Fler Direct X 10-bilder

Permalänk
Medlem

När ni snackar om att fysik och om att Crysis bara kanske är en vacker målning så glöm inte att Crysis använder Havok väldigt mkt och kanske inte bara kommer vara det vackraste spelet utan oxå ett spel där fysik används väldigt mkt.

Och fysik är ju på framgång, både Ati och nVidia kommer ju använda nyaste Havok 4.5 tillsammans med sin egen hårdvara i år.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj när jag skaffar ett R600 och en CF-bräda och kan använda mitt X1900XT som PPU. Det kommer nog att behövas...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och på ämnet helhetsintryck måste jag bara flika in att jag finner det vi har idag som fullt tillräckligt Tror inte att många idag kan säga att grafiken i spel det senaste året vart dålig (undantag finns givetvis alltid) även om man givetvis hittar massor av missar när man går in på detaljerna.

Crysis är ju som du säger onekligen det som kommer närmast verkligheten hittills (eller ser ut att göra iallafall) men jag undrar om det verkligen är ett så stort framsteg som det målas upp att vara, iallafall när man talar om helhetsintrycket. I min mening känns det som att man för upplevelsen skulle tjäna mer på de mer fysiska bitarna än vad man gör på att finpolera ytan. Jag längtar till den dag då jag spelar ett spel och kan gå runt och peta ner snön från trädgrenar eller lägga en granat i en låda spik och faktiskt få ut ett explosivt piggsvin av det. Eller varför inte den dagen då man istället för att behöva gå runt det där staketet eller häcken faktiskt kan sparka/riva sönder det/den och gå igenom. Småsaker som att man kan skjuta sönder läskburkar och se det spruta läsk är ju kul, men att sen två minuter senare inte kunna använda hagelbössan man har för att ta sig igenom en stackars liten garderobsdörr är ju rätt skadande för helhetsintrycket. Jag tror som sagt att fysik-detaljer som sådant skulle göra mer än grafisk yta idag. Men det kanske bara är jag.

jag längtar också tills dendagen jag kan spränga upp en vägg och överaska mina fiender i tex CoD2. men det är mer fysik än grafik i det eller hur?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tror som sagt att fysik-detaljer som sådant skulle göra mer än grafisk yta idag. Men det kanske bara är jag.

Nej det är inte bara du som tycker så. Du har helt och hållet rätt. När man ser tillbaka på de spelen man ägnat sig mest tid åt så är det i alla fall för mig inte de med snyggast grafik.

Det har blivit en liten fluga för spelutvecklarna att satsa för mycket på grafiken. Varför det är så vet jag inte men jag skulle tro att det dels är en viktig del och att det är det första man får se av ett spel innan det släpps. Företagen vill skapa hysteri kring spelen och det är svårare att visa om ett spel verkligen är roligt att spela än att trycka upp massa vackra screenshots.

Nu ska väl inte jag klaga på Crysis då de har jobbat mycket med fysik. Allting går i princip att förstöra. Genom att skjuta sönder kritiska delar på hus, kan man få dem att rasa exempelvis. Träd kan man skjuta ner till minsta beståndsdel om man får tro skaparna i en intervju. Men räcker det verkligen? Ja det får vi väl se

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Ska bli skoj när jag skaffar ett R600 och en CF-bräda och kan använda mitt X1900XT som PPU. Det kommer nog att behövas...

Kan man verkligen ansluta så? Behöver man inte 2 identiska kort? Eller du skämtade?
I så fall skulle jag vilja ha mitt 7800GT som PPU och ett 8600 Ultra till grafiken! (8800GTS är för långt för min låda).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Crysis ser onekligen trevligt ut, men det är synd att gräset ser så himla klonat ut.

De får lägga in en gräsuppgradering för Directx10b så att framtida spel får snyggare gräs.

Permalänk

DX10 är en omstrukturering av directX och inget mirakel, det kan man ju ha i åtanke när man tror att gud har varit med utvecklarna. Det är ju en naturlig del av utvecklingen att spelen ser bättre och bättre ut, men det är inget utöver det vanliga. Med god kunskap om diverse API kan man skapa samma visuella kvalité som DX10 med DX9, OpenGL 2.0 osv osv osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alekzanther
DX10 är en omstrukturering av directX och inget mirakel, det kan man ju ha i åtanke när man tror att gud har varit med utvecklarna. Det är ju en naturlig del av utvecklingen att spelen ser bättre och bättre ut, men det är inget utöver det vanliga. Med god kunskap om diverse API kan man skapa samma visuella kvalité som DX10 med DX9, OpenGL 2.0 osv osv osv...

Stämmer inte riktigt. Med DX9 har man vissa fasta gränser som det inte gå att undkomma. Tex. hur stora texturer som kan användas mm. OpenGL 2.0 har dock det mesta (om inte allt) som DX10 har.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag läste i en intervju av en som jobbade med OGL som sa att de höll på att jobba med en version som skulle kunna mäta sig med DX10. De kör ju med en hel del reverse engineering, så det stämmer inte helt det där med att OGL skulle kunna dra av allt som DX10, och ännu mindre kunna dra av mer.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
MMO är väll Massiv Multiplayer Online game, inte Multiplayer online game?

Tack, satt och undrade över hur man fick ihop den förkortningen

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att de ser ut som om de använder OpenGL's transparency-teknik med små cirklar som texturer? Det ses ofta i rök och sådant i OpenGL-spel och är faktiskt inte så snyggt. Kolla fladdermusens vingar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Tack, satt och undrade över hur man fick ihop den förkortningen

OfT:
Bara för att förtydliga lite
MMO är ett tillägg till redan befintliga genre-förkortningar. Betydelsen är "Massively Multiplayer Online" och ska sen följas av den sedvanliga fökortningen på genren av spel man talar om.
MMORPG (som troligen är den vanligaste) blir alltså "Massively Multiplayer Online Role Playing Game". Fast MMOFPS och liknande fungerar precis lika bra (Massively Multiplayer Online First Person Shooter)

Förkortningen MOG (Multiplayer online game som någon sa) är kort ett M då MMOG faktiskt finns och är MMO-förkortningen fast med genre-angivelsen ersatt med "Game". Massively Multiplayer Online Game med andra ord vilket innebär alla typer av MMO-spel oavsett genre.

Sen tycker ju jag att det låter bättre att bara säga "Massive" istället för "Massively" (även fast det då tekniskt sett blir fel), då jag tycker att "ly"-ändelsen låter förskräcklig i sammanhanget, men det är ju min personliga preferens.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Det finns spel som utnyttjar DX9.0 som ser ut som spelet kom från 1800-talet, ta t ex de ryska Pathologic som ser hemskt ut medans QuakeWars som lär använda DX9 och ser kalas ut. Det lär vara många spel som kommer ut som inte utnyttjar DX10:an fullt ut heller. Mycket är nog att locka användare att uppgradera till Vista. Jag är inte nån av dom, inte på ett bra tag i alla fall. Jag vill se vad som släpps först innan jag bestämmer mig. Blir jag besviken stannar jag nog kvar så länge nya spel supportar DX9

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Om man har budget för full bemanning och 6-8 års utveckling från och med idag så!

Här är en bild på herr gubbe i Crysis (Dx 10) och herr gubbe i UT 2007 (Dx9):
http://img21.imageshack.us/img21/4255/comparison7ey.jpg
Högupplöst bild på crysisansiktet
En jämförelse mot verkligheten, som det står - vänster är riktig miljö, höger är Crysis:
http://herizorientalrugs.net/images/comparison018mx4df.jpg
Högupplöst

imho så såg malcolm (unreal tournament) bättre ut förr.

Permalänk

ja han blir inte yngre iaf.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte letat runt så mycket. Men jag har hittils inte sett en någon specifikation av den hårdvara de använder. Det bör ju stå vilka CPU(s), grafikkort och RAM-minne som använts. Samt vilken FPS som det var när skärmdumpen togs.

Permalänk
Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OfT:
Bara för att förtydliga lite
MMO är ett tillägg till redan befintliga genre-förkortningar. Betydelsen är "Massively Multiplayer Online" och ska sen följas av den sedvanliga fökortningen på genren av spel man talar om.
MMORPG (som troligen är den vanligaste) blir alltså "Massively Multiplayer Online Role Playing Game". Fast MMOFPS och liknande fungerar precis lika bra (Massively Multiplayer Online First Person Shooter)

Förkortningen MOG (Multiplayer online game som någon sa) är kort ett M då MMOG faktiskt finns och är MMO-förkortningen fast med genre-angivelsen ersatt med "Game". Massively Multiplayer Online Game med andra ord vilket innebär alla typer av MMO-spel oavsett genre.

Sen tycker ju jag att det låter bättre att bara säga "Massive" istället för "Massively" (även fast det då tekniskt sett blir fel), då jag tycker att "ly"-ändelsen låter förskräcklig i sammanhanget, men det är ju min personliga preferens.

Du glömmer ju den viktigaste förkortningen av alla här på forumet.... MCFFE
= Massively Crushing FanBoys For Entertaiment

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du glömmer ju den viktigaste förkortningen av alla här på forumet.... MCFFE
= Massively Crushing FanBoys For Entertaiment

Ja den är ju utan tvekan den mest vitala av alla
Och absolut den mest underhållande

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

word!

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"