Förlänga testperioden för Windows Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Varför snackar alla om hur sweclockers vågade skriva den här nyheten?
Sweclockers har kanske äntligen mognat och förstår att 98% av alla sweclockare har lite fuffens på gång.

98 % enligt den senaste SIFO-undersökningen eller 98 % enligt dra-en-siffra-ur-röven-metoden?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Det är skillnad på nyhet och nyhet. På nyheterna ser man ibland att de tar upp något nytt sätt folk har kapat andras kontokort, eller något liknande. Fast det är en nyhet så ger de ju ingen instruktion till exakt hur man gör.

Jag har inget emot nyheten som publicerades, och all programvara på min dator är inte legal så jag ska inte säga "fy fy" till piratkopierat, men jag har fått mig en släng av sleven här när jag ville veta lite kring att byta ut nyckeln i mitt piratkopierade xp pro, till en helt legal nyckel (som satt på en dator jag köpte) och som jag alltså hade all rätt att byta så med (jag ville slippa formatera om med nya nyckeln) Då blev det fart på moderatorerna.

Jag tycker ändå att det är fin klass på sweclockers, och att nolltoleransen mot piratkopiering är bra. Det finns faktiskt ett helt forumt tillägnat detta, som det som sysslar med det mer än väl känner till....

Du har alltså tänkt/försökt "sno" en OEM-nyckel från en annan dator som (licensiellt) bara får ha den nyckeln. Kan nog vara därför det blev fart på dem

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
98 % enligt den senaste SIFO-undersökningen eller 98 % enligt dra-en-siffra-ur-röven-metoden?

Siffran baserad på egna erfarenheter.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det är imponerande att ha personlig erfarenhet av 98% av sweclockers medlemsbas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du har alltså tänkt/försökt "sno" en OEM-nyckel från en annan dator som (licensiellt) bara får ha den nyckeln. Kan nog vara därför det blev fart på dem

Den dator jag tänkte "sno" nyckeln från hade jag köpt och då anser jag att jag får använda min nyckel som jag vill (den skulle fortfarande användas på bara en dator, men inte den äldre datorn som jag tog nyckeln från.)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Hedersmedlem

Man får lite mer klarhet om vad som gäller här.

http://www.idg.se/2.1085/1.94929

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Först, bra nyhet-- de visar (inte längre i alla fall) hur man går till väga.

Snälla sluta klaga på Swec, de får skriva exakt vad FAN de vill. Betyder inte att vi kan börja fråga och prata om olagliga saker. Det är ju omöjligt att Swec skall vara domare i varje fråga. Dock skriver de en artikel, är det ju enkelt att ha en liten diskussion, tänk om de skulle ha det varje gång någon skrev något??

Tänk lite, Swec och alla andra här måste ha en dubbelmoral, annars kommer det problem. Låt oss tyvärr lära oss leve med detta och inte uppföra oss som småbarn som inte fick prova ett glass öl.

Sedan, är detta KNAPPAST ett permanent CRACK, utan igentligen ett "Säkerhetshål" i Vista, en BUG kalla det vad som helst.

Detta är ju ingen vidare hjälp när tex. uppdateringar kommer och fixar sådana problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Först, bra nyhet-- de visar (inte längre i alla fall) hur man går till väga.

Snälla sluta klaga på Swec, de får skriva exakt vad FAN de vill. Betyder inte att vi kan börja fråga och prata om olagliga saker. Det är ju omöjligt att Swec skall vara domare i varje fråga. Dock skriver de en artikel, är det ju enkelt att ha en liten diskussion, tänk om de skulle ha det varje gång någon skrev något??

Tänk lite, Swec och alla andra här måste ha en dubbelmoral, annars kommer det problem. Låt oss tyvärr lära oss leve med detta och inte uppföra oss som småbarn som inte fick prova ett glass öl.

Sedan, är detta KNAPPAST ett permanent CRACK, utan igentligen ett "Säkerhetshål" i Vista, en BUG kalla det vad som helst.

Detta är ju ingen vidare hjälp när tex. uppdateringar kommer och fixar sådana problem.

Var inte en del av poängen att microsoft sa att de inte skulle försöka fixa denna bugg???

Har man ett forum med moderatorer är ju vitsen att man ska hålla på reglerna... Samma regler för alla. Tycker man öppet att man kan snacka om piratgrejer så är det bara att köra... Tycker man inte det, så bör man kanske inte heller ge anvisningar till en sådan procedur....

Tycker att swec är kanooon annars, får massor med hjälp och rolig läsning på sidan, tester mm... detta var bara ett olycksfall i arbetet!
Nyheten i sig är ju intressant. Det är ju alltid kul när microsoft gör bort sig

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Detta är bara en "nyhet". Och även om MS inte kommer göra något åt detta är det inget permanent crack, det är mer som en exploit eller vad det heter.

Sedan tror inte jag på någon "samma regler för alla", då kan man lika gärna gå med i någon annan politisk/facklig/etc.etc. organisation. De är moderatorer, de får göra EXAKT VAD FAN DE vill min åsikt.

Det är ju skillnad att ge nyheter om även crack i jämförelse med diskussioner som slutar "var kan jag ladda ner senaste serial till VISTA".. för tyvärr är det inte många som kan balansera på det gråa sidan....

Permalänk
Medlem

Även om jag skulle få Vista, skulle jag inte installera det på min helt nyuppgraderade dator. Operativsystem ska vara som billigast då de släpps eftersom de är långt ifrån användbara p.g.a. dåligt hårdvarustöd och dåligt med anpassad programvara/spel; speciellt vad det gäller Vista.

Permalänk
Medlem

Jag har en Ultimate Uppgrade-Version där spela det väll ingen Roll hur mycket Gonga jag installera eller byta Grejor av Datorn.Bara att mellanrot ny Aktivera,som det har varit hos Windows XP förut också.Min Version har jag direkt aktiverad-jag hatar det jävla påminelse därför.Slut.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Den dator jag tänkte "sno" nyckeln från hade jag köpt och då anser jag att jag får använda min nyckel som jag vill (den skulle fortfarande användas på bara en dator, men inte den äldre datorn som jag tog nyckeln från.)

Det är det som är grejen med OEM-licens. Du får inte göra som du ville eller anser dig få för du köpt datorn med den.
Däremot med en retail-licens hade det varit helt okej att flytta.

Alltså antar jag de låste din tråd pga. just det här.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så gällande OEM- och retail-licens

På OEM får du bara ha den på en dator och får inte flytta den eller göra större ändringar i datorn, de är Microsoft som äger licensen och användaren får bara bruka den enligt avtal. därför får man inte flytta den i mellan datorer eller sälja den.(Man hyr rätten att använda den)

På en retail-licens köper man licensen och får flytta den i mellan datorer
göra större ändringar i datorn och man kan sälja den vidare.

Läste de i en dator tidning för ett tag sedan

Så är man en som gillar att skruv och byta ut delar i burken så är de retail-licens som gäller.
Själv tar jag och väntar ett tag minst 6månader om de inte bli Linux i ställe

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Äh, orka testperioder. Jag kommer köpa Vista till min nästa burk som jag köper nu till sommaren. Klipp er å skaffa jobb.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

vaför ska microsoft försöka lösa detta? dom vet att gör dom det kommer någon bara komma på något nytt knep, kanske TOM bättre än detta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vilken pajkastning om det är illegalt eller inte. Varför inte fokusera att diskutera kring nyheten istället som man ska göra. Inte om sweclockers är 100% igt warez-fria eller inte. Håll fokus.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

OnT:
Klantigt MS, mycket klantigt.
Jag som hade fått för mig att detta skulle bli deras mest genomtänkta och välgjorda OS. Det verkar ju inte lovande att man lyckas glömma sådant här när man tidigare läst om hur Vista ska vara så mycket mer välgjort och så. Man börjar ju undra hur många säkerhetshål de helt enkelt glömt att plugga till.

Sen blir man ju lite nyfiken angående vad de hade tänkt göra om de upptäcker någon som använder detta knep. Att stämma för upphovsrättsbrott funkar inte, inte heller nått annat brottsligt jag kan tänka på...

OfT:
Det första jag undrar när jag läser tråden är hur man får detta till piratkopiering?
Det är ju uppenbarligen någonting som MS själva lagt in och sedan inte tagit bort, alltså kopierar man ingenting (inget brott mot upphovsrätten) och man använder ju ingenting som inte MS själva försett en med utan en helt ren produkt i den form den ges ut, alltså blir det ju inte inte "warez" heller (inget egentligt kringgående av skydd).

Det enda jag kan se att man gör som man inte får skulle vara att bryta mot licensavtalet med MS. Dock tvivlar jag på att det står någonting om detta i eula eller liknande. Skulle det göra det så det iallafall inte är ett brott på något sätt. Så det här faller ju inte inom ramen för varken §7 eller §8. Även om man ser till innan nyheten redigerades så är det ju tveksamt, eftersom att uppmana och informera är olika saker. Att uppmana någon att göra vissa saker (vilket §8 förbjuder) och informera om hur dessa saker görs är inte samma sak då att informera inte uppmanar någon till att göra någonting, utan lämnar det valet till den informerade.

Så jag förstår faktiskt inte varför ni gnäller på swec om detta. Då kan ni ju lika gärna sätta er och gnälla över om att bilar kan gå snabbare än 110km/h om man ger tillräckligt med gas, eller på att folk som informerar om vilka effekter droger har uppmanar till droganvändning. Känns ju som bättre spenderad tid att försöka hålla sig till nyheten iallafall lite än att hitta fel på swec...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Men... Det här är ju en dokumenterad och supporterad funktion som stöds av microsoft?

http://www.microsoft.com/technet/windowsvista/plan/faq.mspx

Q. What is Initial Grace?
A.

Initial Grace (or OOB Grace) starts the first time you start your computer after you install the operating system. It provides 30 days for the computer to be activated. The Initial Grace period can only be restarted by running sysprep /generalize, or by using slmgr.vbs –rearm. These processes reset the Initial Grace timer to 30 days. This will only work three times.

Det är för bövelen inget hemligt, det står i FAQ:n.

Permalänk
Medlem

Exakt!!! TACK för att någon fick lite VETT i huvet och faktiskt kollade upp detta grundligt!!! hmmm.. undrar vilken kommentar MS kommer att ge... EHHH typ inget ? Det är ju inget crack för fan.. XP är Crackat som jag förstår, men Vista har de bara skrapat på ytan...