Permalänk
Melding Plague

MSI P6N Diamond

MSI har i dagarna lanserat en ny serie moderkort med namnet P6N. De bygger på Nvidias nya styrkretsar i Nforce 680i och Nforce 650i. P6N Diamond är flaggskeppet som bland annat har ett integrerat Creative Sound Blaster X-fi-ljudkort.

Läs nyheten: MSI P6N Diamond

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mmm, smakar det så kostar det antar jag och detta lär smaka ljuvligt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

14000 kostade mitt finfina system november 2005 med P4N Diamond som bas.

Nu kan man lätt lägga runt 12000 på en gedigen uppgradering:

säker 3000 för en P6N Diamond
3000 för en core2 duo E6600
och 6000 för en 8800GTX

Det är kul att ligga på top*, men dyrt Får börja spela lotto.

*Och på top ligger man i snitt en vecka eller?

Permalänk
Medlem

eller poker

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Discokungen

Och jag är lika skeptiskt över ett MSI-moderkort som vanligt. Har aldrig fattat varför. Aja, ge mig DFIs kort när det kommer så blir jag lycklig lycklig lycklig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grymt, inbyggd X-fi!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lemuren
14000 kostade mitt finfina system november 2005 med P4N Diamond som bas.

Nu kan man lätt lägga runt 12000 på en gedigen uppgradering:

säker 3000 för en P6N Diamond
3000 för en core2 duo E6600
och 6000 för en 8800GTX

Det är kul att ligga på top*, men dyrt Får börja spela lotto.

*Och på top ligger man i snitt en vecka eller?

Vaddå ligga på top??? Du har skit saker, MSI gör allmänt dåliga överklocknings bärdor och en skit E6600 med 8800GTX ?? Wtf dream on ..

Sämsta rigg man kan ha lol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Vaddå ligga på top??? Du har skit saker, MSI gör allmänt dåliga överklocknings bärdor och en skit E6600 med 8800GTX ?? Wtf dream on ..

Sämsta rigg man kan ha lol.

MOGET!! :/

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
Grymt, inbyggd X-fi!

Jo det var grymt men varför ett sånt där kort för att byta SLI-mode? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Vaddå ligga på top??? Du har skit saker, MSI gör allmänt dåliga överklocknings bärdor och en skit E6600 med 8800GTX ?? Wtf dream on ..

Sämsta rigg man kan ha lol.

Kamma dej.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Vaddå ligga på top??? Du har skit saker, MSI gör allmänt dåliga överklocknings bärdor och en skit E6600 med 8800GTX ?? Wtf dream on ..

Sämsta rigg man kan ha lol.

Poängen var att det var bra grejjer år 2005. Det är alltså 12 månader sedan. Och nu har MSI kommit med ett nytt diamondkort. Så då kan det vara läge att uppgradera P4N->P6N.
Vi som sitter här på sweclockers vet ju om vad som händer under tolv månader tro inget annat. Går från toppen till botten om inte ständigt skjuter in stålar...Och det finns alltid en faktor: "most bang for the buck"

Permalänk
Medlem

nForce 650i utan SLI verkar intressant så jag är mest nyfiken på "snikmodellen" P6N. Undrar om nedanstående som stod på MSI's hemsida angående mellanmodellen P6N SLI Platinum, även gäller "snikmodellen" P6N?

Citat: "FSB 1066 and DDR2 800 is only the standard, but P6N SLI Platinum can reach FSB2000 and DDR2 1200 because of its unique components condition which gives a great overclocking range to all gamers."

Permalänk
Medlem

Najs med integrerat X-Fi, men hur blir det med prestanda då? Man får ju bättre prestanda med icke-integrerade ljudkort oftast, hur är det då med detta ljudkort?

Permalänk
Medlem

Det är inte termen "integrerad" som avgör prestanda, det är om ljudet är hård eller mjukvaruaccelererat.

X-Fi kör allt ljud i hårdvara, även om den sitter ditmonterad på ett kort. Traditionella "integrerade" ljudkretsar processar ljudet i mjukvara. Det brukar kallas för AC97 som är standarden för ett mjukvaruljudkort.

Givetvis behövs det viss hårdvara ändå för att det skall fungera, som AD och DA-omvanding och även en del andra funktioner. Det är det som brukar finnas i de kända Realtek ALC-kretsarna.

Det säger sig självt att ett mjukvaru-ljudkort konsumerar cpu-cykler och kan påverka prestandan, dessutom är de enklare och låter i allmänhet betydligt sämre än ett X-Fi. Brusar och distar mm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

men frågan är om det kan va lika bra som integrerat,

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt kan det ju vara precis lika bra integrerat eftersom det kan vara identiskt och fortfarande ligga på pci-bussen precis som ett vanligt kort. Däremot är det mer intressant hur det låter med brus och störningar när det är integrerat, för det brukar ju generellt vara värre.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ja det är sant, jag litar dock inte på d, men varför säljs det inte moderkort utan integrerade ljudkort och Lan ? borde man inte kunna få upp prestandan lite mer då och behöva betala mindre för en schysst bräda.

Jag hade iaf velat ha en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Och jag är lika skeptiskt över ett MSI-moderkort som vanligt. Har aldrig fattat varför. Aja, ge mig DFIs kort när det kommer så blir jag lycklig lycklig lycklig.

Kan bara instämma. Avskyr deras kort, har bara haft problem med dem.... Ge mig DFI eller Abit istället

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Vaddå ligga på top??? Du har skit saker, MSI gör allmänt dåliga överklocknings bärdor och en skit E6600 med 8800GTX ?? Wtf dream on ..

Sämsta rigg man kan ha lol.

Snoppmätningen får du sköta i omklädningsrummet, inte i vårat forum.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Vaddå ligga på top??? Du har skit saker, MSI gör allmänt dåliga överklocknings bärdor och en skit E6600 med 8800GTX ?? Wtf dream on ..

Sämsta rigg man kan ha lol.

Tyst med dig... MSi gör bra moderkort, dock kanske inte med dom bästa överklockningsfunktionerna, men dom riktar sig mer till multimedia-marknaden med t ex HTPC

btw: du är 13 eller 14 om jag inte missminner mig...

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar