Permalänk
Medlem

Bärbar med seriel port??

Hej

Jag jagar en ny bärbar med seriel port men det verkar inte finnas några?

Vet ni någon ny modell som har seriel port så hojta till.

Mvh
Jon

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

hp nc8430
hp nc6320
lifebook e8110
lifebook e8210

företagsmaskiner i och för sig, men..

Permalänk

Det finns en recension om Lifebook e8110 här på sweclockers.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=612&page=1

Annars har vissa hp som mrc har sagt, jag har för mig att jag såg det på en Dell Latitude D620 i skolan med Core dou. Kan hända det var en av dem Dell burkarna mrc ovanför nämnde och jag har blandat ihop dem. Jag hittar då ingenstans på Dells hemsida att man kan lägga till det, man kanske får ringa för att kunna få det?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med en sån här för att komma runt problemet:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45880

Permalänk
Medlem

emtegrens förslag är betydligt bättre, om du inte kommer att använda seriel port VÄLDIGT ofta/släppa med på seriel-portsgrejerna. Det enda användningsområdet jag kan komma på just nu är PLC, och de är ju knappast portabla.

Om du inte behöver en seriel port "on the run" så får du ju på så sätt ett betydligt större utbud av datorer att välja mellan.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
emtegrens förslag är betydligt bättre, om du inte kommer att använda seriel port VÄLDIGT ofta/släppa med på seriel-portsgrejerna. Det enda användningsområdet jag kan komma på just nu är PLC, och de är ju knappast portabla.

Om du inte behöver en seriel port "on the run" så får du ju på så sätt ett betydligt större utbud av datorer att välja mellan.

Programmering, kommunikation och avlyssning av kommunikation mellan diverse programmerbara kretsar är nog vanligare än PLC.

Men annars håller jag med om att man får ett mycket större utbud, om man köper en bärbar utan seriellport och sedan en adapter istället. Enda problemet, vad jag har hört, är att adaptrerna inte skall vara helt kompatibla med allt, speciellt vid programmering från vissa program typ avrstudio.

Så det bästa är nog att fråga på forum där de använder de hård- och mjukvarorna som man skall använda och se vilka adaptrar de använder.
Dessutom vänta in Vista om man nu tänker köra den, då många hårdvarutillverkare väljer att inte uppgradera sina drivrutiner för alla sina hårdvaror till Vista.

Själv vill jag såklart ha en bärbar dator med både seriell och parallellport, beredd att lägga en tusenlapp extra för det. Men eftersom utbudet av såna datorer som sagt är dåligt, så kommer jag nog att köra med adapter som de andra rekommenderar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för tippsen!

Det är till ett företag som programerar maskiner och då funkar inte en adappter.

Ska kolla lite närmare på allternativen jag fick.

Tack ska ni ha.

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Clevo m570-serien har en seriell port. Vet inte om det finns någon svensk återförsäljare men säljs under en massa olika namn i Tyskland (och de flesta andra länder också).

Permalänk
Medlem

Finns på ultrabase x4 till thinkpads också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Finns på ultrabase x4 till thinkpads också

x6 med

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd då jag är väldigt angelägen om samma sak.

Har ca. 12000 att lägga ut på en dator och den MÅSTE ha Seriell port (com). Det känns som att jag begränsas till väldigt dåliga laptops med noll grafik och slöa processorer för att få en dator med seriell port.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

HP Compaq nw8440 står det här på min jobbdator, den har en 2GHz C2D CPU, ATi FireGL 5700 grafik OCH seriell port.

EDIT: Prisjakt.nu - sökning filtrerad på bärbara datorer med serieport: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=k=s17491498

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Tack, ska kika på det