Shanghai - AMD:s första 45 nanometersprocessor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
AMD började inte göra x86 processorer. Dom har gjort anant lågt före dess. Är ju inte föres på 80 talet dom gav sig in på x86 marknaden och nu med ATI så har dom väl ännu störe producktion av x86 processorer och GPU:er. Men AMD gör mycket mer än bara processorer.

ca 30% sa jag eller 1/3 å det är väl en ganska känd siffra som gällt under K6/K7 tiden men det är väl itne förens på senare år dom ökat upp med många nya fabriker just för processorer men man ska fan itne tro att AMD primärt livnärar sig på processorer.

Jodå, jag vet att AMD håller på med bl.a flashminnen, men det var mer vart du hittat siffran, för jag tror det handlar om en större del i dagsläget, kanske 40% men antagligen mer.

Att AMD började tillverka processorer i början av 80-talet var heller ingen nyhet för mej, dom gjorde bl.a 8086 och 8088 åt intel. Vilka sedemera hamnade i IBM-Maskiner.

Ser ganska lustigt ut i dagens ögon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Sen när var en T-bird inte en Athlon?

EDIT: Du menar Duron, Spitfire var enbart den första processorkärnans namn.

Som jag skrev: "Eftersom jag haft datorer som hobby de senaste 10 åren, så är jag väl medveten om att det var med Athlon som AMD började komma in i matchen på riktigt. Med mina ögon sett då med K7 socket A (T-bird och Spitfire)"

T-bird är en Athlon ja, Duronen (Spitfire) blev ditplitad för att framhäva att det var just socket A som jag ansåg vara början till AMD's uppgång.
Vad jag ville ha fram var att det var iom socket A som det började hända saker. Den första Athlonen med Slot A (Instickskort) var iofs ganska bra, men den hamnade ganska snabbt i skuggan av Athlon T-bird.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Som jag skrev: "Eftersom jag haft datorer som hobby de senaste 10 åren, så är jag väl medveten om att det var med Athlon som AMD började komma in i matchen på riktigt. Med mina ögon sett då med K7 socket A (T-bird och Spitfire)"

T-bird är en Athlon ja, Duronen (Spitfire) blev ditplitad för att framhäva att det var just socket A som jag ansåg vara början till AMD's uppgång.
Vad jag ville ha fram var att det var iom socket A som det började hända saker. Den första Athlonen med Slot A (Instickskort) var iofs ganska bra, men den hamnade ganska snabbt i skuggan av Athlon T-bird.

Du hann tydligen se inlägget, jag tog bort det innan du svarade ovanför. Jag läste ett par gånger till vad du skrev och förstod att du menade precis som du beskriver nu. Jag hann nog dessutom redigera inlägget 4 gånger till efter att jag skrev det som du citerat

(Jag uppfattade först som att du menade att jag hade fel när jag skrev "Athlon-epoken", men förstod att det ej var så du menade.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Du hann tydligen se inlägget, jag tog bort det innan du svarade ovanför. Jag läste ett par gånger till vad du skrev och förstod att du menade precis som du beskriver nu. Jag hann nog dessutom redigera inlägget 4 gånger till efter att jag skrev det som du citerat

(Jag uppfattade först som att du menade att jag hade fel när jag skrev "Athlon-epoken", men förstod att det ej var så du menade.)

Np, tog lite tid innan jag hittade en bra bild på den av AMD tillverkade intelprollen bara..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det AMD bör göra är att hitta en långsiktigt sockel för att bli intressant igen. Socket A är ett tydligt tecken på att konsumenterna uppskattar det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det AMD bör göra är att hitta en långsiktigt sockel för att bli intressant igen. Socket A är ett tydligt tecken på att konsumenterna uppskattar det.

Det spelar ingen större roll, det sker ändå för mycket förändringar runt om kring som gör att moderkortet (ibland även annat) hinner bli föråldrat. Precis samma begränsningar har funnits i Socket A's historia.

Mao, det spelar ingen roll om processorn har samma Socket som tidigare eller ej, du måste ändå skaffa ett nytt moderkort (ev. nya minnen med).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Håller inte med, med socket A så uppgraderade jag cpu samtidigt som man till slut hade tillräckligt med delar för att få ihop en enkel burk av överblivet jox. Kunde du välja fsb och multiplar så spelade det inte så stor roll att du inte hade helt optimal fsb för den nya cpun, samtidigt så kunde du uppgradera i små steg, börja med en ny cpu, ta ett nytt moderkort ett ½år senare, skaffa snabbare minnen till det nya moderkortet och då hade man delarna kvar till gamla maskinen och kunde bygga ihop den igen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det AMD bör göra är att hitta en långsiktigt sockel för att bli intressant igen. Socket A är ett tydligt tecken på att konsumenterna uppskattar det.

Jo visst var socket A bra, men bussar som ökade ställde till problem för många, ingen ville köra en barton 3200+ på sin KT133. Och socket A var bara modern i 3.5 år. Och då med väldigt kraftiga prestandaförluster om man körde en barton i ett äldre kort på grund av bussen.

Nu har AMD socket AM2. SOcket AM2 är identisk med AM2+ så när som HT-frekvensen, och den ska leva vidare ytterligare ett år. Sedan kommer AM3 som är samma sak fast med DDR3 minnen.
Dock är det så att alla processorer som tillverkas till socket AM2, AM2+ och AM3 kommer funka på alla AM2/+ moderkort. Alltså kommer du kunna använda ett nästan ett år gammalt AM2 kort i flera år till utan prestandaförlust.
Dock kan det ge lägre prestanda än AM3 på grund av minnet, men bussen ska inte begränsa. Skillnader på olika minnestyper får man på alla socklar.