Adobe gör iso-format av pdf

Permalänk
Melding Plague

Adobe gör iso-format av pdf

Mjukvarutillverkaren Adobe tillkännagav igår att de tänker släppa sitt filformat Portable Document Format (pdf) till standardorganet Enterprise Content Management Association (aiim) så att de kan publicera filformatet som en iso-standard.

Läs nyheten: Adobe gör iso-format av pdf

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

pdf kommer att leva oberoende av hur många andra standarder som finns inbyggda i ett operativsystem av Microsoft. En stor anledning är den akademiska världen och industrin. Det är inte helt ovanligt spec. inom akademin att ingenting annat accepteras förutom pdf alt ps.

Varför pdf eller ps? LATEX samt tryckerier.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Varför skulle MS tvunget göra ett alternativ till pdf egentligen? Verkar ju som att det enda dem ville var att jävlas med Adobe. Så kasst av dem att utnyttja storheten isåfall..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Varför skulle MS tvunget göra ett alternativ till pdf egentligen? Verkar ju som att det enda dem ville var att jävlas med Adobe. Så kasst av dem att utnyttja storheten isåfall..

Ingen nyhet att dom utnyttjar sin ställning, kolla bara hur ofta dom blir stämda pga monopolism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Ingen nyhet att dom utnyttjar sin ställning, kolla bara hur ofta dom blir stämda pga monopolism.

Har dom inte en separat division för att hantera det?

Permalänk
Avstängd

finns det någon mobiltelefon som kan läs PDF ? många online-böcker är i det formatet.

Permalänk
Medlem

Nästan i samma stil som g4bb3: vet någon om det finns någon liten simpel pdfläsare som är enkel att ta med? Helst enbart läsare och inget annat...

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

hmm tror att det är en java plug in i mobilen

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Microsoft gör egna format för att de vill ha ett komplett operativsystem, inte för att de vill ha monopol (det är bara en bonus ). De vill inte vara tvungna att betala licenser och dylikt för sånt. Jag tycker inte att det är fel att de vill ha kontroll över sin egen produkt, även om det såklart skulle vara bättre om det vore en fri standard så att andra inte skulle behöva betala för att använda det, wma i mp3 spelare t ex.

Min åsikt iaf.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att det var på tiden

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

min mobil kan läsa PDF - SE m600i

alla telefoner med Win-mobile kan det efersom adobe's reader finns till dessa och ex handdatorer

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

bara jag som vill ersätta "expand the rich PDF ecosystem that has evolved" med "expand the overweight, bloated plauge that has devolved"?

pdf är en bra ide, med ett uselt utförande, och att göra en standard av det (i större utsträckning än vad det är) kan inte annat än vara en dålig ide i mitt tycke.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
finns det någon mobiltelefon som kan läs PDF ?

Farsan fick en Sony Ericsson P900i från jobbet. Den kan bl. a. ta hem RSS-feeds och läsa PDF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
pdf är en bra ide, med ett uselt utförande, och att göra en standard av det (i större utsträckning än vad det är) kan inte annat än vara en dålig ide i mitt tycke.

QFT.
När ett dokumentvisningsprogram inte klarar av att uppdatera bilden helt på moderna datorer så är det nåt som är fel (händer 100% av tiden på skoldatorerna t ex, iofs mot en server men det borde finnas bandbredd för ett dokument (latens är det inte)). Förhoppningsvis kanske standardisering kan förbättra formatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
pdf kommer att leva oberoende av hur många andra standarder som finns inbyggda i ett operativsystem av Microsoft. En stor anledning är den akademiska världen och industrin. Det är inte helt ovanligt spec. inom akademin att ingenting annat accepteras förutom pdf alt ps.

Varför pdf eller ps? LATEX samt tryckerier.

Betyder inte att det inte kan vända fort framöver (allt är ju förstås relativt och visst, vad som än händer lär det dröjja innan PDF har gjort sitt).
PDF har byggt sitt monnopol sen urminnes tider. Idag kan nya öppna standarder göra mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Varför skulle MS tvunget göra ett alternativ till pdf egentligen? Verkar ju som att det enda dem ville var att jävlas med Adobe. Så kasst av dem att utnyttja storheten isåfall..

För att PDF är urkasst?
Inte för att det ändrar något men men.

MS nya format är ju bland det bästa som har hänt på MS sidan på bra länge anser jag. Klaga inte på det. Hade du föredragit gamla att det extremt röriga doc formatet? (visserligen var det väl främst implementationen som var rörig men det gör ju inte saken mycket bättre i slutändan).

Permalänk
Medlem

Blanda inte ihop PFD och Adobes PDF-läsare. Jag använder till exempel http://www.foxitsoftware.com/ eftersom jag gillar den läsaren bättre. Sen när standarden är fri så kommer snart någon utveckla en minimal läsare, om det inte redan finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghwomb
Blanda inte ihop PFD och Adobes PDF-läsare. Jag använder till exempel http://www.foxitsoftware.com/ eftersom jag gillar den läsaren bättre. Sen när standarden är fri så kommer snart någon utveckla en minimal läsare, om det inte redan finns.

Foxit klarar inte av att visa PDF filer korrekt - än mindre skriva ut den. Så i mina ögon så utklassar adobes PDF-läsare foxit ett par gånger om.

Nyaste versionen är dessutom riktigt rapp. Inte för att jag på något sätt gillar acrobat reader men vad gäller PDF visning ser jag inget annat alternativ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
finns det någon mobiltelefon som kan läs PDF ? många online-böcker är i det formatet.

Nokia N73 kan läsa pdf, finns säkert fler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
finns det någon mobiltelefon som kan läs PDF ? många online-böcker är i det formatet.

Det finns program för det till alla mobiler med Symbian Series60 och UIQ och Windows Mobile.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Ska bara nämna att det till Linux finns flera läsare som inte är slöa på något sätt och de både läser och skriver ut rätt.

Kpdf finns till KDE
Evince Finns till Gnome

Formatet PDF är bra. Sedan att adobe gör läsare som är bloatade är en annan femma.

Visa signatur

Mycke verkstad... lite snack...