OCZ lanserar vattenkylda minnen

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar vattenkylda minnen

OCZ lanserade igår det andra vattenkylda minnet som är billigare och lite lägre presterande än . Det nya minnet heter PC2-6400 Flexxlc Edition och har en frekvens om 800 megahertz.

Läs nyheten: OCZ lanserar vattenkylda minnen

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vattenkylda minnen känns lite overkill faktiskt...

Permalänk
Medlem

alling i datorn blir då svalt om man ha vatten på allt

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Fram med vattenhinken !

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

kanske kan va bra.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ser lite restriktivt ut...

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Inte vet jag men blir DDR2-minnen mycket hetare än DDR-minnen att det verkligen ska vara nödväningt med vattenkylda minnen?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

öööhh... Varför? Minnen har ju tydligen en tendens att bli väldigt varma, är det inte risk att de värmer upp allt vatten jättemycket?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk

tekniken går åt fel håll man borde finna svalare lösningar istället ....

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
tekniken går åt fel håll man borde finna svalare lösningar istället ....

Äsch vi har vatten så det räcker att kyla...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd

Tror ni verkligen att det behövs vattenkylning?!?
Dom kan sätta på några större flänsar med heatpipes annars.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Inte vet jag men blir DDR2-minnen mycket hetare än DDR-minnen att det verkligen ska vara nödväningt med vattenkylda minnen?!

DDR2-minnen arbetar under lägre spänning än DDR, vilket gör att det är precis tvärt om, de är svalare!

Är det nödvändigt? Inte alls. Men nån köper ju alltid sånt här. Kanske är dags att börja med vattenkylda optiska enheter snart?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

det börjar bli mycket överdrivet att man ska behöva vattenkyla minnen som inte alls kommer i samma temp som grafikkort och cpu ...in en chans att jag skulle ge mig på en sån i kommande uppgraderingar.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

nästan så att minnena skulle värmas upp av vattnet

Permalänk
Medlem

Precis, såå meningslöst...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Ju kallare dom är, desto snabbare arbetar dom, så är det med allt i datorn!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
DDR2-minnen arbetar under lägre spänning än DDR, vilket gör att det är precis tvärt om, de är svalare!

Är det nödvändigt? Inte alls. Men nån köper ju alltid sånt här. Kanske är dags att börja med vattenkylda optiska enheter snart?

Luftledningarna blir inte specielt varma trots att det går 400000V genom dom. Du glömmer strömen. Spännigen har iget med saken å göra. En gammal pentium (redigt gammal) gick med en Vcore på 5V. inte fan är den varmare än en prescott pentium 4. DDR2 är oftast varmare. DDR2 på grafikkort var i regel alltid varmare än motsvarande clockat DDR minne. Själv har jagi nte köpt nån burk med DDR2 än men som sagt DDR2 behöver inte allsgå kalare än DDR bara för spännigen är lägre. Strömen kan vara högre villket i slutändan kan ge högre effektförbrukning.

Permalänk
Medlem

Varför inte? Jag menar, hur många här har inte provat alternativa kylningslösningar än de som kommer orginal på sina minnen, fläktar osv.
Har man redan vatten i burken (typ jag) och ska klocka utav bara helv...så är det bara tuta och köra.

En överklockstest skulle inte vara helt fel.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Luftledningarna blir inte specielt varma trots att det går 400000V genom dom. Du glömmer strömen. Spännigen har iget med saken å göra. En gammal pentium (redigt gammal) gick med en Vcore på 5V. inte fan är den varmare än en prescott pentium 4. DDR2 är oftast varmare. DDR2 på grafikkort var i regel alltid varmare än motsvarande clockat DDR minne. Själv har jagi nte köpt nån burk med DDR2 än men som sagt DDR2 behöver inte allsgå kalare än DDR bara för spännigen är lägre. Strömen kan vara högre villket i slutändan kan ge högre effektförbrukning.

DDR3-minne på grafikkorten är dock svalare. Tillverkningsprocesserna krymper också.

Vanligt DDR-minne kunde bli hyfsat varmt om man körde runt 3,5V genom dem. Dock inte så pass varmt att vattenkylning skulle vara nödvändigt, en oerhört långsam fläkt räcker, bara luften inte förblir stillastående.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
DDR3-minne på grafikkorten är dock svalare. Tillverkningsprocesserna krymper också.

Vanligt DDR-minne kunde bli hyfsat varmt om man körde runt 3,5V genom dem. Dock inte så pass varmt att vattenkylning skulle vara nödvändigt, en oerhört långsam fläkt räcker, bara luften inte förblir stillastående.

Ja men nu snackade vid DDR2 inte DDR3.

DDR2 är varmare än DDR på samma process regel.

Och vad har 3.5V på och DDR med saken å göra? Ökar man spänniogen stiger strömfön med villet resulterar i mycket högre ffektförbrukning. Fins inte så många DDR minnen som klarar det 3.5V ändå. Standard minnen bör ej köras högre än 2.8V. Och att processen krymper det vet jag mycket väl. Görs på både på DDR, DDR2, DDR3 och DDR4 hela tiden då det blir billigare att producera med.

Vattenkylning oavsett minne käns satans overkill.

Permalänk

Snart kommer vattenkylda diskettstationer.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ja men nu snackade vid DDR2 inte DDR3.

DDR2 är varmare än DDR på samma process regel.

Och vad har 3.5V på och DDR med saken å göra? Ökar man spänniogen stiger strömfön med villet resulterar i mycket högre ffektförbrukning. Fins inte så många DDR minnen som klarar det 3.5V ändå. Standard minnen bör ej köras högre än 2.8V. Och att processen krymper det vet jag mycket väl. Görs på både på DDR, DDR2, DDR3 och DDR4 hela tiden då det blir billigare att producera med.

Vattenkylning oavsett minne käns satans overkill.

Nejdå, inte är det overkill. Jag hade ju fel, alltså är DDR2 varmare och därför bör behovet av vattenkylda minnen vara rätt stort då?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, kanske, men är det någon som har provat att koppla ihop sin vattenkylda dator med golvvärme?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Hela jordens problem är ju förf*n att få ner energiförbrukningen. Inte att kyla ner och acceptera ökningen. Det kommer bli mänsklighetens död.. när ska folk fatta och sluta vara så ego, dvs inte bry sig om generationerna efter oss. Aarrgh! *sura*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Hela jordens problem är ju förf*n att få ner energiförbrukningen. Inte att kyla ner och acceptera ökningen. Det kommer bli mänsklighetens död.. när ska folk fatta och sluta vara så ego, dvs inte bry sig om generationerna efter oss. Aarrgh! *sura*

Den dagen då andra saker än datorspel börjar intressera tonåringarna.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Den dagen då andra saker än datorspel börjar intressera tonåringarna.

Behöver ju inte vara så... Det finns alternativa vägar att gå för att förbättra situationen, men dem är väl förmodligen inte lika lönsamma eller enkla..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
tekniken går åt fel håll man borde finna svalare lösningar istället ....

Ja, verkligen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?