Grundligt test på AMD Quad FX

Permalänk
Melding Plague

Grundligt test på AMD Quad FX

Igår publicerades det ett mycket intressant test på AMD:s Quad FX-plattform. Arkitekturen och de nya processorerna har som vi tidigare skrivit potential att bli riktigt bra, men begränsas något av bland annat Windows XP som inte stödjer AMD:s numa-minnesarkitektur.

Läs nyheten: Grundligt test på AMD Quad FX

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

intressant, men vem kör 64bitars windows egentligen

Permalänk
Medlem

Tar nog ett tag innan en majoritet gör det. Men plattformen kan bli intressant.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
intressant, men vem kör 64bitars windows egentligen

Jag har använt Windows XP 64bit Professional sedan jag fick min AMD64 prolle förra mars, så snart 11 månader.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Samma här, är bara några små saker som inte fungerar i 64. Men där finns fix till det mesta.

Permalänk

och jämt får man höra att intels quad core krossar 4x4 men allt som behövdes var lite fine tuning, som med allt annat här i världen alltså

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Visst tror jag detta kommer bli bra men förmodligen så har Amd något stort och hemligt på gång med tanke på att det har varit ganska tyst ifrån dom den senaste tiden! För Amd borde ju lätt ha kunnat släppt 4x4 plattformen tidigare eftersom dom har kunskapen och har tidigare legat bättre än intel när det gäller processorer. Jag tror iaf att det kan vara så att Amd har något i bakfickan som dom släpper samtidigt 4x4 plattformen!

Men man vet ju aldrig! Kan ju ha fel!

Men med tanke på hur tyst det har varit ifrån Amd så borde dom ju släppa ngt riktigt monster snart iaf som krossar Intel och tar tillbaka deras plats i processorkriget!

Permalänk

ett ord AGENA-QUAD-CORE ;P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

har svårt att se varför någon skulle vilja ha den här plattformen. den presterar som bäst lika bra som intels och drar då dubbelt så mkt ström....
skulle ha varit kul att se en dubbel cpu lösning från intel som referens

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
och jämt får man höra att intels quad core krossar 4x4 men allt som behövdes var lite fine tuning, som med allt annat här i världen alltså

Jo men vissa fanboys tänker inte så långt, som skrivet "Intel inside" inte utsidan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

öhm, btw är det bara jag som har sett skilnaden i hårddiskar.
på Quad FX-plattformen så har dom använt 2st raptorer i raid 0. på alla andra plattformar så har dom använt en blandning av dussinhårddiskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
öhm, btw är det bara jag som har sett skilnaden i hårddiskar.
på Quad FX-plattformen så har dom använt 2st raptorer i raid 0. på alla andra plattformar så har dom använt en blandning av dussinhårddiskar.

Någon fördel måste dom ge AMD plattformen för att den inte skulle utklassas totalt av Intel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag kör med Windows XP 32-bit och på mitt system fungerar NUMA alldeles utmärkt. Får i Sandra strax över 10000Mb/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lille_Skutt
Jag kör med Windows XP 32-bit och på mitt system fungerar NUMA alldeles utmärkt. Får i Sandra strax över 10000Mb/s.

nej du har inte NUMA!

NUMA stöd finns bara i windows 2003 server och vista ... ledsen att göra dig besviken

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
har svårt att se varför någon skulle vilja ha den här plattformen. den presterar som bäst lika bra som intels och drar då dubbelt så mkt ström....
skulle ha varit kul att se en dubbel cpu lösning från intel som referens

För en tag sedan hade Sweclockers det som en nyhet: http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5369. Intel kallar systemet V8.

Inte för att göra dig besviken, men systemet var t o m ur lekmanna synpunkt bedrövligt designat: klarar inte obuffrade minnen och har endast plats för ett enda grafikkort. Som försvar menade Intel att det handlade om en ren arbetsmaskin, men i så fall var det mest revolutionerande att de nu pryds med mer neonlysande fläktar än moddade gaming-system.

Med andra är inte Intels V8 mycket till referens; deras rena CPU prestanda är redan känd så av mer intresse är själva konceptet och det var tyvärr inte intressant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För en tag sedan hade Sweclockers det som en nyhet: http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5369. Intel kallar systemet V8.

Inte för att göra dig besviken, men systemet var t o m ur lekmanna synpunkt bedrövligt designat: klarar inte obuffrade minnen och har endast plats för ett enda grafikkort. Som försvar menade Intel att det handlade om en ren arbetsmaskin, men i så fall var det mest revolutionerande att de nu pryds med mer neonlysande fläktar än moddade gaming-system.

Med andra är inte Intels V8 mycket till referens; deras rena CPU prestanda är redan känd så av mer intresse är själva konceptet och det var tyvärr inte intressant.

Din config var väl inget vidare?

Det klarar jag ju med min nuvarande PM i sign:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
nej du har inte NUMA!

NUMA stöd finns bara i windows 2003 server och vista ... ledsen att göra dig besviken

du får ursäkta men det där tror jag inte på numa sitter ju i bioset.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd

Uhm. När Sweclocerks påstod att intel fick 9000MB/s vilket test hänvisar dom då till? För närmaste Core 2 Duo/Quad fick i det testet ca 5800Mb/s.
Är det sweclockers som hittar på nu igen? Eller hänvisar dom till något annat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Din config var väl inget vidare?

Det klarar jag ju med min nuvarande PM i sign:-))

Ha, ha, du var mig en rolig figur!

Ja, du i 3D test kommer man inte långt med ett ATI X800GTO i jämförelse med ett Sapphire X1950PROAGP; men det kanske inte var årets överraskning heller.

Länken har i och för sig inget med grafikprestandan att göra heller, det är bara så att ett av kraven (på DFI-Street; nu med bytt skepnad och nytt namn: www.diy-street.com) för att en överklockning skall anses stabil (okay, klockningen är måttlig, för processorn har mer i sig om jag haft lite mer tid att testa inställningar och de sekundära minnesinställningarna är också lite väl generöst satta) är att förutom 8 timmars Prime 95 också kunna köra 3D testen utan minsta problem. Men jag tror du anade att det är så det ligger till.

Var lugn, för även om jag inte är en gamer så ska jag plocka upp ett bättre kort nu när priserna fallit till ganska behagliga nivåer. Den här gången ett Nvidia pga. deras bättre Linux stöd. Det är faktiskt ganska löjligt just nu, för med ett så pass svagt grafikkort så småputtrar bara CPU på halvfart och 35 C ljummen, medans grafikkortet kvider!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
nej du har inte NUMA!

NUMA stöd finns bara i windows 2003 server och vista ... ledsen att göra dig besviken

Att numa inte stöds betyder inte att det inte finns. Däremot riskerar man att få ojämna prestanda på operativ som inte hanterar numa aktivt eftersom det inte "begriper" att i första hand allokera minne som är närmast processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För en tag sedan hade Sweclockers det som en nyhet: http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5369. Intel kallar systemet V8.

Inte för att göra dig besviken, men systemet var t o m ur lekmanna synpunkt bedrövligt designat: klarar inte obuffrade minnen och har endast plats för ett enda grafikkort. Som försvar menade Intel att det handlade om en ren arbetsmaskin, men i så fall var det mest revolutionerande att de nu pryds med mer neonlysande fläktar än moddade gaming-system.

Med andra är inte Intels V8 mycket till referens; deras rena CPU prestanda är redan känd så av mer intresse är själva konceptet och det var tyvärr inte intressant.

var framförallt intresserad av prestandan i processortunga operationer för att få nån slags proportion på att amd-platformen faktiskt använder 2st cpus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
var framförallt intresserad av prestandan i processortunga operationer för att få nån slags proportion på att amd-platformen faktiskt använder 2st cpus

Jag har svårt att tänka mig att ett sådant system överhuvudtaget skulle kunna prestera bättre eller jämnbördigt med Intels Quadro processor i t ex media encoding som DVD-Shrink (oerhört bra program i att använda en CPU:s fulla potential) om inte verkligen båda fysiska processorerna gick för fullt; det blir ju i så fall fyra kärnor mot 2 x 2 kärnor, alltså lika antal kärnor.

Dessutom är ju utan tvekan Intels processor bättre och FX-70 serien är ju egentligen inget annat än en gammal men uppskruvad arkitektur. Därför blir det helt upp till hur pass optimerat systemet i sig är om resultaten ändå ska bli hyfsade. Det är ingen hemlighet att processorerna som Quad FX är mest avsedd för ännu inte har släppts.

Jag kan i alla fall inte förstå annat än att det är systemets helhet, än om inte perfekt, som faktiskt i mycket bidrar till de i mina ögon förvånansvärt bra resultaten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anexus

Men med tanke på hur tyst det har varit ifrån Amd så borde dom ju släppa ngt riktigt monster snart iaf som krossar Intel och tar tillbaka deras plats i processorkriget!

Helt offT
Kan bara inte låta bli att skratta när jag läser detta. AMD krossa Intel? Har du den minsta lilla aning om vad du skriver öht. Det är typ som om Gotland skulle gör en attac och krossa Ryssland.

Intel ÄGER alla AMDs patent. Finns hur många trådar om det som helst. Googla lite så vet du vad som gäller. AMD i all ära, kommer de med något nytt så tar Intel över och gör det bättre. Så är det bara. Tyvärr.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Helt offT
Kan bara inte låta bli att skratta när jag läser detta. AMD krossa Intel? Har du den minsta lilla aning om vad du skriver öht. Det är typ som om Gotland skulle gör en attac och krossa Ryssland.

Intel ÄGER alla AMDs patent. Finns hur många trådar om det som helst. Googla lite så vet du vad som gäller. AMD i all ära, kommer de med något nytt så tar Intel över och gör det bättre. Så är det bara. Tyvärr.

Ehmm nja nu är du nog lite yr, Intel & AMD fick ingå ett avtal efter hot från domstol där dom har rätt att använda varandras tekniker, skillnaden är dock att Intel kan göra det utan att ersätta AMD medans AMD måste pröjsa Intel för att använda sig av Intel teknik.. eller något sådant.

Men dock så har Intel fler patent än AMD...

Men nej det är inte bra om Intel blir för dominerande igen, men risken föreligger dock, tyvärr.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
nej du har inte NUMA!

NUMA stöd finns bara i windows 2003 server och vista ... ledsen att göra dig besviken

Har man ett moderkort med stöd för minst 2st processorer med lokalt minne kopplat till varje processor så har man stöd för NUMA i Windows XP 32-bit SP2. Om jag inte har NUMA aktiverat så vet jag inte vad jag har för något aktiverat när jag får de resultat jag får i tex Sandra.

Jag har ett Tyan Thunder K8WE och 2st Opteron 285 med 2st 1Gb-moduler till varje processor. Jag kan ställa in i BIOS om jag vill ha NUMA aktiverat eller inte.

Det finns en jättetråd på www.2cpu.com om K8WE-moderkortet. Där finns fler personer än jag som kan köra med NUMA aktiverat i Windows Xp -32bit SP2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Helt offT
Kan bara inte låta bli att skratta när jag läser detta. AMD krossa Intel? Har du den minsta lilla aning om vad du skriver öht. Det är typ som om Gotland skulle gör en attac och krossa Ryssland.

Intel ÄGER alla AMDs patent. Finns hur många trådar om det som helst. Googla lite så vet du vad som gäller. AMD i all ära, kommer de med något nytt så tar Intel över och gör det bättre. Så är det bara. Tyvärr.

Prestandamässigt så har AMD vunnit majoriteten av tiden sedans 99.
Men näe, du har fel. Intel äger inte AMDs patent. Dom har rätt att utnyttja dom precis som AMD har rätt att utnyttja Intels.

Intressant nu när AMD köpt ATI. ATIs teknik börjar nästan bli allmän egendom.