Hjälp! Xbox svartvit men bara på vissa spel!?

Permalänk

Hjälp! Xbox svartvit men bara på vissa spel!?

Hej

Jag har en chippad Xbox med 250Gb hdd med lite spel på. Av någon konstig anledning blir bilden svartvit på vissa spel och bilden fladdrar. Någon som vet vad det kan vara för fel? Känns som att det har med spelen att göra eftersom det inte gäller hela Xboxen utan bara vissa spel, eller? Har XBMX och avalaunch.

Har läst i trådarna här på forumet om problem med att bilden blir svartvit med xbox men inte hittat nån hjälp eftersom mitt problem är lite annorlunda.

Tacksam för hjälp.

Mvh D

Permalänk
Medlem

Testa med en RGB kabel, det borde lösa problemet.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Ok, men borde det hjälpa när det bara är vissa spel som är svartvita?

Vad är det för kabel du menar, är väl lite speciell i ena änden eftersom det är till Xbox? Länka gärna till en sån kabel.

Mvh D

Permalänk
Medlem

Om du tänker efter lite så förstår du nog varför, De spelen som du tankat ner såm du får svartvit bild på är NTSC, aka Spel släppta i USA/Japan. De använder sig av andra färgkåder.

Enda sättet att komma runt det är RGB kabel, eller ha en tv som stödjer NTSC signaler.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Om du tänker efter lite så förstår du nog varför, De spelen som du tankat ner såm du får svartvit bild på är NTSC, aka Spel släppta i USA/Japan. De använder sig av andra färgkåder.

Enda sättet att komma runt det är RGB kabel, eller ha en tv som stödjer NTSC signaler.

Jo jag va inne på det innan också att det kunde vara så men tyckte det va konstigt eftersom när jag hade Xboxen kopplad till en annan TV så va det bild på spelen men sen tog tjejen med det hem till sig och kopplade det till sin TV och då blev det svartvitt på vissa spel. Kan det vara så då att min nyköpta TV stödjer NTSC signaler men inte hennes?

Tack för er hjälp hittils.

Mvh D

Permalänk
Medlem

Det kan absolut vara så, ElectronicD. Testa med en RGBkabel så ska du se att det blir bra

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk

Ok, får prova och se om det hjälper. Har beställt RGB kabel nu

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

RGB kabel ger ju även bättre bild än den vanliga kabeln. Så även om det inte fungerar (vilket det ska göra, men man vet ju aldrig ) så kommer du bli nöjd

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt