Tyan lanserar icke-x86-plattform

Permalänk
Melding Plague

Tyan lanserar icke-x86-plattform

Tyan har idag tillkännagivit sin första icke-x86-plattform. Det är en nätverkssäkerhetsplattform som bygger på mikroprocessorer från tillverkaren Raza Microelectronics.

Läs nyheten: Tyan lanserar icke-x86-plattform

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant måste jag säga.
Varför hör man aldrig om dessa processorer?

Permalänk

Nu blir jag lite förvirrad av nyheten.

Är det 1cpu med 8 kärnor som virtuelt klarar 4 kärnor var?
Vad är det för slotar som sitter på tvären som ser ut som vanliga PCI-portar?

Och det som ser ut som SO-DIMM moduler, är det nån typ av minneskortläsare eller?

Permalänk
Medlem

Coolt! MIPS64, kan tänka mig det ger en jäkla brandväggs prestanda.

Lurcazzus: Jag tror det funkar lite som Intel's HT ungefär. För att kunna vinna multitasking-prestanda. De olika socklarna kan vara förberedda Flash-platser kanske, syftet med denna platform är väll troligtvis nån form av inbyggt system.

Permalänk
Medlem

Detta var jätte intressant. Hoppas SweC följer upp denna nyehten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Coolt! MIPS64, kan tänka mig det ger en jäkla brandväggs prestanda.

Lurcazzus: Jag tror det funkar lite som Intel's HT ungefär. För att kunna vinna multitasking-prestanda. De olika socklarna kan vara förberedda Flash-platser kanske, syftet med denna platform är väll troligtvis nån form av inbyggt system.

Jag var mest nyfiken om jag fattat nyheten rätt så det inte var 4cpuer med vardera 8kärnor eller nåt sånt

Permalänk
Medlem

Den blir säkrare då den inte bygger på x86?

Permalänk
Medlem

shajt vad najs, undrar om den kan routa mer trafik än min WRT54-GS ?
Total_Cu: den lär ju vara mer optimerad för den typ av operationer den ska utföra (vilka nu det är när man snackar extrema mängder nätverkspaket) än vad någon x86 plattform kan vara. Så känns det väl ganska 1337 med icke x86 prylar också ;)?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Jag bygger just nu faktiskt en lågenergi/högprestanda brandväg med Pfsense som mjukvara för att få hög throughput runt ett rykande färskt Tyankort med väldigt hög bandbredd och lågspännings-chip. Antagligen är jag först i Sverige med att få det då jag fick specialbeställa det från USA.

Pfsense har dock inget stöd för mer än en kärna i nuläget. Så det blir singel core i bygget.

Skicka gärna Pm vid intresse ni som planerar att bygga strömsnål brandvägg med hög prestanda. Det blir nog också en bygglog om det här på Swec eller på Spcr så småningom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag bygger just nu faktiskt en lågenergi/högprestanda brandväg med Pfsense som mjukvara för att få hög throughput runt ett rykande färskt Tyankort med väldigt hög bandbredd och lågspännings-chip. Antagligen är jag först i Sverige med att få det då jag fick specialbeställa det från USA.

Pfsense har dock inget stöd för mer än en kärna i nuläget. Så det blir singel core i bygget.

Skicka gärna Pm vid intresse ni som planerar att bygga strömsnål brandvägg med hög prestanda. Det blir nog också en bygglog om det här på Swec eller på Spcr så småningom.

trevligt pudel :), ska bli kul att läsa din bygglogg. Är lite sugen på att bygga mig ngt liknade.

Permalänk
Medlem

Pudlen.... vi vill se bygglogg inom kort. Detta var välidgt intressant.

Permalänk
Medlem

Kul att det finns intresse. Då blir det väl en bygglog här om en vecka eller så. Jag skickar pm till Sunnis och Morkiz när det är igång. Väntar bara på proppen nu annars är allt hemma.

Bygget kommer vara väldigt orginellt. Jag har filat på designen i nästan ett år.