Lite-on lanserar 20x dvd-brännare

Permalänk
Melding Plague

Lite-on lanserar 20x dvd-brännare

Lite-on har lanserat vad de anser vara världens första dvd-brännare som kan bränna i hastigheten 20x, vilket gör att de hann före rivaler som Sony och Toshiba.

Läs nyheten: Lite-on lanserar 20x dvd-brännare

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16x, 18x eller 20x. Sitter man inte och bränner dagarna lång så är det väl knappast något att bry sig om. Bränner själv aldrig mer än med 8x (ofta 4x) dels för att skivor som stödjer mer än 8x är mycket dyrare, men också för att jag inte litar på att kvalitéten blir lika bra vid dessa höga hastigheter, dvs större risk för bränningsfel.

Permalänk
Medlem

Varför vidareutveckla dvd´n nu när hd-dvd och blue ray kommer?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Gillar inte Lite-On, iaf. deras tidigare modeller, då de låser bränningshastigheter till skivornas ID.

T.ex. kan jag inte bränna i en lägre hastighet än 4x med mina Verbatim DVD+RW skivor. Vill kunna välja att bränna i lägre hastigheter än max liksom.

Nästa blir inte en Lite-On.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu, skulle inte Lite-On sluta sätta sitt namn på optiska enheter?

Edit: Jo, http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5063

Viktigt att vara först när man bara är OEM-tillverkare?

Permalänk
Medlem

Stannade det racet helt upp eller? Min brännare är tre år ungefär och det är en 16x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
Stannade det racet helt upp eller? Min brännare är tre år ungefär och det är en 16x.

Du får nog ta å plocka fram kvittot på din brännare... den är knappast tre år gammal

Högre hastigheter är bra! Jag bränner en hel del DVD-skivor, både i jobbet och privat, så ju kortare tid det tar destu bättre!
Snacka om att det var en pina att bränna 100 exemplar av ett projekt i 4x hastighet!
Jag har fortfarande kvar mina två första brännare, en NEC och en Sony, Sonyn gav upp efter ca 150st bränningar... Nec´n lever än! även om jag inte bränner nånting med den längre, den är för långsam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en 16x brännare och köper 16x skivor, sen bränner jag dem i 8x för att få hyffsad kvalitet.

Tycker att man borde ha flera lasrar i en dvd (och kommande) enheter. Säg att man har 3 stycken, då skulle man kunna få betydligt snabbare åtkomst samt att brännhastigheten skulle bli 3 ggr snabbare utan att tumma på kvaliten.

Med 3 lasrar skulle man kunna bränna i 24x över hela skivan och inte bara precis i slutet.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att 18x redan är i närheten av gränsen för hur fort skivorna kan snurra utan att riskera att falla sönder?
codeking på cdfreaks hade en egen firmware för kanske ett år sen som körde 18x med gamla liteon och dessutom använder 18x bränningsstrategi på den inre delen av skivan och då var hastigheten där runt 8x.
Förbättringarna i tid för de här brännarna kan handla om så lite som 20 sekunder jämfört med 12 eller 16x för en full dvd.
Det enda bra med en sån här brännare är att den kanske bränner med bättre kvalitet i lägre hastighet men det är inte alls säkert att det är så.

Permalänk
Medlem

Det är rätt långt kvar tills skivorna går sönder, fasst har man en skadad skiva så är det förstås möjligt.

Men hastigheten är väl densamma som på DVDs och CDs? (alltså, rotationshastigheten)

Och CD läsare finns ju i alla fal i 52x om inte snabbare.

Men jag håller med om att det enda syftet jag ser med 20x är att få bättre kvaltiet i lägre hastigheter - men som du säger, det behöver inte ens betyda att det är det.

Ska man bränna mycket så och inte bryr sig om kvaliten så visst. Men bäst är nog att skaffa flera brännare och bränna samtidigit, det ger bra mycket mer (och med dagens priser så är det ekonomiskt också).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
Du får nog ta å plocka fram kvittot på din brännare... den är knappast tre år gammal

Ja, jag får nog ta och göra det. En Nec 3500A är det jag har, den bränner i 16x enligt specen. Blir osäker på när jag köpte den när du säger så där, men det var inte igår i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Hur var det nu, skulle inte Lite-On sluta sätta sitt namn på optiska enheter?

Edit: Jo, http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5063

Viktigt att vara först när man bara är OEM-tillverkare?

Nej, det var bara dvdinspelare dom skulle sluta göra, alltså dom du spelar in från tv med.

Vilket är väldigt synd, jag tycker väldigt mycket om min.

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Avstängd

Det gäller inte att vara först, utan bäst.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vad dåliga brännare ni har om dom inte klarar av att bränna i vad skivorna är avsedda för!, bränner t:ex 16x utan problem med kvalitet eller nått.

"Förhoppningsvis är detta starten för optiska enheter med sata-gränssnitt."

Vadå förhoppningsvis, SATA-brännare har funnits ett bra tag bara det att folk kanske är trångsynta eller nått..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Vad dåliga brännare ni har om dom inte klarar av att bränna i vad skivorna är avsedda för!, bränner t:ex 16x utan problem med kvalitet eller nått.

Hur vet du det?

Att skivorna är läsbara är en självklarhet. Men kvaliten är nästintill garanterat sämre när du bränner i 16x mot ex. 8x.
Spelar ingen roll om du har marknades bästa eller sämsta brännare.

Detta avgör bl.a. hur lång livslängd skivan har. Detta beror ju väldigt mycket på skivan själv så val av media är nog det viktigaste - men samtidgit inte särskilt lätt.

Permalänk
Medlem

är inte du z0diac? trodde du visste bättre.
scanna skivor efter piff och puff fel så ser du skillnaden mellan 12x och 16x.
Förutom begränsningar i rotationshastigheten är väl dessa fel anledningen varför DVD aldrig blev snabbare än såhär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
Du får nog ta å plocka fram kvittot på din brännare... den är knappast tre år gammal

Jag köpte min Nec ND-3500 (16x brännare) någon vecka före dess att den kom ut i de flesta affärer (jag kom ihåg att jag letade för att hinna innan skolan startade) och tittade på kvittot och där står 040823, så 2,5 år sedan ungefär.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

echo: jag har då inga som hellst problem att bränna i 16x till och med min gamla sketna DVD-spelare läser dom. Och ja man får ju välja sina skivor noga, man köper ju inte precis 150st för 99,90kr ger så fall lite mer för färre skivor och får kvalitet. Dock är det tråkiga att ingen säljer 18x skivor så man kan aldrig använda brännaren fullt ut sne borde dom öka hastighrten på DualLayer Skivor, hur skoj är det att bränna dom i 8x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
echo: jag har då inga som hellst problem att bränna i 16x till och med min gamla sketna DVD-spelare läser dom. Och ja man får ju välja sina skivor noga, man köper ju inte precis 150st för 99,90kr ger så fall lite mer för färre skivor och får kvalitet. Dock är det tråkiga att ingen säljer 18x skivor så man kan aldrig använda brännaren fullt ut sne borde dom öka hastighrten på DualLayer Skivor, hur skoj är det att bränna dom i 8x

Inte jag heller (att skivorna fungerar direkt efter sa jag ju att det inte är något problem med - om man inte har kassa skivor).
Pröva igen om ett par år.

Inte för att det är säkert att det är någon skillnad men det är säkert att du får sämre kvalitet på skivorna du bränner i 16x - det var det enda jag sa.

Finns inga brännare på marknaden för oss dödliga som bränner 16x lika bra som de ex. bränner 8x generellt.