Låga timings eller hög frekvens på RAM minnet då man överklockar?

Permalänk
Medlem

Låga timings eller hög frekvens på RAM minnet då man överklockar?

Hej!

Jag har ett litet problem. Jag har överklockat min dator E6600 på P5B Deluxe WiFi-Ap. Mina minnen är Kingston HyperX 6400 CL4 800 MHz.
Nu har jag klockat vad jag tror är max för processorn. Problemet är att minnena ligger nu på typ 750 MHz och jag vill ju förståss komma upp till minst 800 vilket är standard. Jag kan ju självklart öka minnesfrekvensen me ett steg (har sänkt två steg från standard) men då kommer ja upp i över 900, å de pallar inte dom även om ja ökar volten. Så då är min fråga: hur gör jag, kan jag öka öka timings till CL5 kanske och då ha möjlighet till 800MHz? I så fall, vilket är bäst, låga timings eller hög frekvens?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Vila i frid

Re: Låga timings eller hög frekvens på RAM minnet då man överklockar?

Citat:

vilket är bäst, låga timings eller hög frekvens? [/B]

Det vet du genom att köra SuperPi eller annan bench. Har du tur/otur går det på ett ut, dvs ingen skillnad alls. Huvudsaken den är stabil.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret. Men ÄR de så att man kan ha högre frekvens med höga timings än med låga timings?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Ok, tack för svaret. Men ÄR de så att man kan ha högre frekvens med höga timings än med låga timings?

Ja, det stämmer.

Permalänk
Medlem

Ok, chysst!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB