Vista gadgets, kompabilitet och finjustering (tweaking)

Permalänk
Medlem

Vista gadgets, kompabilitet och finjustering (tweaking)

Tänkte att det kunde vara smidigt att ha denna tråden, så man slipper onödiga extratrådar. Förvånad att ingen lagt upp en tidigare.
Så kom med allt ni fått reda på och själv erfarit, så uppdaterar jag huvudposten åtminstone en gång per dag!

Drivrutiner

Asrock Moderkort

Verkar ha fungerande drivrutiner för nätverk etc. Kolla deras hemsida för just ditt moderkort!

Creative X-Fi

Betadrivrutinerna på deras hemsida får jobbet gjort så att säga, men en del funktioner (inget vitalt och inget jag någonsin använt) fungerar inte än. Dessutom kan det förekomma mindre knaster i vissa låtar, detta har jag dock inte förstått varför. Om man stänger av CMSS 3D så försvinner knastret i en del låtar, men en del kan fortfarande knastra lite. Detta låter dock värre än det faktiskt är!

Gigabyte Moderkort

Har uppdaterade drivrutiner för både chipset och nätverk (dock inte en .exe fil, men står väldigt enkla instruktioner för hur man ska göra) för sina nyare moderkort. Personligen skulle jag dock hellre ladda ner drivrutiner för chipset på Intel's hemsida, så länge du vet vilket chipset du har.

Intel SataRAID

Fungerar i boot

Logitech Mus/Tangentbord

Setpoint fungerar perfekt.

Logitech Webcam (äldre)

Fungerar INTE. Har en Quickcam Messenger drivrutinerna fungerar inte, och Logitech säger även att den webcamen inte är kompitabel med Vista. Mikrofonen i den fungerar dock.

Microsoft Tangentbord

Drivrutinerna på deras hemsida fungerar naturligtvis perfekt.

Nvidia

Dom officiella drivrutinerna på Nvidias hemsida (97.46) har absolut inget stöd för SLI. Många funktioner, som tex skalning av bilden, fattas också.
Betadrivrutinerna (100.59) på Guru3D har inte heller fungerande stöd för SLI för 5/6/7, kan möjligtvis ha stöd för 8-serien men har inte bekräftat detta. Finns lite mer funktioner i kontrollpanelen för 100.59-drivrutinerna. Endast den nya kontrollpanelen finns i dessa drivrutiner, vilket ger stora försämringar för TV-out.
Coolbits fungerar inte heller.

Ett tips för er som har problem med drivrutiner till tex USB-minnen Bluetooth adaptrar; om Vista vägrar att ta emot drivrutinerna som finns på dom skivor man får med och den automatiska söken inte hittar något på dom heller så testa att säga åt den att leta i C:\Windows, kan fungera.

Gadgets

Länka alla bra och fräcka gadgets ni hittat!
Se så snyggt det kan bli, så leta på nu! ^_^

Battery Meter Gadget
Noggran statuskontroll av ditt batteri på den bärbara datorn.

Free Space Gadget
Visar hur mycket ledigt utrymme du har på dina hårddiskar.

Multi-Meter Gadget
Snygg och bra koll på hur mycket din CPU och RAM används. Visar använding av BÅDA kärnorna för dubbelkärniga processorer. Dubbelklicka för direktlänk till Task Manager!

SR Webbradio
Som namnet antyder, en gadget för SR Webbradio. Har inte testat den själv men den verkar mycket intressant.

Uptime Gadget
Visar hur länge din dator varit på.

Wireless Signal and IP Address Gadget
Visar signal och IP för trådlösa nätverk. Ger dig även en direktlänk till din routers/gateways konfigurations-websida.

Windows Mail
Klicka Save för att spara ner den, medföljer lite utvecklingsgrejer men det är inget du behöver bry dig om. Den uppdaterar sig bara automatiskt om du har uppe Windows Mail/Outlook, men är också smidig som en snabblänk för att kolla Inboxen eller skriva ett mail.

Program

3DMark06

Fungerar.

Ad-Aware

Fungerar perfekt.

Combined Community Codec Pack tillsammans med Media Player Classic

Fungerar perfekt, du måste dock ändra i Settings så att MPC inte använder Windows-skalet, för då kommer den växla bort Aero varje gång du startar MPC.

CCleaner

Fungerar perfekt.

Driver Cleaner

Fungerar, men den får dock inte bort allt eftersom en del mappar och registerfilen har ändrat plats.

iTunes

Fungerar finfint. Och om det inte skulle göra det, använd detta repareringsverktyget!

Kaspersky Internet Security

Fungerar perfekt!

mIRC

Fungerar finfint.

Nero Burning Rom

Fungerar finfint.

Nod32

Fungerar!

Norton Save & restore

Fungerar inte, fix kommer i mars.

Opera

Fungerar perfekt.

Spybot

Fungerar perfekt.

uTorrent

Fungerar perfekt. Kan ha problem med att ställa in sig själv som standarprogram för torrents, men detta kan ordnas genom att man högerklickar på en .torrent fil, kör Öppna med/Open with och väljer uTorrent och "Använd alltid detta programmet för att öppna denna filtypen" tre gånger i rad. Av någon anledning så fortsätter den säga att den inte är associerad med .torrent filer fastän den är det, men stäng bara av påminnelsen i Inställningar.
Jag hade även problem att ansluta till torrents i början, men efter två avstängda tjänster (bläddra neråt) blev det betydligt bättre.

VLC

Fungerar inte först. Lösning: Inställningar-->Video-->Utmatningsmoduler-->Kryssa i rutan Avancerade alternativ--> ändra till DirectX. Går med OpenGL också men det ska tydligen bli sämre uppspelning av image-filer (.iso etc) då.

Winamp

Fungerar perfekt.

WinRAR

Fungerar perfekt.

Xfire

Fungerar mycket bra.

Tänk på att om ett program inte fungerar, testa att köra det i Windows XP kompitabelt mode (eller något annat OS för den delen). Att köra som Administratör kan även hjälpa det. Detta gör ni helt enkelt genom att högerklicka på .exe filen och gå in på Egenskaper.

Spel

Battlefield 2142
Märker inga speciella skillnader på fps'n, dock flyter det mycket bättre.

BF - Vietnam
Problem med ljud och grafik

Company of Heroes
Min average fps har ökats med ~15fps. Hade ~35fps i genomsnitt i Windows XP Home. Med Vista så ligger den i ~50 i genomsnitt när man kör "Perfomance test" i spelet.

CS 1.6
Ska nog fungera utan några som helst problem, fått olika svar angående detta.

CS:S
Fungerar utan problem

Dark Messiah of Might and Magic
Ska nog fungera utan några större problem, olika svar här.

Oblivion
Allt är som vanligt

Red Orchestra
Har små hack (pga växlingsfilen), annars märker jag inga skillnader på fps'n.

Splinter Cell - Double Agent
Tydligen kraftiga grafikproblem.

World of Warcraft
Fungerar totalt underbart. Även fast jag bara kan utnyttja 50% av mitt grafikkort så flyter det på med högsta FPS hela tiden med högsta på allt i 1680x1050.
Jag vet inte om det är jag som inbillar mig eller inte men det ser nästan snyggare ut än det gjorde innan. ^_^

Tänk på att grafikproblem kan vara relaterat till dåliga drivrutiner, dom flesta nya spel BÖR fungera. Om det dock är fel på både ljud och grafik, eller om spelet helt enkelt inte startar upp, så kan man nog anta att felet kan ligga hos Vista.

Notera även att bara för att spelet inte fungerar alls för Person A, eller krånglar för Person B, så betyder det inte att det inte kan fungera för dig. Skulle dock inte rekomendera dig att köpa spelet om du sett att någon haft krångel med det, googla isåfall runt efter information först så du inte köper det och sen så fungerar det inte.

Systemhantering

Acronis Disk Director Suite 10

VARNING! Ser ut att fungera, och klarar även av att formatera och ändra dina partitioner (även fast jag fick något mysko fel, men det gick bra att ignorera och har inte upptäckt något konstigt så). Men vid avinstallation av programmet så förstör den Vista totalt, går inte att starta upp, inte ens i felsäkert läge. Vista kan inte heller reparera sig när man bootar upp med Vista-skivan. Tog mig en andra gång att inse att det var Acronis avinstallation som gjorde det, vilket gav mig två mindre trevliga ominstallationer av Vista.

CPU-Z

Fungerar perfekt.

Diskeeper

Fungerar perfekt.

O&O Defrag

Fungerar INTE än.

Partition Magic 8

Fungerar INTE.

Tweaking

Aero3D i Vista Basic

1. Kör>cmd skriv "net stop uxsms" enter sedan "net start uxsms"
2. Kör>regedit leta fram "HKEY_CURRENT_USER" sedan "Software" sedan "Microsoft" sedan "Windows" och sedan "DWM" dubble klicka på "Composition" ändra värde till 1. sendan dubbel klicka på "CompositionPolicy" och ändra till 2.
3. Kör>cmd skriv "net stop uxsms" enter sedan "net start uxsms"

(aldrig hört talas om detta innan men det kan säkert fungera, skriv gärna om ni testar!)

FxVisor

Trevligt program som antingen tar bort eller gör pilen mindre för genvägar i Vista.
Direktlänk för nerladdning!

ReadyBoost

Ingen tweaking direkt, men rekomenderar er starkt att utnyttja denna funktion. Använder den just nu på mitt 256mb USB minne, men ska köpa ett på 1gb. Minnen som är optimerade för ReadyBoost på 1gb kostar ju bara ynkliga 250 kronor.

Services

Dessa är dom tjänster jag personligen inaktiverat, och mitt Vista flyter på ännu bättre och bootar upp snabbare. Notera att du självklart måste använda sunt förnuft, använder du en scanner, skrivare, webcam, smart card etc. så kan du självklart inte disabla dess process. Läs texten som kommer fram när du klickar på tjänsten så är det uppenbart om du behöver den för någon hårdvara eller inte. Och använder du tex Windows Firewall så ska du självklart inte disabla dess process heller. LÄS!

Automatic > Disable (ändrad från Automatic till Disable)

Computer Browser
Diagnostic Policy Service
Distributed Link Tracking CLient
Function Discovery Resource Publication
Portable Device Enumerator Service
Print Spooler
Program Compatibility Assistant Service
Remote Access Connection Manager
Server
SSDP Discovery ---Fixar uTorrent genom att disabla---
Tablet PC Input Service
Telephony
Terminal Services
UPnP Device Host ---Fixar uTorrent genom att disabla---
Webclient
Windows Error Reporting Service
Windows Firewall

Automatic > Manual (ändrad från Automatic till Manual)

Secondary Logon (Denna tjänst behöver du om du vill vara inloggad på flera konton samtidigt, alltså att du växlar konto istället för att logga ut helt och sen logga in på ett annat)

Manual > Disable (ändrad från Manual till Disable)

Certificate Propagation
Läsartjänsten USN Journal för mappdelning i Messenger (Ha kvar på Manual om du använder funktionen Delade Mappar i Live Messenger)
Smart Card
Smart Card Removal Policy
Windows Backup (ett måste om du använder System Restore)

TweakVista

Simpelt program för att stänga av och på vissa funktioner i Vista.
Deras egna nerladdningsserver verkar tyvärr vara nere så jag laddade upp den här.

Övriga tips

För att snabbt starta program som ligger i "Quick Start"-fältet
Tryck Wintangent+X, där "X" är placeringen i fältet för programmet du önskar starta. Ligger exempelvis programmet Screamer Radio som nr 2, startas det genom kommandot Win+2.

Det finns ett val för att visa aktivitet över LAN i nätverksikonen nere i Tray (nere vid klockan). Högerklicka på den och välj 'Visa aktivitet'.

Du når Aktivitetshanteraren (Task Manager) direkt genom kommandot Ctrl+Shift+Esc, eller högerklicka på Aktivitetsfältet och välja Task Manager.

Få UPnP att fungera för µTorrent (utan att ändra med Services)
Gå till 'Start' | 'Nätverk' | Högerklicka på din router och välj att se egenskaperna | klicka 'Inställningar' | Välja att lägga till en ny tjänst.
Ta reda på datorns IP-adress (IPv4) genom att öppna startmenyn | skriv "cmd" | i kommandotolken skriva "ipconfig" och leta upp och memorera/kopiera IPv4-adressen.
I fönstret för ny tjänst skriver du in IPv4-adressen i avsett fält och porten du angett i µTorrent i de båda nedersta fälten.
Notera att loggen i µT fortfarande säger att porten inte kan öppnas, men den gröna symbolen indikerar att det ändå fungerar.
Trådskaparens kommentar: Personligen ser jag dock ingen anledning att ha igång UPnP, hade den avstängd i XP med.

-------------------------------------------------------------------------

Du ska självklart gå igenom VARENDA grej i kontrollpanelen och ställa in allt så det passar just DIG.

Saker man kan stänga av om man inte är intresserade av dess funktioner är Indexeringstjänsten, System Restore och Windows Defender, detta kan speeda upp en hel del.

Kolla även efter nya drivrutiner för din hårdvara REGELBUNDET, i ett sånt här tidigt stadie efter release så kan det komma uppdateringar vilken dag som helst.

Kan även naturligtvis ha skrivit fel någonstans och allt stämmer inte för alla. Använt sunt förnuft, och rapportera gärna om något program inte fungerar för dig som står skrivet att det fungerar här.
Tänk även på att det är senaste versionen av programvara etc det gäller.

64-bit

Se denna tråden!

Bra-att-ha länkar:

http://www.customizevista.net/
Forum för det mesta rörande Vista.

http://gallery.live.com
Galleri för olika Gadgets, finns dock inte mycket än.

http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Software_...
Wiki för kompabilitet med olika program för Vista.

http://www.joejoe.org/forum/index.php?automodule=blog&blogid=...
Lite olika gadgets.

http://www.radarsync.com/vista/
Väldigt komplett med hårdvarudrivrutiner för Vista.

http://www.tweakvista.com/
Som namnet antyder.

http://www.tweakguides.com/
Har en väldigt uppdaterad och bra lista på saker som händer för Vista.

http://www.tweakguides.com/TGTC.html
Optimiserings-guide för Vista (finns en för XP med)

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_upgrade_clean.a...
Hur du installerar cleant med en uppgraderingspack.

www.winsupersite.com/vista/
Intressanta tips och tricks.

Kom igen med eran egen info nu! (:

OBS!

Då jag personligen inte använder Vista för tillfället så kollar jag inte med drivrutiner och liknande längre, så vill ni ha version på drivrutiner etc uppdaterade i tråden så får ni skriva när det kommer en ny drivrutinsversion så uppdaterar jag inlägget!

Permalänk
Medlem

Bra tråd!
BF2142, Company of heroes, Red Orchestra, Oblivion.. alla fungerar perfekt.

Battlefield 2142: Märker inga speciella skillnader på fps'n, dock flyter det mycket bättre.

Company of Heroes: Min average fps har ökats med ~15fps. Hade ~35fps i genomsnitt i Windows XP Home. Med Vista så ligger den i ~50 i genomsnitt när man kör "Perfomance test" i spelet.

Red Orchestra: Har små hack (pga växlingsfilen), annars märker jag inga skillnader på fps'n.

Oblivion: Allt är som vanligt

Xfire: Fungerar mycket bra.

Permalänk

Bra tråd!

Man kanske ska nämna denna sida! http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Software_...

Vad använder ni för brandvägg i vista?

Permalänk
Medlem

Stänger man av indexeringstjänsten i vista förlorar man lite av vitsen med sökrutorna. Indexeringen i Vista är betydligt smartare än i XP så ni bör inte märka så mycket utom den eller de första gångerna ni startar. Stänger ni av Systen Restore förlorar ni också Shadow copy som ser till att man kan återställa äldre versioner av filer, en mycket smidig funktion. Men visst, är man sån kan man givetvis stänga av alla nya funktioner, köra windows classic och ha ett XP. (ironi)

Att inte partition magic och liknande fungerar beror på att de verktygen får Vista att tro att diskarna blivit monterade (mountade om man så vill) av ett äldre OS än Vista, vilket det inte gillar. Lär komma patcher till dessa program ganska fort dock. Annars kan man använda den inbyggda till de allra flesta saker som krävde separata program tidigare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tackar.

Lade till lite länkar som är bra att ha med.

blunden: I och för sig, fast hur ofta söker man egentligen? Jag söker i princip aldrig efter något då jag organiserar allting så att jag kan komma åt det på några sekunder för jag vet precis var det är.
Sen System Restore är självklart vad man själv tycker, men Shadow Copy är inget nytt utan det fanns i XP med, och aldrig något jag känt att jag viljat använda.

Och jag använder Kaspersky som brandvägg, glömde skriva upp den!

Permalänk

Kan ju alltid dela med mej av de program jag använder som fungerar..

* mIRC
* iTunes
* Office 2007 (Orly?)
* Filezilla
* Nero, senaste

Permalänk
Medlem

Hur är det med:
Steam
CS 1.6
Ventrilo
Nod 32

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

counter-strike source (steam) funkar utan problem

battlefield - vietnam är det grafikfel på och fel på ljudet
gta - san andreas har sämre grafik än den hade under windows xp

Visa signatur

CPU: Intel Core2Duo E6600 2,4 | Minne: 2048MB DDR2-PC6400 | Hårddisk: 2x 320GB + 250GB sata2 + extern 200GB IDE | Brännare: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM | Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4 i965 ATX | Grafikkort: GF 7900GS | TvKort: Winfast PVR 2000 | Nätagg: 600W iPower Extreme Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Det vore bra om det nämns (speciellt för drivrutinerna) om det finns både för 32-bitars och 64-bitars vista.

I kontrollpanelen så kan man ställa in vad som indexeringstjänsten ska indexera. Som standard är det "offline files", "start menu", "users". T.o.m. i någon hjälpfil såg jag att microsoft avråder från att indexera hela hårddisken. Så när indexeringen är klar av ens filer så är det frid och fröjd.
Och att strukturera upp var man har sakerna? Själv kommer jag åt det jag vill genom att trycka på win-tangenten, skriva lite och klicka på det (eller stega upp med piltangenterna), det går också på bara några sekunder.

Shadow copy är en teknik för att kunna ta en kopia på allting, även öppnade filer, det går under windows vanliga åtkomst till filerhantering. Så det är inte riktigt det som möjliggör versionshistorik utan något annat ("previous versions"-grejen), som använder shadow copy. Skulle gått att göra samma sak utan shadow copy, bara att man blivit tvungen att stänga av alla program som ev. använder det man vill ta backup på.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Testade splinter cell - dubbel agent idag, Med vista premium 32, har ett nvidia 8800 gtx.

Spelet funka, men med kraftiga grafik problem "typ gubben osynlig osv" testade att stänga av o sätta på olika inställningar, fick det ej att funka :/"

Permalänk
Medlem

Den här tråden kommer bli enorm, det mesta fungerar ju så det känns smidigare att skriva vad som inte fungerar.
Jag har iaf lite att bidra med:

Problem: Ingen bild i VLC eller Quicktime med directdraw eller opengl.
Lösning: Stäng av DWM (Aero).

Virtual desktop manager fungerar inte. Om någon har lösning eller liknande program som fungerar, PMa gärna mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Den här tråden kommer bli enorm, det mesta fungerar ju så det känns smidigare att skriva vad som inte fungerar.
Jag har iaf lite att bidra med:

Problem: Ingen bild i VLC eller Quicktime med directdraw eller opengl.
Lösning: Stäng av DWM (Aero).

Virtual desktop manager fungerar inte. Om någon har lösning eller liknande program som fungerar, PMa gärna mig

Naturligtvis så gäller det bara nyare/populära spel, och nyttiga och mycket använda program. Men det är fortfarande bra om man skriver det man fått att fungera perfekt/mindre bra/inte alls även fast det är ett mindre program, så fastän jag inte listar det så kan det alltid hjälpa någon.

Och angående ditt problem med Mediaspelare, det är möjligt att du måste stänga av att den använder windowsskalet. När jag drog igång Media Player Classic sa den att det inte fanns stöd för Aero och den tog bort alla transparenta effekter och dylikt. Men jag ändrade bara i settings att inte använda windowsskalet, och då fungerade det perfekt.

Om inte detta går att ställa in i VLC (överskattat) och Quicktime (varför använda detta gudsförgätna programmet?) så använd helt enkelt MPC tillsammans med Combined Community Codec Pack. Googla bara på CCCP så hittar du det på första länken. MPC och Zoomplayer (använder jag aldrig) ingår i nerladdningspacken, och du har stöd för allting. Och nej, dom har inget med kommunism att göra egentligen, var med skeptisk i början.

Och som nämnt, ni som sitted med 64-bit, era upplevelser vore mycket välkomna! Får inte mitt 64-bit förrän om upp till 28 dagar, så det vore finemang att vara förberedd innan.

Och ni som skrivit, uppdaterar imorgon, sängen kallar. ^^

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna villja tabort gradient på sidopanelen, är det möjligt att få den helt transparent så det bara ser ut som mina gadgets flyter i ett rutnät?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Hedersmedlem

Bra initiativ, JockeII. Klistrar och lägger i samlingstråden....

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

för att få bort pilarna helt på genvägsikonerna kan jag tipsa om att v1.0 av FxVisor fungerar. kör man med den som det länkas till ovan får man svarta fyrkanter istället. v1.0 finns här http://www.frameworkx.com/frameworkx/download.aspx?id=305

Permalänk

Secondary Logon (Denna tjänst behöver du om du vill vara inloggad på flera konton samtidigt, alltså att du växlar konto istället för att logga ut helt och sen logga in på ett annat)

Manual > Disable (ändrad från Manual till Disable)

om jag stänger av den vad händer då?
jag använder bara mitt admin logga in konto på datorn? kan jag stänga av den då?

Visa signatur

CPU: Intel Core2Duo E6600 2,4 | Minne: 2048MB DDR2-PC6400 | Hårddisk: 2x 320GB + 250GB sata2 + extern 200GB IDE | Brännare: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM | Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4 i965 ATX | Grafikkort: GF 7900GS | TvKort: Winfast PVR 2000 | Nätagg: 600W iPower Extreme Edition

Permalänk
Medlem

Ja det kan du.

Permalänk

Steam fungerar finfint, men CS 1.6 fungerar mindre bra (för mig iaf)..
Åt helvete är det.. Jag får sånna sjuka FPS drops nu alltså! vet inte vad jag ska ta mig till.. Kan inte spela längre..
Jag har ett ATI X1800XT 512mb kort och en Intel 3,6ghz - 2gb ram dator så det borde fan inte droppa i cs tycker man!.. vet inte vad jag ska ta mig till! Jag hoppas att det bara är Drivisarna till ATI som är lite sisådär nu i VISTA.. men fan.. Blir de inte bättre så blir de tillbaka till XP sen alltså!

Ngn som vet vad det kan vara eller vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

jycken: Fxvisor hade jag ju med i tråden sen den skapades. :>

skyddsobjekt: Som sagt, du kan stänga av den.

Joppethebest: Eventuellt invänta bättre drivrutiner. Jag antar att du kör med senaste från ATI? Du kanske kan köra Steam i XP-compability mode? Skriv gärna om något av det fungerade.

Permalänk
Testpilot

Ni som säger att CS 1.6 funkar dåligt: kör ni med renderer inställd på OpenGL eller D3D? kan tänka mig att det funkar bättre om man kör på D3D i Vista.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
jycken: Fxvisor hade jag ju med i tråden sen den skapades. :>

skyddsobjekt: Som sagt, du kan stänga av den.

Joppethebest: Eventuellt invänta bättre drivrutiner. Jag antar att du kör med senaste från ATI? Du kanske kan köra Steam i XP-compability mode? Skriv gärna om något av det fungerade.

jo men den versionen du länkar till är v1.2, den gav mig bara svarta rutor om jag försökte ta bort pilarna. den jag länkar är v1.0 och den fungerade utan att jag fick svarta rutor.

Permalänk

hoppas det kommer en gadgets så jag kan skriva in som notisen "beställning pizza nummer 24 (kebab med vitlökssås) till adress ****** ****** *****) så jag får pizzan till dörren så jag kan gå in och betala

och göra en notis för nått företag i framtiden som kan finnas i göteborg så skriver jag vad jag vill ha handlat så efter 1 timma knackar dom på dörren här är varorna så slipper jag åka till affären
allt sköts genom windows vista gadgets xD

Visa signatur

CPU: Intel Core2Duo E6600 2,4 | Minne: 2048MB DDR2-PC6400 | Hårddisk: 2x 320GB + 250GB sata2 + extern 200GB IDE | Brännare: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM | Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4 i965 ATX | Grafikkort: GF 7900GS | TvKort: Winfast PVR 2000 | Nätagg: 600W iPower Extreme Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
jo men den versionen du länkar till är v1.2, den gav mig bara svarta rutor om jag försökte ta bort pilarna. den jag länkar är v1.0 och den fungerade utan att jag fick svarta rutor.

Men säg det då annars vet jag ju inte att jag ska ändra. Fick också svarta rutor, som jag skrev. Dåligt att den senare versionen krånglar men den gamla fungerar.

skyddsobjekt: Haha ja det vore fint det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Men säg det då annars vet jag ju inte att jag ska ändra. Fick också svarta rutor, som jag skrev. Dåligt att den senare versionen krånglar men den gamla fungerar.

skyddsobjekt: Haha ja det vore fint det!

jag skrev det i mitt första inlägg

fick ett tips av en snubbe i tyskland att v.1.0 som togs fram till nån beta av vista funkade. och se på f-n *L*

Permalänk
Medlem

Oj jag missade att du skrev det, får se om ursäkt. (:
Länkar till version 1 i huvudinlägget istället nu iallafall.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med Asus drivrutiner till Vista? Hittar inga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Någon som vet hur det är med Asus drivrutiner till Vista? Hittar inga.

vilken hårdvarukomponent för asus behöver du drivare till?

Visa signatur

CPU: Intel Core2Duo E6600 2,4 | Minne: 2048MB DDR2-PC6400 | Hårddisk: 2x 320GB + 250GB sata2 + extern 200GB IDE | Brännare: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM | Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4 i965 ATX | Grafikkort: GF 7900GS | TvKort: Winfast PVR 2000 | Nätagg: 600W iPower Extreme Edition

Permalänk
Medlem

Nån som vet dealen med att jag inte kan ändra namn på mappar? Den säger This file does not exist även fast jag precis skapa den, kan inte byta namn på existerande mappar heller.

Permalänk
Medlem

Kan säga att O&O defrag fungerar perfekt på x64
Version 8,6 build 2294

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Någon som vet hur det är med Asus drivrutiner till Vista? Hittar inga.

Vista installerar väl moderkorts drivisarna automatiskt (om det är det du är ute efter).. det gjorde Vista med mitt moderkort iaf.. perfekt!