Permalänk
Medlem

Minne och XP / Vista

Ska inhandla lite nya saker snart och funderade på att skaffa rejält med minne. Om man kör XP så har den väl en begränsning på att den kan bara adressera 2 GB RAM i 32-bit versionen? Dvs. det finns inte speciellt mycket anledning att skaffa mer än just 2 GB?

Hur står det till med Vista Home (Premium)? Är det inte så att 32-bit versionen skall kunna adressera 8- eller 16 GB, dvs. här finns det anledning att ha mycket minne.

Funderar nämligen på att inhandla 3-4 GB RAM och en licens av Vista Home Premium nu när det släpps i månadsskiftet.

Permalänk
Medlem

vad används dator till?
om den sysslar med mkt krävande grafiska saker t.ex. så kan det vara en bra uppdatering, jag själv skulle köra vista som ett komplement till winxp.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Allt ifrån systemutveckling, grafik- & videoarbete, spelande etc. Hårdvaran är motiverad, frågeställningen var om man löst "problemet" i Windows XP så den som standard kan addressera (utnyttja) mer än 2GB?

Jo jag vet att i XP kan man modifiera boot.ini med /3gb och /4gb växlar för att öka adresseringen men vissa program kan bli knäppa då.

Permalänk
Medlem

Vista, s32 bitars, har stöd för maximalt 4GB. En del går förlorat på grafikram, och adressering till PCI bussar osv. Räkna med att kunna avända runt 3.5GB av 4 i stoppade i burken. För att kunna nyttja mer minne, måste du köra 64 bitars...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.