Produkttest: Högprestandagrafikkort

Permalänk

bästa inlägget hittils Happen

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ni rekommenderar GTX kortet framför GTS för att det är en liten summa mellan de korten... enligt prisjakt så skiljer det ca 1500:- mellan billigaste GTS och billigaste GTX.

Japp, instämmer.

Tack för recensionerna. Men vissa saker var lite tveksamma:

Citat:

Fördelar

* Bra överklockningsresultat
* Bästa grafikprestandan som man kan få tag på idag
* Bra pris för ett 8800GTX-kort
* Förenade shaders
* Stöd för DirectX 10

Nackdelar

* 27 cm lång
* KOSTAR över 5000kr <<<<<<<<<< Du glömde detta.
* DRAR väldigt mycket ström i idle men framför allt i load. <<<<<<<<<< Du glömde detta. Blir i längden ett VÄLDIGT dyrt kort om man spelar väldigt mycket, och bör absolut nämnas, om inte tom varnas om.
* Ljudnivå? <<<<<<<<<< Uppskattningar? Mätningar? Jämförelser med andra kort?
* Finns inga / knappt inga DirectX 10 spel ute ännu. <<<<<<<<<< Du glömde detta.

Pris till slutkund, cirka 5300 kronor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Varje gång ni gör ett test är det alltid massvis med folk som tycker att ni borde gjort en del saker annorlunda, vissa åsikter är befogade, andra inte. Själv tycker jag att det här var ett bra test, men ni kanske kunde tagit med strömförbrukning, tempratur osv. Jag tycker ni borde gör en mall för hur testen ska se ut, om ni redan har en borde ni uppdatera den. Fråga medlemmarna här på Sweclockers vad de vill ha och sedan gör ni en mall efter det. Så nästa gång ni gör ett grafikkorttest till exempel så har ni en checklista :
* Temperaturer
* Ljudnivå
* Bildkvalité
* 3dmark 06
* Oblivion
* osv

Sen gör man liknande för chassin,bildskärmar,mp3-spelare osv.
Bara en liten idé.

Håller helt med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
bra recension. lättsmält och lätt överskådligt. men lite info om ljud och temperaturer hade inte varit fel. annras tycker jag att sweclockers har dom mest användbara recensionerna. finns redan massa tester där det testat mer rigoröst och det gås igenom vad allting med shaders, vertex mm har för betydelse för varje kort så varför ska man behöva läsa det en gång till. plöjde igenom recensionen på typ 10-20 minuter vilket är lagom kl 0200.

nån gnällde på att 7950 inte var med i testet, är inte 7950 ett budgetkort? sämre prestanda än ett 7900, eller ett 7900gtx. hoppas ingen har påpekat det här, för då känner jag mig väldigt dum.

7950GT är bättre än 7900GT. Däremot tror jag att 7900GTX är bättre än 7950GT.

Själv har jag ett 7900GS som kostade lika mycket som mellanskillnaden mellan 8800GTX och 8800GTS, d.v.s. 1500 kr och med min 1280x1024 LCD-skärm så räcker prestandan mer än väl till tycker jag. 7900GS är väl nästan som X1900GT i prestanda?

Permalänk
Medlem

Varför inte gå över till widescreen upplösningar helt och hållet i speltesterna?
Speciellt 1920*1200, jag tycker inte det verkar vara lika exotiskt med widescreen längre, tycker var och varannan har en sådan skärm numer.

Ni kanske kan hålla fast vid 1280*1024 samt 1600*1200, men 1024*768 känns ju rätt passé.

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk
Medlem

Att det är sånna stora prestandaskillnader mellan AMD ati och Nvidia, men det kommer nog att suddas ut framöver. Lite jobbigt med all extra ström korten behöver, iof standard nu men tänk så enkelt det var förut ett tag.

Permalänk
Medlem

tycker det är bra med 1280*1024 och ^.

iom det är upplösningar man använder, och det ger en bra överblick om när man inte kan klämma mer ur kortet utan att det bromsar någon annanstans.

happens förslag var positivt och framför allt konstruktivt, och jag tycker det låter som en bra ide med de punkter han föreslagit. kanske även en chassietemp hade varit en idé, då det finns lite olika lösningar på och transportera bort värmen, (även om ut-genom-pci-lucke-plats verkar bli det vanliga på "värstingarna")

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Hedersmedlem

Vad hände med 7950Gx2 i slutsatsen? Det känns som att det borde nämnts att det faktiskt var snabbare än ati korten i det mesta samt även 8800GTS på en hel del.

ANg upplösningar så är det väl faktiskt så att merparten fortfarande kör med icke ws skärmar... Dock spelar det ju absolut ingen roll om man kör ws upplösning eller inte i testen då det intressanta är hur korten presterar sinsemellan inte hur många fps de får i testdatorn vid en specifik upplösning.

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem

Ska inte MSI 8800GTS ha minnesfrekvensen på 1600MHz och inte 1800MHz som standard? Isf är det riktigt bra överklockning av minnen.

Angående testet tycker jag också ni ska ta upp ljudnivån. 8800 är riktigt tysta. Sedan tycker jag också att ni ska klaga mer på GTX-kortets storlek samt att den måste ha två strömkontakter = minuspoäng för sånt.

Skulle också vilja se en test med "vanlig" processor och inte värstingsmodellen som väldigt få har i sin dator och hur mycket begränsas korten isf av "normala" processorer. Tex ej överklockad C2D 6400.

Annars bra test!

Permalänk

ang prestandan, har fyra kärnor på cpu sidan i datorn någon presstandavinst gemfört med en eller två

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Frågan

Vad är det egentligen i hårdvaran som gör 8800GTX så bra i testen?
Kanske en självklar sak för många av er, men inte för mig.

Är det någon som har teorier eller tycks sig veta.

Funderar på att köpa 8800GTX för prestandan i all hast,
eller det är nästan bättre att vänta. Det kanske kommer en ny uppsättning
Grafikkort om ett kvartal, som ger mer klös i samma serie.