Thermaltake lanserar vattenblock for Geforce 8800

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake lanserar vattenblock for Geforce 8800

Thermaltake har lanserat ett vattenblock för Geforce 8800-serien grafikkort. Den har en kopparbas samt en 60-millimetersfläkt som skall vara mycket tyst och mer effektiv än standardkylaren man hittar på Geforce 8800-baserade grafikkort.

Läs nyheten: Thermaltake lanserar vattenblock for Geforce 8800

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh, man vill ju att vattenkylning ska vara tyst, orka med en fläkt också. Om blocket inte pallar värmen kan de väl lägga till en heatpipe istället. Bra att det klarar 3/8" dock och inte bara 1/4". Tyvärr kostar detta blocket säkert minst lika mycket som de modeller som redan finns på marknaden, dvs ca 1100 kr om man inte köper det utomlands.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Här har man gjort en riktigt dålig vattenkylning, var är radiatorn och vattenpumpen? För utan radiator kyler inte denna fläkt någonting fläkten till trots då det inte finns några kylflänsar värda namnet...

Då är denna produkt ett mycket bättre alternativ:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093914

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Ni fattar ju nada, fläkten är till för att kyla minnen o mosfets, inte gpun!

Permalänk
Medlem

Danger Den!

Ganska värdelös lösning tycker jag! Som poängerats tidigare så söker man sig till vattenkylning för att få ner ljudvolymen och för att framför allt sänka temperaturen. Thermaltakes lösning verkar vara dålig med tanke på fläkten...därtill ser den för jävlig ut! Danger Den har en smidigare lösning isf.

http://www.dangerden.com/store/product.php?productid=257&cat=...

/ Aje

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Väldigt udda produkt som jag inte tror ett dugg på.

Pga fläkten tappar dom folket som kör med vatten pga ljudnivån
och pga vattnet, tappar dom folket som tycker vatten är för struligt/lurigt.

Den här prylen lär dom inte sälja många av.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

18 hörbara decibel? vad är det? är det 18 decibel över x antal ohörbara decibel eller vad? låter noisy to me...

decibel är decibel är decibel - varför strula?

Men håller med - detta verkar vara skräp.

Permalänk
Medlem

Så 6st fläktar går bra på radiatorn, men inte en på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Vad hände där egentligen? Skulle va intressant att få prata med deras ingengörer..

Permalänk
Medlem

Om själva vattenblocket är bra designat så ser det ut som en bra lösning. Som någon påpekade så är inte fläkten till för att kyla blocket, utan minnen och mosfets. Då slipper man ett heltäckande block som förmodligen är mer restriktivt än ett som bara är till kärnan, och man skalar förmodligen av en del från priset. Ska bli intressant att se en recension.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Här har man gjort en riktigt dålig vattenkylning, var är radiatorn och vattenpumpen? För utan radiator kyler inte denna fläkt någonting fläkten till trots då det inte finns några kylflänsar värda namnet...

Då är denna produkt ett mycket bättre alternativ:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093914

hehehe
du det är bara ett vattenblock det handlar om. inte ett komplett system med pump och radiator inbyggt i grafikkortet.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Mycket negativt i den här tråden, jag tänkte iaf att det kunde bli en bra produkt.
Vattenkylning, som antagligen ska fungera bra till GPUn. Ytterliggare kylning till minnena , med en fläkt som är ganska tyst.
Designmässigt såg den rätt frän ut, tror många kan tänka sig gilla designen.
Till ett bra pris dessutom? Nice!

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Mycket negativt i den här tråden, jag tänkte iaf att det kunde bli en bra produkt.
Vattenkylning, som antagligen ska fungera bra till GPUn. Ytterliggare kylning till minnena , med en fläkt som är ganska tyst.
Designmässigt såg den rätt frän ut, tror många kan tänka sig gilla designen.
Till ett bra pris dessutom? Nice!

Håller med, det enda jag reserverar mig mot är priset. Om den kostar runt 400kr kan jag tänka mig att köpa. Mer är inte ett vattenblock värt oavsett hur flashigt det är. Jag menar, varför ska ett vattenblock kosta mer än en kylning som tom. har en fläkt på sig. Nä ner med priserna på vattenkylningsblocken! Det här blocket kanske är ett steg på väg...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
18 hörbara decibel? vad är det? är det 18 decibel över x antal ohörbara decibel eller vad? låter noisy to me...

decibel är decibel är decibel - varför strula?

Men håller med - detta verkar vara skräp.

decibell (ljudintensitet) räknas alltid ut över en normalintensitet ( 10^−12 W/m^2 (I0)). normalintensiteten är den intensitetnivå som krävs för att mänskliga örat skall uppfatta ljud.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Permalänk
Medlem

att den ska ha en fläkt suger :/

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
18 hörbara decibel? vad är det? är det 18 decibel över x antal ohörbara decibel eller vad? låter noisy to me...

decibel är decibel är decibel - varför strula?

Decibel räknas väl från en referensnivå där 0dB oftast är det lägsta ljud en människa kan uppfatta, men inte alltid.
Därför säger de 18 "hörbara" decibel för att tala om att det verkligen är 18 "vanliga" decibel, alltså med 0dB som 10^-12 W/m^2

Formeln hittar du två inlägg uppåt.

Permalänk
Medlem

Thermaltake gör bara skit i min mening, och deras fläktar har aldrig varit tysta oavsett vad de säger att de är specifierade till. Nån gång lyckas de väl göra ett chassi som är snyggt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Meh, man vill ju att vattenkylning ska vara tyst, orka med en fläkt också. Om blocket inte pallar värmen kan de väl lägga till en heatpipe istället. Bra att det klarar 3/8" dock och inte bara 1/4". Tyvärr kostar detta blocket säkert minst lika mycket som de modeller som redan finns på marknaden, dvs ca 1100 kr om man inte köper det utomlands.

Alla har inte tysthet som första prioritering, jag vill att den ska kyla bra och då bryr jag mig inte om en fläkt som låter litegrann, ska snart köpa vattenkylning till mitt system och då, om det visar sig vara mycket bättre med en fläkt i blocket köper jag en sån!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Fair enough, jag utgick från mej själv men det är klart att alla inte har vattenkylning för att det är tystare men många har det. Om den där fläkten är riktigt tyst kan jag tänka mej ett sådant block men då ska de inte kosta mer än 400 kr annars kan det vara, då blir det ett "Swiftech MCW60 GPU Waterblock w/ MC14 Ramsinks" för 460 kr som dessutom troligvis kommer vara kompatibelt även med kommande grafikkort.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Re: Danger Den!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Ganska värdelös lösning tycker jag! Som poängerats tidigare så söker man sig till vattenkylning för att få ner ljudvolymen och för att framför allt sänka temperaturen. Thermaltakes lösning verkar vara dålig med tanke på fläkten...därtill ser den för jävlig ut! Danger Den har en smidigare lösning isf.

http://www.dangerden.com/store/product.php?productid=257&cat=...

/ Aje

Eller en billigare och snyggare variant:

http://ekwaterblocks.com/shop/product_info.php?products_id=14...
(bilderna är längst till höger där på sidan)
680kr är ju ingenting för ett sånt block.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Decibel räknas väl från en referensnivå där 0dB oftast är det lägsta ljud en människa kan uppfatta, men inte alltid.
Därför säger de 18 "hörbara" decibel för att tala om att det verkligen är 18 "vanliga" decibel, alltså med 0dB som 10^-12 W/m^2

Formeln hittar du två inlägg uppåt.

Så var det ja. Det där har jag ju kunnat en gång i tiden.

Men jag är ändå tveksam. 18 dB på en fläkt som snurrar 2000 rpm. det låter lite. undrar vart dom mätt den ljudstyrkan nånstans....

Permalänk
Medlem

Ljudstyrkan uppmäts vanligtvis 2 m vinkelrät från ljudkällan vilket är tänkte motsvara så långt från en dator man sitter när man arbetar.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Någon här som har klockat ett kort högre tack vare kylning på minnena? om inte så finns det väl ingen anledning att kyla dessa, iaf inte aktivt.

Std. uppmaningen brukar ju vara att hålla sig borta från heltäckade block och bara köra ett "enkelt" block för GPU'n, minnena klarar sig med lite passiva flänsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Thermaltake gör bara skit i min mening, och deras fläktar har aldrig varit tysta oavsett vad de säger att de är specifierade till. Nån gång lyckas de väl göra ett chassi som är snyggt.

Stämmer inte riktigt va ?
Tex Big Typhoon är både bland det bästa och tystaste du kan hitta i Cpu kylning fortfarande snart 2 år efter lansering.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Stämmer inte riktigt va ?
Tex Big Typhoon är både bland det bästa och tystaste du kan hitta i Cpu kylning fortfarande snart 2 år efter lansering.

Det stämmer ganska bra faktist, visst big typhoon är en helt ok kylare även om det finns bättre, men bortsett från den så har de väl inte gjort något annat än skit?
Kan inte påminna mig om något i allafall.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Ptja..om nu Typhoonen funkar bra, så har dom ju inte gjort enbart skit..

Sen har vi väl frågan om de olika Mozart chassina ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112388
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=95141

Och Toughpower serien..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124450

Såvitt jag vet räknas inte dessa som skit, men jag kan ju ha fel ?
Här är lite mer grejor.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s3866524#resultat

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Som sagt, att ha gjort en ok pryl ursäktar inte att resten av sortimentet är skräp, jag skulle hålla mig borta från resten av prylarna du länkade till.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle