Permalänk
Medlem

P5N32 + Corsair + Corsair = Blåskärm?

Har ett Asus P5N32-SLI SE Deluxe. Har sen tidigare Corsair Value S. DDR2 1024MB PC2-5300 667MHz CL5 (KIT 2x512MB), alltså två stickor á 512MB/st.

Ville ha mer minne i burken, så jag köpte ett till kit med två till stickor. Tyckte det bästa var att köpa likadana för att slippa strul. Men strul blev det...

Fick fel direkt jag försökte ladda Windows, filer var skadade och allt vad den nu klagade på. Tog ut de nya minnena och datorn funkade precis som förut. In med de nya igen, och det blev samma strul. Tänkte att Windows inte gillade minnesförändringen och drog igång en ominstallation, men den kraschade redan i uppstartsläge. Körde istället memtest i en timma, inga fel upptäcktes, däremot kraschade nåt annat minnestestprogram som fanns med på UBCD.

Körde de nya minnena enbart, och då funkade datorn som vanligt. Satte igång memtest under natten, och den hittade inga fel.

Alltså, jag har nu fyra likadana minnesmoduler och kan bara köra två av dem i stöten. Några tips?

Permalänk
Medlem

Dom vill inte funka ihop på ditt moderkort, det är tydligt.
Sälj dom och köp matchande par 1gb stickor istället?

Permalänk
Medlem

Mmm men trist att behöva krångla med att sälja dom också. Jag köpte ju exakt likadana som de gamla just för att slippa pysslet med inkompabilitet.

Ska prova att sätta en gammal och en ny samtidigt och även prova minnesslottarna på moderkortet, så inte felet finns på kortet.

Edit: Efter mycket pysslande har jag kommit fram till vad som är fel. Moderkortet vill inte köra alla fyra minnen med allting på auto. De ska kunna gå i 667Mhz, men med alla settings på auto måste jag köra dem som 533Mhz. Efter att ha manuellt ställt alla CAS och Latency och Volt osv så funkar det som det ska. Kör på de värden som CPUZ rapporterar i SPD.