Sas tar över efter scsi

Permalänk
Melding Plague

Sas tar över efter scsi

Gränssnittet sas (serial attached scsi) har kommit att bli den mest växande standarden för hårddiskar inom företag de senaste åren. Den lanserades under andra hälften av 2004 som ett kompliment till scsi och har sedan dess blivit allt större och med stöd från de största tillverkarna på marknaden ser det ut som den äldre scsi-standarden är på väg bort från de flesta lagringslösningar.

Läs nyheten: Sas tar över efter scsi

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

På väg bort? Den är redan borta om man ser till seriösa disklösningar och servrar och har så varit i åtminstone ett halvår.

Permalänk
Medlem

Det var väl på tiden..... hur länge har det inte funnits. Samt IDE när ska de bytas ut, fanns ju redan på 386orna

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0tt3
Det var väl på tiden..... hur länge har det inte funnits. Samt IDE när ska de bytas ut, fanns ju redan på 386orna

IDE lär bli en kvarleva som diskett stationen, den bara finns där. Även när ingen använder den.

Permalänk
Medlem

SAS är riktigt trevligt faktiskt, nu när HP kommit med sina DL360 G5 så får man in 6st diskar på enbart 1U, vilket gör att man spar mycket plats i sina datahallar. SAS är snabba och fina också, tyvärr verkar de inte finnas i 300GB storlek än, men när det kommer blir det fina fisken!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sen kan man köra SATA diskar på SAS-bakplanen också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
IDE lär bli en kvarleva som diskett stationen, den bara finns där. Även när ingen använder den.

Visserligen så kan man ju argumentera att Intels och nVidias nyare chipset inte har stöd för IDE/PATA, och alla de moderkorten kräver en extra IDE-kontroller.

Jag gissar alltså på att det är borta "snart".

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd

Floppyn kommer att överleva IDE.

Min gissning

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Floppyn kommer att överleva IDE.

Min gissning

Ingen vidare högoddsare i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Är SAS ett bra alternativ för vanliga arbetsdatorer? Eller r de mer för servrar bara?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
På väg bort? Den är redan borta om man ser till seriösa disklösningar och servrar och har så varit i åtminstone ett halvår.

Jasså? Vad har tagit över?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jasså? Vad har tagit över?

Kanske eventuellt de diskar och dess interface som nyheten handlade om.

Men bara kanske

Thomas: Väldigt få nya datorer har ens ide-kontakt numera. Däremot har ett flertal floppy, så redan nu är nog floppy vanligare än ide på nya maskiner. Dessutom säljs floppy med usb-gränssnitt som tillbehör till bärbara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
SAS är riktigt trevligt faktiskt, nu när HP kommit med sina DL360 G5 så får man in 6st diskar på enbart 1U, vilket gör att man spar mycket plats i sina datahallar. SAS är snabba och fina också, tyvärr verkar de inte finnas i 300GB storlek än, men när det kommer blir det fina fisken!

Iom att man kan köra SATA över SAS så finns det ju upp till 750GB diskar, dock bara 7200rpm, vilket inte får någon ingen större betydelse om man har ett gäng diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Är SAS ett bra alternativ för vanliga arbetsdatorer? Eller r de mer för servrar bara?

Raptorn är väl inte långt efter scsi-diskarna i normalt workstation-arbete så jag vet inte om det är motiverbart med tanke på prisskillnaden.

I server-arbete ska det dock vara en helt annan femma. Där har ide-diskarna inte en chans.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen

Thomas: Väldigt få nya datorer har ens ide-kontakt numera. Däremot har ett flertal floppy, så redan nu är nog floppy vanligare än ide på nya maskiner. Dessutom säljs floppy med usb-gränssnitt som tillbehör till bärbara.

Ja, jag sa ju det...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
På väg bort? Den är redan borta om man ser till seriösa disklösningar och servrar och har så varit i åtminstone ett halvår.

Du kör HP va? Det är inte lika vanligt för andra tillverkare än, så "det är på väg bort" fortfarande.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

En sak jag inte förstår dock är varför seriella gränssnitt (som var långsammans förr) blir allt snabbare och snabbare, medans de paralella (som var snabbast förr) gallras ut.

Någon sa att vid parallelt så kan bitarna komma fram i olika tid, och därför hålla nere överföringskapaciteten.

Tycker det borde gå snabbare om man kan överföra både en hel byte, samt address, på samma klockcykel, men tydligen inte. Går snabbare att skicka allt på rad efter vartannat.

Visst, sen är SATA/SAS smidigare att hantera, men det är en annan sak.

När ser vi seriella systembussar i våra moderkort tro? "8-pins Serial DDR4"

Permalänk
Medlem

Vad vore räjsigast att ha

1. SATA raptor, 10k varv, 16mb
2. SAS, 15k varv, 8mb

---------------

Har moderna moderkort kontakter för SAS eller måste man ha kontrollerkort(som jag anar)?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Raptorn är väl inte långt efter scsi-diskarna i normalt workstation-arbete så jag vet inte om det är motiverbart med tanke på prisskillnaden.

I server-arbete ska det dock vara en helt annan femma. Där har ide-diskarna inte en chans.

Oki, ja de va d jag kunde tänka mig. tnx

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Vad vore räjsigast att ha

1. SATA raptor, 10k varv, 16mb
2. SAS, 15k varv, 8mb

---------------

Har moderna moderkort kontakter för SAS eller måste man ha kontrollerkort(som jag anar)?

http://www.storagereview.com/articles/leaderboard.html

WD's newest Raptor delivers the best single-user performance one can buy regardless of interface and spindle speed. For about the same price, Hitachi's Deskstar 7K500 sacrifices some speed but offers over three times the Raptor's capacity while remaining a peppy performer in its own right.

så länge du inte kör en server som 20+användare belastar så är raptor bätte för dig, snabbare

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Du kör HP va? Det är inte lika vanligt för andra tillverkare än, så "det är på väg bort" fortfarande.

/G

IBM har även de fasat ut SCSI diskar i seriösa lösningar. Vad finns det annars för alternativ i vanliga Wintel segmentet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
http://www.storagereview.com/articles/leaderboard.html

WD's newest Raptor delivers the best single-user performance one can buy regardless of interface and spindle speed. For about the same price, Hitachi's Deskstar 7K500 sacrifices some speed but offers over three times the Raptor's capacity while remaining a peppy performer in its own right.

så länge du inte kör en server som 20+användare belastar så är raptor bätte för dig, snabbare

Njae, jag håller inte med.

"As we saw by our benchmarks, Serial Attached SCSI is still on tops when it comes to raw performance, as the Cheetah 15K series drives can outperform SATA’s fastest Raptor disks by quite a large margin. In most of our tests, even two Raptor drives in RAID-0 will perform about the same (or a bit below) a single Cheetah 15K drive in a non-RAID configuration."

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=15ksas&page=1&...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Där använde dom ett kontrollerkort, det blir rätt bökigt om man ska lyckas boota på en disk via kortet väl?

Synd att de har halva cachen, känns ju lite sniket, hehe.
Seagate Cheetah 15K.4 73GB SAS ST373454SS 8MB 15000RPM 2950kr
Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM 1495kr

Mja, nja, jag begrep bara att det var något snabbare med SAS'en men om det är såpass märkbart så det är värt typ 1500kr mer det uppfattade jag ej (så bara tabellerna)...

zzzZz dags att sova

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,