Intel och 45 nanometers tillverkningsprocess

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
I leoparden ja. Men nu e det MacOS X 10.4.4 eller ngt liknande och den kör på FreeBSD. Har själv en Mac så.

Nej, MacOS 10.4 är inte Unixcertat, men det finns liksom inget som hindrar den från att genomgå certifiering. Det finns inga speciella krav på "unixkod", vad nu det skulle vara, vad jag vet.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

fel det har ingenting med mellanrummet av transistorerna att göra.. det är våglängden på den elektro magnetiska ``strålingen som bränner fast transistorerna på chip plattan..

Permalänk
Medlem
Citat:

För det finns inget speciellt med moderkorten som släpps om ett halvår som inte fanns på dom för mer än ett halvår sedan.

Eh, jo, kanske inte vad gäller maxprestanda. Men den är rätt så god redan idag. Däremot är det alldeles sjukt att ha datorer som går värre än de värsta braskaminer. Det är så det är med dagens moderkort.

Med AM2+/Agena introduceras automatiska power-management funktioner i desktops som skulle få tom den bästa laptop att bli grön av avund. DET kallar jag framsteg, för prestandan är som sagt rätt ok redan idag. För tillfället fick jag backa tillbaka till ett första generations 939-moderkort för att mitt moderkort pajjade. När jag kör benchmarks i Everest 4.0 Ultra med lite klock toppar jag alla minnesbenchar. Ligger etta. Med DDR-minne.

Mer prestanda, framför allt vad gäller bussar och minnen. är inte vad vi behöver. Vi behöver mindre värme och tystnad. Lite rå beräkningskraft skulle inte heller skada till alla dessa outnyttjade bussar. Enter AM2+.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biosteel
fel det har ingenting med mellanrummet av transistorerna att göra.. det är våglängden på den elektro magnetiska ``strålingen som bränner fast transistorerna på chip plattan..

Ojoj...

Det verkar som det är dags att klargöra vad 45nm egentligen betyder.
45nm är namnet på tillverkningsteknologin, som i sin tur definieras av "DRAM half-pitch", dvs. avståndet mellan två DRAM celler tillverkade i den aktuella teknologin.
För äldre (större) teknologier var detta avstånd samma som gatelängden i transistorn men pga diverse tillverkningsknep är gatelängden i en 45nm transistor ca 25nm.
Med "high-k" menas det isolerande materialet som ligger mellan gaten och kanalen i transistorn. K är dielektricitetskonstanten för isolatorn, tidigare har man använt ren kiseldioxid, SiO2 men nu används en blandning av SiO2, kväve och Hafnium som har en högre dielektricitetskonstant, därav "high-k".

Sådär, lite halvledarteknik...

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W