Permalänk
Medlem

processor + kylfläns = sammansvetsat

skulle rensa lite på damm i datorn och såg en jävla massa damm i kylfänsen på cpun.

den har inte varit borttagen förut och när jag bänder up clipsen och lyfter väck kylflänsen ser jag till min stora förvåning bara socketen

ingen processor..

med andra ord, processorn satt fast på undersidan av flänsen..

hur får jag bort den. känns som om företaget som satt dit den använde sig av karlsons klister och inte av kylpasta..

fråga nr 2.
när jag satte dit den igen funerade den inte, är det för att processorn först måste clipas fast och sedan skall flänsen clipas fast ovanpå det. eller det ska gå om socketen är stängd ockå eller.

ps. tyvärr funkar inte shift på denna datorn så det blir inte några frågetecken.

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Medlem

Re: processor + kylfläns = sammansvetsat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ma3stro
skulle rensa lite på damm i datorn och såg en jävla massa damm i kylfänsen på cpun.

den har inte varit borttagen förut och när jag bänder up clipsen och lyfter väck kylflänsen ser jag till min stora förvåning bara socketen

ingen processor..

med andra ord, processorn satt fast på undersidan av flänsen..

hur får jag bort den. känns som om företaget som satt dit den använde sig av karlsons klister och inte av kylpasta..

fråga nr 2.
när jag satte dit den igen funerade den inte, är det för att processorn först måste clipas fast och sedan skall flänsen clipas fast ovanpå det. eller det ska gå om socketen är stängd ockå eller.

ps. tyvärr funkar inte shift på denna datorn så det blir inte några frågetecken.

Hur länge har du haft datorn? När en processorn suttit på samma kylare och med samma kylpasta länge så blir det som klister. Det sitter:P
Öppnade du handtaget som sitter vid processorn när du tog bort kylaren då processorn hängde med? eller försökte du helt enkelt bara att ta/dra loss kylaren från processorn och sen hängde processorn med? Det finns många liknande trådar om detta. Men För att få loss processorn från kylaren så kan du behöva värma upp den med en hårtork eller liknande då kylpastan mjukas upp och blir lite följsammare av värmen sen kan du börja vrida lite på prollen.

Det jag tror har hänt med din processor är att du har missat att öppna sockeln då du bara tänkte ta bort kylaren, vilket i sin tur gjorde att prollen slets upp ur sitt låsta fäste. Det du nu ska kolla är så att det inte är några av processorns pinnar som är av/böjda för då får du se till att försöka fixa det. Böjda pinnar ska böjas tillbaka och de som är av kan du försöka löda dit nya med någon väldigt tunn koppartråd eller liknande.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jo sockeln är stängd, och kylare och processor har jag efter det lagt på och spännt fast med kylarbygeln

har sett vissa som satt kylarpasta i pinnarna, då har man kunnat lägga ner den i ett bad acceton eller förgasarolja.

funkar det även här.

skärmen är död, datorn går igång och hdds spinner upp men inget pip av bios och inget annat.

felet uppkom då jag skulle byta psu och passade på att rensa upp datorn på lite damm.

EDIT.....

använde hårfön tricket och voilá, datorn funkade.

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Medlem

vad är det för trick?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd

Re: Re: processor + kylfläns = sammansvetsat

Antagligen det här tricket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Men För att få loss processorn från kylaren så kan du behöva värma upp den med en hårtork eller liknande då kylpastan mjukas upp och blir lite följsammare av värmen sen kan du börja vrida lite på prollen.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!