Permalänk
Melding Plague

AMD prissänkningar

AMD har idag publicerat ett gäng prissänkningar över hela Athlon64 X2- och Athlon64-segmentet processorer. Den 22 januari sänkte AMD priserna på sina bugetmodeller och den 7 februari sänkte de priserna på de flesta Opteron-modeller, och nu är det Athlon64-segmentets tur.

Läs nyheten: AMD prissänkningar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det var inga små sänkningar

trevligt trevligt, alltid bra med konkurrens mellan företagen

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle det där vara kul eller..?

Permalänk
Medlem

Det verkar redan ha trätt i kraft. Komplett tar 3000:- för en X2 5600+. Riktigt billigt alltså...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som ändringarna slog igenom i butik redan före de lanserades officiellt:

Exempel AMD Athlon 5600+

Prisutveckling
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=151072

Nuvarande pris:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=151072

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem

Skulle hellre sett amd släpper en cpu som faktiskt kan ge core 2 duo en utmaning vad gäller prestanda tronen.

Visa signatur

C2D 6600 @3600ghz. Corsair Xms Extreme 6400 1024x4. Asus P5w DH Deluxe, Gainward 8800gts@600/2000 3.2tb. Thermaltake Mozart

Permalänk
Medlem

Mer taktiskt drag vore att släppa några nya bra X2 till Socket 939. De flesta sitter ju med den och måste man liks byta moderkort så byter man ju givetvis till Core 2 Duo istället. Så vem köper egentligen dessa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Mer taktiskt drag vore att släppa några nya bra X2 till Socket 939. De flesta sitter ju med den och måste man liks byta moderkort så byter man ju givetvis till Core 2 Duo istället. Så vem köper egentligen dessa?

Ingen alls köper dem. Det är därför AMD inte säljer några processorer. Eller ojsan, de gör de visst de, så nog köper folk ändå.

Det kanske beror på att de som har koll på 8800GTX, kaskadkylningar, överklockade C2D etc bara är en fis i rymden, OEM är den stora marknaden.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

damn, vet inte om man ska ångra sitt 6600 köp eller inte:P

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk

De verkar vilja slänga ut sina singelcore cpu:er med sån marginel prisskillnad :p. Fast det är kanske ingen större prisskillnad i tillverkningskostnad heller?

Permalänk

shit och jag tyckte jag fick min amd 3000+ till ett bra pris (1000:-) för ett år sedan, nu blir man ju lite ledsen

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Hade man väntat ett par veckor så hade man fått en 6000+ istället för en 5200+ om man pyttsat i ca 500:- till. Surt sa räven.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Något av ett erkännande från AMD att de inte har ett läge där de kan konkurrera med bättre produkter utan får konkurrera med priser istället.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Ingen alls köper dem. Det är därför AMD inte säljer några processorer. Eller ojsan, de gör de visst de, så nog köper folk ändå.

Det kanske beror på att de som har koll på 8800GTX, kaskadkylningar, överklockade C2D etc bara är en fis i rymden, OEM är den stora marknaden.

Klart att det finns folk som köper, men urvalet är inte speciellt stort längre tyvärr, oftast inte högre än 3800+. Tradera finns ju som alternativ, men hur blir garantin vid köp där tro?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Amd har nog missat hur många som faktiskt sitter på S939 och skulle vilja köpa ny processor. I princip alla som inte har bytt till core2dou sitter på S939. Det var väldigt få som bytte från S939 till AM2, och de som köpte nytt köpte core2dou.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
De verkar vilja slänga ut sina singelcore cpu:er med sån marginel prisskillnad :p. Fast det är kanske ingen större prisskillnad i tillverkningskostnad heller?

Med mindre cache på kislet så kostar det mindre att tillverka (om de kan få in fler kretsar på samma waffer). Dessutom är det ju dyrt med mastodontkretsar (nu påstår jag inte att athlon 64 X2 är det) då felfrekvensen blir högre.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Amd har nog missat hur många som faktiskt sitter på S939 och skulle vilja köpa ny processor. I princip alla som inte har bytt till core2dou sitter på S939. Det var väldigt få som bytte från S939 till AM2, och de som köpte nytt köpte core2dou.

AMD har slutat tillverka S939, så det kommer inga nya processorer, och det känns lönlöst med prissänkningar när processorerna inte säljs ändå.

Roligt nog så stödjs S754 fortfarande och överlevde alltså S939. Laptopmarknaden torde vara orsaken.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Inaktiv

Men finns de något test på t.ex 5600+ vs e6600 ?

Permalänk
Medlem

Det är så komiskt att vissa av er säger för "en stund sedan" hyllade och prisade AMD som överlägset i spel och nu säger att det inte är värt ett ruttet pissöre och totalt sämst för spelande? ^ ^
Jaasi...småpojkar!!

Permalänk
Medlem

Sitter man redan på AM2 plattformen kan det vara värt om man behöver en snabbare processor eller helt enkelt fler kärnor. Men är väl ingen som säger att AMD är dåliga, bara att man får mer för pengarna med ett Core 2 Duo system och att det knappast finns någon anledning välja AMD ifall man inte behöver en marginell uppgradering av processorn och redan sitter på resten av delarna.

Men ska man liks måsta köpa nytt moderkort och minne ändå finns det ingen som helst anledning välja AMD före Core 2 Duo. De som skulle ha störst nytta av dessa prissänkningar är de som sitter på Socket 939 och vill uppgradera processorn utan att byta ut hela systemet. Men dessvärre finns inte dessa processor till 939.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Sitter man redan på AM2 plattformen kan det vara värt om man behöver en snabbare processor eller helt enkelt fler kärnor. Men är väl ingen som säger att AMD är dåliga, bara att man får mer för pengarna med ett Core 2 Duo system och att det knappast finns någon anledning välja AMD ifall man inte behöver en marginell uppgradering av processorn och redan sitter på resten av delarna.

Men ska man liks måsta köpa nytt moderkort och minne ändå finns det ingen som helst anledning välja AMD före Core 2 Duo. De som skulle ha störst nytta av dessa prissänkningar är de som sitter på Socket 939 och vill uppgradera processorn utan att byta ut hela systemet. Men dessvärre finns inte dessa processor till 939.

Sen släpper AMD en processor som krossar Core 2 Duo och dessutom passar till AM2, då kommer alla säga exakt samma sak. Jävla idioter som köpte pissdåliga intel, hur dumma i huvudet får de vara, AMD är ju alltid bättre etc.. suck.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Den här från butik.it är fortfarande svindyr AMD CPU Athlon 64 FX-60 939p X2, Box (inkl. fläkt) 7 840 kr. Hur kan en sån gammal CPU ha så högt pris? annars hade jag ju inte klagat och få sätta i en sån i min dator

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Den här från butik.it är fortfarande svindyr AMD CPU Athlon 64 FX-60 939p X2, Box (inkl. fläkt) 7 840 kr. Hur kan en sån gammal CPU ha så högt pris? annars hade jag ju inte klagat och få sätta i en sån i min dator

För att den är prissatt efter inköpspriset. Om en datorubutik köper in en processor för 6000:- så vill dom inte sälja den för 1300:- för att den blivit för gammal. Dom väntar tills någon är lättlurad och köper den.

Permalänk
Avstängd

Hittade en lika dan för ca 5000 på NetSuperstore.se, hur pålitliga är dom? Var det inte ett företag som bara gick in för att blåsa folk? förskottsbetalning m.m. hur kan dom annars hålla 2400:- mindre än dom flesta andra?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Märkte att de inte saluför högre hastigheter än 5200+ på datorbutiken. Har handeln så lite hopp till amd numera?