Grafikkortsmarknaden stod still fjärde kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsmarknaden stod still fjärde kvartalet

Marknadsanalysföretaget Jon Peddie Research har sammanställt hur grafikkortsmarknaden såg ut i fjärde kvartalet 2006. Marknaden stod nästan still och ökade med så lite som 0,9 procent jämfört med tredje kvartalet samma år.

Läs nyheten: Grafikkortsmarknaden stod still fjärde kvartalet

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många väntar nog på Vista och vad som fungerar bra på det innan de köper.

Permalänk

Kanske, men jag tror endå mer på att man väntar på Ati:s R600 innan man köper ett nytt grafikkort, det kan ju hända mycket då. Jag vet i alla fall att jag själv gör det

Visa signatur

=)

Permalänk

Kommer ati endast släppa R600? Kommer det inga billigare versioner som man får plats med i chassit?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Kommer ati endast släppa R600? Kommer det inga billigare versioner som man får plats med i chassit?

Vad jag har hört om R600 så ska den nog lätt få plats i merparten av alla chassin då det "bara" skall vara drygt 23cm långt. Kolla på http://www.nordichardware.se/nyhet,12136.html

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

I Maj kommer Ati's mellan och lågsegments kort sägs det. Som vanligt kommer highend först.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag tror folk har tröttnat på grafikkorts-hysterin.

Försäljningen kan inte bara öka hela tiden, tillslut blir det mättat.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressnat att se Nvidia svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tror folk har tröttnat på grafikkorts-hysterin.

Försäljningen kan inte bara öka hela tiden, tillslut blir det mättat.

Vänta du bara tills CRYSIS är nära till release då jäklar skall du få se att marknaden är långt ifrån mättad.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ska bli intressnat att se Nvidia svar

Mmm precis.. Nvidia's schema är nu riktigt i fas gentemot ATI, så svaret mot R600 ska bli mycket intressant. Hela 2007 blir ett spännande år helt enkelt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tror folk har tröttnat på grafikkorts-hysterin.

Försäljningen kan inte bara öka hela tiden, tillslut blir det mättat.

mhm. tror jag sa för nått år sen här, folk kommer tröttna på att kompensera för lata utvecklare med svindyra underprsterande kort och sitta med grafik som ser sämre ut än på flera år gamla TV-spel.

kanske vore på sin plats med nån sorts standardisering för datorspelande med? "XBox in the box" eller nått liknande fyndigt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Stationär dator är på väg bort nu! Folket köper istället konsol för spel och Fler och fler köper bärbar för övrigt dataarbete hemmavid!
Jag tänker då aldrig mer köpa stationär dator, då jag får lika bra och om inte bättre spelupplevelse på en konsol.

Permalänk
Medlem

Nja, själv ser jag det mer som att den stationära hemma mer och mer tar rollen som en multimediahub och är som spindeln i nätet med konsoler och bärbara som ansluts till den (trådlöst internt eller externt).
För vissa typer av spel är dock en dator överlägsen en konsol, och på de områdena kommer det inte ändras så mycket.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Stationär dator är på väg bort nu! Folket köper istället konsol för spel och Fler och fler köper bärbar för övrigt dataarbete hemmavid!
Jag tänker då aldrig mer köpa stationär dator, då jag får lika bra och om inte bättre spelupplevelse på en konsol.

Haha, va fan är det för skitsnack, har du källor till dina påståenden eller? Ta av dig foliehatten och kom ner på jorden. Är trött på att folk ska hålla på och skriva massa skit utan att ange källor. Är det en gissning så ange det.

Jag tippar på att stationära datorer kommer i framtiden att ha en ännu större roll, t.ex som mediacenter osv. När allt börjar styras med trådlös USB osv kommer man kunna titta på filmer man har på datorn på TV'n och styra datorn med en trådlös usbfjärrkontroll. Man kommer säkert inte ens ha datorn i samma rum som man har datorskärmen osv, utan det blir bara en grå burk i en garderob. Allt skickas trådlöst. Man har bara en skärm, tangentbord, mus och kanske en trådlös skivläsare.

Grafikkortsmarknaden kommer aldrig bli mättad, precis som bilindustrin. Går alltid att göra saker bättre och snyggare.
Sen får ni ju inte glömma att det faktiskt sitter grafikkort i konsoller, bara att dom är inbakade. Samma teknologi dock.

Permalänk
Medlem

Trådlös skärm (alltså ingen kabel till datorn) får nog vänta en tag framöver, med tanke på att DVI har en bandbredd på 3.7 Gbit/s på single link.
Det räcker "bara" till 1920 × 1200 @ 60 Hz med 24 bitars färg (8 per kanal).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Haha, va fan är det för skitsnack, har du källor till dina påståenden eller? Ta av dig foliehatten och kom ner på jorden. Är trött på att folk ska hålla på och skriva massa skit utan att ange källor. Är det en gissning så ange det.

Jag tippar på att stationära datorer kommer i framtiden att ha en ännu större roll, t.ex som mediacenter osv. När allt börjar styras med trådlös USB osv kommer man kunna titta på filmer man har på datorn på TV'n och styra datorn med en trådlös usbfjärrkontroll. Man kommer säkert inte ens ha datorn i samma rum som man har datorskärmen osv, utan det blir bara en grå burk i en garderob. Allt skickas trådlöst. Man har bara en skärm, tangentbord, mus och kanske en trådlös skivläsare.

Grafikkortsmarknaden kommer aldrig bli mättad, precis som bilindustrin. Går alltid att göra saker bättre och snyggare.
Sen får ni ju inte glömma att det faktiskt sitter grafikkort i konsoller, bara att dom är inbakade. Samma teknologi dock.

anger man inte en källa så är det oftast ens uppfattning eller en åsikt, inte fakta eller någon annans. ska man källhänvisa till sig själv kanske?

sina åsikter däremot baserar han troligen på fakta, vilka är att andelen bärbara datorer ökar stort. (orkar inte källhänvisa det, det är allmänt vedertaget i statistik ändå)

sen tror nog ingen att grafikkort kommer sluta tillverkas, däremot är det rätt troligt att marknaden som den fungerar idag kommer dö (eller stagnera) så gott som helt av tidigare nämnda anledningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Animae
Trådlös skärm (alltså ingen kabel till datorn) får nog vänta en tag framöver, med tanke på att DVI har en bandbredd på 3.7 Gbit/s på single link.
Det räcker "bara" till 1920 × 1200 @ 60 Hz med 24 bitars färg (8 per kanal).

tja, trådlös HDMi är ju redan på gång med uppåt 10Gb/s så varför inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Haha, va fan är det för skitsnack, har du källor till dina påståenden eller? Ta av dig foliehatten och kom ner på jorden. Är trött på att folk ska hålla på och skriva massa skit utan att ange källor. Är det en gissning så ange det.

Inga idiotförklaringar alá fanboymanér tack!
Som någon ovan nämde, så är det mesta egna åsikter, dock så är det ju som väl de flesta uppmärksammat så att den bärbara försäljningen ökat markant!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM Jag tippar på att stationära datorer kommer i framtiden att ha en ännu större roll, t.ex som mediacenter osv. När allt börjar styras med trådlös USB osv kommer man kunna titta på filmer man har på datorn på TV'n och styra datorn med en trådlös usbfjärrkontroll. Man kommer säkert inte ens ha datorn i samma rum som man har datorskärmen osv, utan det blir bara en grå burk i en garderob. Allt skickas trådlöst. Man har bara en skärm, tangentbord, mus och kanske en trådlös skivläsare.

Mediacenterdatorsidan är redan idag ganska stor. Rätta mig om jag har fel, men visst fan är det väl så att jag idag kan göra allt du beskriver med det trådlösa ovan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM Grafikkortsmarknaden kommer aldrig bli mättad, precis som bilindustrin. Går alltid att göra saker bättre och snyggare.
Sen får ni ju inte glömma att det faktiskt sitter grafikkort i konsoller, bara att dom är inbakade. Samma teknologi dock.

I mitt första inlägg ovan va väl oxå min tanke lite mer åt prestandakorten i sig. Kort som sitter i dagens stationära speldatorer. Att det är dessa som mer eller mindre kommer försvinna pga fler och fler går över till bärbar och/eller konsol.
Naturligtvis kommer inte grafikkort att sluta tillverkas!

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen källhänvisning här, endast mina gissningar:

Köp av grafikkort, liksom annan hårdvara för stationära datorer, är minst sagt en knepig historia just nu t ex pga att fler variabler kommit in i bilden:
1.) DX10 och Vista - där beskeden är minst sagt förvillande, eftersom ingen riktigt vet hur försäljningen av Vista kommer att gå. Ifall Vista försäljningen inte går så bra som MS hoppas på och då framför allt vad gäller gamers (och det finns ju också en viss skepsis om huruvida DX10 i nuläget verkligen tillför så mycket mer än ett bra säljargument för MS, plus att dåliga drivrutiner inte gör saken bättre), ja då har speltillverkarna en knivig situation eftersom pengarna fortsatt då finns att hämta bland DX9 användarna. Osäkerheten tror jag i sig skapar en segare marknad.
2.) DRM pesten ställer också till det, för än om det finns flera klart prisvärda grafikkort på marknaden så är inte alla HDCP kompatibla. Även här blir osäkerheten stor, eftersom informationen är diffus om när och hur HD material kommer att flaggas.

Utöver det tycker jag faktiskt att prissättningen av vissa grafikkort är ett bekymmer. Nvidias 8800GTS ligger svårt nära t ex 7950 och är t o m billigare är 7900GTX korten, och ifall budgeten och kraven pekar mot ett 7900GT eller GS kort, ja då har vi återigen HDCP problemet. Prestandavinsten med ett 8800GTS kan också kännas osäker eftersom ATI kan vända upp och ner på marknaden igen, för att det sedan ska visa sig att Nvidia har ytterligare ett ess i rockärmen.

Med det sista vill jag bara ha sagt att släppen av nya grafikkort i mina ögon tycks vara överhettad till den grad att hyfsade drivrutiner inte hinner släppas förrän produkten redan är passé och en ny modell släppts.

Permalänk
Medlem

Försäljning av all sorts hårdvara till den bärbara marknaden ökar på bekostnad av den vanliga hardvarumarknaden vilket är synd tycker jag, det kommer minska produktionsvolymerna på vanlig hårdvara och leda till högre priser.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ingen källhänvisning här, endast mina gissningar:

Med det sista vill jag bara ha sagt att släppen av nya grafikkort i mina ögon tycks vara överhettad till den grad att hyfsade drivrutiner inte hinner släppas förrän produkten redan är passé och en ny modell släppts.

Jag kan inte hålla med mer. Inte så konstigt att folk har stämt nVidia för att de inte släpper ordentliga drivare till Vista. Sen kan man alltid skylla på Microsoft istället men ja, vad vet jag.

Kasst är det i alla fall när man köper ett nytt dyrt grafikkort som inte ens funkar som det ska, helt obegripligt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

när ungefär kommer r600 från ATI? är det värt att vänta, funderar på att skaffa min dator nu i feb...

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ingen källhänvisning här, endast mina gissningar:

Köp av grafikkort, liksom annan hårdvara för stationära datorer, är minst sagt en knepig historia just nu t ex pga att fler variabler kommit in i bilden:
1.) DX10 och Vista - där beskeden är minst sagt förvillande, eftersom ingen riktigt vet hur försäljningen av Vista kommer att gå. Ifall Vista försäljningen inte går så bra som MS hoppas på och då framför allt vad gäller gamers (och det finns ju också en viss skepsis om huruvida DX10 i nuläget verkligen tillför så mycket mer än ett bra säljargument för MS, plus att dåliga drivrutiner inte gör saken bättre), ja då har speltillverkarna en knivig situation eftersom pengarna fortsatt då finns att hämta bland DX9 användarna. Osäkerheten tror jag i sig skapar en segare marknad.
2.) DRM pesten ställer också till det, för än om det finns flera klart prisvärda grafikkort på marknaden så är inte alla HDCP kompatibla. Även här blir osäkerheten stor, eftersom informationen är diffus om när och hur HD material kommer att flaggas.

Utöver det tycker jag faktiskt att prissättningen av vissa grafikkort är ett bekymmer. Nvidias 8800GTS ligger svårt nära t ex 7950 och är t o m billigare är 7900GTX korten, och ifall budgeten och kraven pekar mot ett 7900GT eller GS kort, ja då har vi återigen HDCP problemet. Prestandavinsten med ett 8800GTS kan också kännas osäker eftersom ATI kan vända upp och ner på marknaden igen, för att det sedan ska visa sig att Nvidia har ytterligare ett ess i rockärmen.

Med det sista vill jag bara ha sagt att släppen av nya grafikkort i mina ögon tycks vara överhettad till den grad att hyfsade drivrutiner inte hinner släppas förrän produkten redan är passé och en ny modell släppts.

Kan inget annat än att hålla med...
Vista tror jag dock att vi kommer tvingas att ta till oss förr eller senare antingen vi vill eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Kan inget annat än att hålla med...
Vista tror jag dock att vi kommer tvingas att ta till oss förr eller senare antingen vi vill eller inte.

Tror jag inte. Det går alldeles utmärkt att köra win2000 idag om man vill, eller varför inte något från *nix-familjen som i många fall är mycket bättre. Det enda som talar för windows är dess kompatibilitet med mjukvara som folk känner igen och vill ha. Får de inte ordning på det i vista inom en rimlig tid så är de rökta. Det är riskabelt att ta sina kunder för givna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Tror jag inte. Det går alldeles utmärkt att köra win2000 idag om man vill, eller varför inte något från *nix-familjen som i många fall är mycket bättre. Det enda som talar för windows är dess kompatibilitet med mjukvara som folk känner igen och vill ha. Får de inte ordning på det i vista inom en rimlig tid så är de rökta. Det är riskabelt att ta sina kunder för givna.

Och det tror du på ?
Microsoft har väl sällan haft en nuffra rätt, ändå ser det ut som det gör.
Underskatta inte stupiditen hos OSS konsumenter som grupp.

Klantar dom till det totalt med Vista, så innebär det bara att folk kommer sitta med XP längre........

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Och det tror du på ?
Microsoft har väl sällan haft en nuffra rätt, ändå ser det ut som det gör.
Underskatta inte stupiditen hos OSS konsumenter som grupp.

Klantar dom till det totalt med Vista, så innebär det bara att folk kommer sitta med XP längre........

Hoppet är ju det sista man ska överge. Någon gång så måste ju den här delen av världen vakna upp ur sitt koma. Samtidigt så är det väl bara att gratulera Microsoft för att de kommer lyckas med något så omöjligt som att kränga licenser till en mjukvara som inte fungerar. Det finns få mjukvarutillverkare som ens har varit i närheten.

Att ett gäng spelsugna ungdomar sitter och väntar på dx10 må väl vara hänt. Men huvudelen av alla datorer kommer att användas för surfning och ordbehandling. Blåsta? Bara förnamnet...

Permalänk

Det här mystiska "svaret" på R600 som Nvidia "har på gång" är det faanboy önskedrömmar eller finns det några belägg för att det ens kommer nått sånt ? Låter lite väl mycket som G71kommerattfetägaR580 tugget som florerade för ett år sedan.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]