Intels nästa mobila plattform - Montevina

Permalänk
Melding Plague

Intels nästa mobila plattform - Montevina

Intel skall snart släppa Santa Rosa-plattformen för den mobila marknaden. Men information om uppföljaren till den har idag publicerats. Plattformen går under arbetsnamnet Montevina och skall dyka upp i andra hälften av nästa år tillsammans med mobila versioner av Penryn-kärnan som bygger på en 45 nanometers tillverkningsprocess.

Läs nyheten: Intels nästa mobila plattform - Montevina

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Montevina, Santa Rosa o.s.v.
Vad är det med alla namn? För inte så längesen var det namn i stil med engelska småstäder, innan det så var det "coola" namn hämtade från cs-världen och nu är det medelhavet som inspirerar... Känns lite som att namngivningen följer samma mönster som en virrig högstadieelev... ena veckan är man cool hårdrockare, andra veckan superdeppig emo-kid följt av en sväng med hip 70-talist och en gnutta ghetto. Jag börjar nästan tro att den ansvarige för namngivningen verkligen är 13-14 eller så.

Plattformen verkar ju lovande dock, vilket alltid är bra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Intel har ju huvudkontor i Santa Clara, så kanske finns en baktanke där med Santa Rosa åtminstone.

Jag gillade de äldre namnen på exempelvis AMD:s processorer, som var kraftfulla, exempel är Thunderbird, Thoroughbred. Eller varför inte Intels Northwood, Foster (som ölen) och Tualatin?

Vi borde kanske jobba för att förenkla och samla alla arbetsnamn på en del av sajten så att ni läsare lättare kan navigera er bland dem?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vore fint med namn,information på alla så man kan kolla tillbaka i tiden och se vad som fanns, se hur utvecklingen har varit

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jepp, bra idé.
Varför inte köra med siffror bara? Det hade varit sketa kul ju. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19. --> År 2032 är de på 137.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra för Intel för var hade Intel varit idag utan sina mobila processorer?
Jag menar conroe härstammar ju faktiskt från den mobila marknaden den också...
Så vi får hoppas på nya framsteg på den mobila marknaden så vi även i fortsättningen slipper Mhz-kriget med extremt varma datorer (snälla graffetilverkare kan inte ni också följa samma spår)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

men ååååå, andra hälften av nästa år... det är ju längre än jag orkar tänka.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk

men "SANTA ROSA" är ju en opteron också så förvirrande. vet ju varken ut eller in. men ni har rätt namnen var coolare förr sledghammer och grayhound

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"