Intel och Sun i strategisk allians

Permalänk
Melding Plague

Intel och Sun i strategisk allians

Tillverkarna Intel och Sun har meddelat att de har ingått i en bred strategisk allians för att främja användandet av Intels Xeon-processorer samt Suns operativsystem Solaris. Alliansen betyder att Intel och Sun delar utveckling, design och marknadsföring för berörda produkter.

Läs nyheten: Intel och Sun i strategisk allians

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmm, vet inte om jag gillar detta riktigt. AMD behöver nog alla pengar de kan få för att utveckla bättre produkter. Och server sidan lär onekligen ge rätt bra betallt?

Permalänk

ja, och på server sidan vet dom flesta att det är AMD som "leder" beroende på hur man ser det

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Bra för Solaris i vilket fall. Tackar så ödmjukt.

Permalänk
Medlem

hmm. hade inte AMD fått kontrakt med DELL så hade det varit riktigt jobbigt för dom i nuläget.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Desto mer man läser sådant här desto mer inser man sledgehammers osanningar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bra för Sun i alla fall. Taskigt för AMD när xeon 5000 serien piskar opteron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
hmm. hade inte AMD fått kontrakt med DELL så hade det varit riktigt jobbigt för dom i nuläget.

Vad har du fått det ifrån eller var det en grymt okvalificerad gissning?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Vad har du fått det ifrån eller var det en grymt okvalificerad gissning?

riktigt okvalificerad gissning:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Inget företag jag varit på kör med Operetons, det är Xenon för hela slanten, och om AMD kommer på tals så skrattar alla..

Så ligger det till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Inget företag jag varit på kör med Operetons, det är Xenon för hela slanten, och om AMD kommer på tals så skrattar alla..

Så ligger det till.

Intressant att veta hur världen är på de företag du varit, kanske ska titta dig runt och inse att faktiskt även opteron används?

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar kör de fetaste servrarna med AMD opteron 85x(2.6Ghz-3.0Ghz) i konfig om 4 eller 8st som sedan kör 20-35 virtuella maskiner i VMware ESX. Vet inte men tror det är runt 20-30 sånna maskiner (hostar). Har även intel Xeon men de klarar inte samma belastning. Blad i form av HP BL25,35 och 45P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Inget företag jag varit på kör med Operetons, det är Xenon för hela slanten, och om AMD kommer på tals så skrattar alla..

Så ligger det till.

Det är lite underligt med tanke på exempelvis Google som kör väldigt många Opteron i extremt stora kluster. Vet inte exakt hur många servrar det handlar om, men det är stora kvantiteter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Oj det här var oväntat.
Både sun och intel gör processorer och sun har ju varit ganska pro-amd sen de började med dem. Men visst, Xeon byggd på core-arkitektur är bra.
Tittar man på top500.org så är det AMD som ligger högst mellan AMD och Intel och den värsta AMD:n (som har andra placering på listan) innehåller ju 26 544 st processorer.

Så nej det är inte bara Intel för hela slanten i världen.

Själv så irriterar jag mig på folk som sitter med 5 år gamla fördomar om processorerna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xAyiDe
Där jag jobbar kör de fetaste servrarna med AMD opteron 85x(2.6Ghz-3.0Ghz) i konfig om 4 eller 8st som sedan kör 20-35 virtuella maskiner i VMware ESX. Vet inte men tror det är runt 20-30 sånna maskiner (hostar). Har även intel Xeon men de klarar inte samma belastning. Blad i form av HP BL25,35 och 45P

är det inte företagshemligheter? fy!

.:------------------------------------------:.

IntelSun? <=- (^-^ ) -=>

är det någon risk gott folk?
jag tror ej det.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Oj det här var oväntat.
Både sun och intel gör processorer och sun har ju varit ganska pro-amd sen de började med dem.

Sun designar väl bara CPU:er och lägger ut tillverkningen till underleverantörer, fast det kanske inte gäller längre?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Sun designar väl bara CPU:er och lägger ut tillverkningen till underleverantörer, fast det kanske inte gäller längre?

Ja, wikipedia skrev om Sun Microsystems:
"The SPARC processors designed by Sun are manufactured by Texas Instruments."

Men om man skriver "gör" processor måste det väl inbegripa både designen och / eller tillverkningen. Annars gör nVidia inte några GPU:er heller.

Det är rätt smart av Sun när jag funderat på det. De är kvicka att ta den starkaste x86-64 prcocessorn på marknaden och använda den. De har använt AMD tidigare i sina servrar fast deras "hjärtebarn" sparc också säljs. Många ben att stå på.
Sun är ett bra företag. De måste jäklas med alla
De förvaltar ett programmeringsspråk (Java). Finns många konkurrenter men C# är väl det man jämför med så de jäklas med Microsoft (egentligen tvärt om eftersom Java var först).
De "gör" processorer så (när man inte tänker på att de säljer andra tillverkares) de jäklas med intel, amd och och ibm.
De har ett operativsystem som jäklas med linux och andra *nix (speciellt på serversidan).

Vad skulle världen vara utan solen?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
De "gör" processorer så (när man inte tänker på att de säljer andra tillverkares) de jäklas med intel, amd och och ibm.

Det är väll fortfarande deras processorer, bara att andra bygger dom till Sun. Så man kan väll inte säga att det är andra tillverkare...
Ungefär som att säga att iPhone är Foxconns telefon...

Är inte Suns VD väldigt lik Carmac-snubben som skriver Quake-motorn

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Är inte så insatt i sun... men dom verkar så småmysigt storföretag, som visserligen vill ta över världen, men med stil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Inget företag jag varit på kör med Operetons, det är Xenon för hela slanten, och om AMD kommer på tals så skrattar alla..

Så ligger det till.

Varför kör de servrar på Xbox 360?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Varför kör de servrar på Xbox 360?

/Adrian

Hahaha Precis. Eller servrar som körs på ädelgas.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det är lite underligt med tanke på exempelvis Google som kör väldigt många Opteron i extremt stora kluster. Vet inte exakt hur många servrar det handlar om, men det är stora kvantiteter.

Javisst är det underligt, men faktum är att mycke IT-folk ute på marknaden är väldigt Intel-insnöade.

Det måste vara Microsoft och Intel rakt igenom, annars måste de sjukskriva sig, eller nått.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Intressant att veta hur världen är på de företag du varit, kanske ska titta dig runt och inse att faktiskt även opteron används?

Alla ställen jag varit på (4-5 ställen med 20+ servers) har inte haft en enda AMD processor nej, inte heller på skrivborden. Dock har jag varit med om både Intanium och IBM Power.