanligt försökt lösa gamla problem, på ett helt nytt sätt.

En vanlig x86 server CPU, idlar i snitt 50-60% av tiden (enligt massa undersökningar bl.a. av Intel) pga den måste vänta på att RAM ska hinna ikapp. Man kan lite slarvigt säga att en 3GHz Opteron gör något nyttigt under 1,5GHz av dom - alltså kör en 3GHz Opteron egentligen på 1,3GHz - 1,5GHz. Detta är ett vanligt och välkänt problem. Att under full load, så idlar en x86 CPU under 50-60% av tiden.

Hur löser man detta problem? Intel och AMD skiter i detta välkända problem, och försöker pressa upp klockfrekvenserna och lägga på mer cache. Inte så SUN. Vad gör SUN för att lösa detta problem? Jo, de provar något helt nytt tänk, och går tillbaka till grunden (precis som de gjort med ZFS, DTrace, etc) för att lösa problemet. Varför ska man hålla på traditioner, och alltid göra som alltid gjort? Bättre att använda nya metoder och ny teknik istället - och då är vi inne på SUNs T1 CPU.

SUN löser problemet på följande nya sätt:
En T1 CPU har 8 kärnor, varje kärna kan enkelt köra 4 trådar var. Så fort det blir en cachemiss (det kommer ALLTID bli cachemissar nån gång för eller senare - går aldrig komma förbi, trots större cache, bättre cachelogik etc - som Intel, AMD, IBM, etc) så byter den tråd och fortsätter tuffa på med en annan tråd - vilket den kan göra direkt utan väntan (annars har man tappat poängen med SUNs lösning). Och när datat kommit fram, så byter den tillbaka till tråden igen och kör på. En T1 CPU väntar alltså ALDRIG på data i praktiken. Den idlar typ under 5% av tiden. Så eftersom den arbetar hela tiden, så motsvarar de 1,4 GHz egentligen 2,8GHz såsom x86 lägret räknar. Och vad händer när SUN fått upp hastigheten på T1? Ja, då krossar den. Det är alltså ett helt nytt tänk. Poängen är att den ska kunna switcha tråd på typ 1 klockcykel - det går inte att göra på en vanlig CPU. Så istället för att förlita sig enbart på massa cache, så skiter T1 i det, och försöker inte göra något åt cachemissar. Den räknar kallt med att cachemissar alltid kommer, men då gör den något annat nyttigt under tiden istället.

Så 8 kärnor som kör i full hastighet, det blir snabbt det på trådade saker, såsom webserver etc. Och den drar 72W totalt - dvs 9W/kärna. T1 krossar fullständigt på vissa workloads, men den har bara totalt en flyttalsCPU det innebär att den är kass på beräkningar. Men ROCK som kommer 2008 (de håller på finalize the design läste jag nyss i veckan) kommer ha en flyttalsenhet per CPU.

Men Solaris på x86 visar sig ha högre prestanda än Linux på samma hårdvara på vissa program (och antagligen tvärtom oxå).

Permalänk

Smart av SUN, bra skrivet föresten...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Smart av SUN, bra skrivet föresten...

Åh, tack! : o ) Men det är sådana saker, som gör att jag gillar SUN mer och mer. De designar om allting från grunden, struntar i traditionen. Förr i tiden så hade man inte så vass teknik, man var TVUNGEN att göra på ett visst sätt. Och sedan dess har man bara kört på i samma spår av tradition. Men SUN sätter sig och säger: "är det, detta problem vi egentligen vill lösa? Eller kan man designa om allting och få enorma förbättringar istället, för att bara få typ 10% förbättring?". Och detta sätt att arbeta, leder till STORA förbättringar istället.

Permalänk
Avstängd

Som sagt, att det är en tape-out nu betyder på inget sätt att den lanseras inom en snart framtid. Det låter som minst ett år kvar. SUN tar längre tid på sig från tape-out till färdig produkt än AMD eller Intel. Intel är väl snabbast. Men t.ex så gjorde väl AMD sin tape-out på K8L för ganska många månader sedan. Och då kör dom ändå högsta tempo med att få ut den. Och det är många månader kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Bläää, nejnej, det låter inte bra. Det enda minnet jag har av Sun-datorer är att de inte fungerar med någon av de x86 programvarorna jag hade.

Däremot tycker jag att Motorola borde dra till med en x86-processor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Jadå, men det var sååå länge sedan.

Jag tror inte vet ett smack om vad du pratar om. Du har bara ett behov av att kommentera mellan varje inlägg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Nejnej, jag vet. Sun Sparc ska hålla sig borta från x86-processorerna.

Verkligen inte. Dock så tycker jag att de ska ha kvar sin Sparc-plattform också. Samarbetet med AMD har ju gjort att det kommit arbetsstationer och servrar som fler har råd med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson

SUN löser problemet på följande nya sätt:
En T1 CPU har 8 kärnor, varje kärna kan enkelt köra 4 trådar var. Så fort det blir en cachemiss (det kommer ALLTID bli cachemissar nån gång för eller senare - går aldrig komma förbi, trots större cache, bättre cachelogik etc - som Intel, AMD, IBM, etc) så byter den tråd och fortsätter tuffa på med en annan tråd - vilket den kan göra direkt utan väntan (annars har man tappat poängen med SUNs lösning). Och när datat kommit fram, så byter den tillbaka till tråden igen och kör på. En T1 CPU väntar alltså ALDRIG på data i praktiken. Den idlar typ under 5% av tiden. Så eftersom den arbetar hela tiden, så motsvarar de 1,4 GHz egentligen 2,8GHz såsom x86 lägret räknar. Och vad händer när SUN fått upp hastigheten på T1? Ja, då krossar den. Det är alltså ett helt nytt tänk. Poängen är att den ska kunna switcha tråd på typ 1 klockcykel - det går inte att göra på en vanlig CPU. Så istället för att förlita sig enbart på massa cache, så skiter T1 i det, och försöker inte göra något åt cachemissar. Den räknar kallt med att cachemissar alltid kommer, men då gör den något annat nyttigt under tiden istället.

Låter coolt, men jag tycker det verkar lite konstigt. Att byta tråd på en klockcykel? Borde inte det involvera att spara undan alla register/stackpekare mm till minnet (cash i bästa fall)? Och sedan ladda in den nya trådens register/stackpekare (som i bästa fall ligger i cashen)? Detta borde vara omöjligt att göra på en klockcykel även om allt data ligger i cashen. Vet du hur dom har löst detta?