IBM Power6 i 6 gigahertz

Permalänk
Melding Plague

IBM Power6 i 6 gigahertz

I en intervju på International Solid State Circuits-konferensen med två stycken IBM-anställda som jobbar med IBM:s kommande Power6-processor har det kommit fram att processorn kan ha en frekvens upp till 6 gigahertz. Den skall dessutom ha mycket avancerade strömsparfunktioner.

Läs nyheten: IBM Power6 i 6 gigahertz

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Undrar om den har extrem IPC också... vore helt otroligt isåfall.

Permalänk
Medlem

Låter min opteron ticka på tills vidare, vill ju att det ska vara x86/x64-arkitektur på det hela, med en bra IPC som -Boris- säger

Permalänk
Medlem

Var inte ens medveten om att IBM gjorde processorer

Men varför gör inte IBM "vanliga" prollar? vore bra med en till aktör på marknaden!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Word på den! Skrota x86 och ta in denna!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Undrar om den har extrem IPC också... vore helt otroligt isåfall.

Permalänk
Medlem

Linux finns till PowerPC ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Linux på denna så snackar vi prestanda.

Permalänk
Medlem

Kan man göra rendering på den med 3d max eller softimage xsi så köper man gärna ett sådant system..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Stackars Itanium2. Ska bli intressant att se vad Intel kontrar detta med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Var inte ens medveten om att IBM gjorde processorer

Men varför gör inte IBM "vanliga" prollar? vore bra med en till aktör på marknaden!

Är det något fel på PPC970?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Är det något fel på PPC970?

/Adrian

Ja, man kan ju inte spela CS eller bencha 3Dmark.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att IBM har resurser att kunna matcha intels prestanda. Förmodligen är AMD också för svåra konkurrenter.

Klart det skulle varit kul om det fanns fler seriösa konkurenter på cpu-sidan. Men till och med Mac-folket har ju kommit till insikt om var prestanda och framtidsutsikter finns.

Man får se..men jag kan tänka mig att läget är lite besvärligt för IBM för tillfället.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

IBM är knappast nån liten spoling i datavärlden. Det finns nog en hel del resurser att ösa ur där. Både vad gäller teknisk kompetens och pengar på kontot

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla att IBM sysslar med enbart Tjänster.
Än hårdvara.

All hårdvara har dom nästan sålt ut sen början av 2000 talet.
Det enda som de har väll kvar är väll Servrar.

Vem ska använda deras Processorer ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

IBM finns även i Gamecube, Wii, XBox 360 och Playstation 3.

Permalänk
Avstängd

Big Blue var dom största som fanns globalt på sin tid,en gång i tiden var dom ensamma herrar på täppan när den första personal computern(PC) dök upp.
Så det borde nog finnas resurser om det skulle krävas:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Tvivlar på att IBM har resurser att kunna matcha intels prestanda. Förmodligen är AMD också för svåra konkurrenter.

Klart det skulle varit kul om det fanns fler seriösa konkurenter på cpu-sidan. Men till och med Mac-folket har ju kommit till insikt om var prestanda och framtidsutsikter finns.

Man får se..men jag kan tänka mig att läget är lite besvärligt för IBM för tillfället.

Med tanke på prestandan i Power5 så tror jag nog att Power6-or har prestandan som krävs för att klubba både Intel och AMD. Problemet är att marknaden dom slåss i är X86. Power6 är för tyngre grejor än så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på prestandan i Power5 så tror jag nog att Power6-or har prestandan som krävs för att klubba både Intel och AMD. Problemet är att marknaden dom slåss i är X86. Power6 är för tyngre grejor än så.

Prestanda/krona är naturligtvis avgörande. Det gäller dessutom att ha tillräcklig produktionskapacitet. När det gäller att tillverka processorer för PC/x86 för rätt pengar och i tillräcklig mängd är intel ledande. Om IBM framgångsrikt kunde tävla på den marknaden hade man nog också gjort det.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Tvivlar på att IBM har resurser att kunna matcha intels prestanda. Förmodligen är AMD också för svåra konkurrenter.

Klart det skulle varit kul om det fanns fler seriösa konkurenter på cpu-sidan. Men till och med Mac-folket har ju kommit till insikt om var prestanda och framtidsutsikter finns.

Man får se..men jag kan tänka mig att läget är lite besvärligt för IBM för tillfället.

Nog har IBM resurser att slå både Intel och AMD. Kanske inte på desktop-marknaden, men när det gäller tyngre grejor så.

Permalänk
Medlem

IBM's kunskap, erfarenhet och spetskompetens när det gäller tillverkningsprocessen ligger minst i nivå med Intel's. Om det inte vore för AMD's samarbetsavtal med IBM när det gäller forskning och utveckling så skulle AMD ha det betydligt svårare att hänga med Intel. Forskning och utveckling av SOI och High-k är bara några exempel där AMD får hjälp av IBM. Införande av energisparfunktioner i processorn och övergången till mindre tillverkningsprocesser är andra exempel. Det sägs att den största anledningen till att IBM är villiga att dela med sig av sin kunskap till AMD är att de inte vill att Intel ska få monopol när det gäller x86.

Permalänk
Medlem

Heh.. körde min Win 95 på en IBM "Cyrix" 100 Hz.. DooM rockade fet på den.

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem

Mumma att köra Linux på en sån där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Prestanda/krona är naturligtvis avgörande. Det gäller dessutom att ha tillräcklig produktionskapacitet. När det gäller att tillverka processorer för PC/x86 för rätt pengar och i tillräcklig mängd är intel ledande. Om IBM framgångsrikt kunde tävla på den marknaden hade man nog också gjort det.

Att tillverka en Power6 är nog inte mycket dyrare än att tillverka någon annan processor. Skillnaden är den att riktar man en serie mot mindre med rikare marknad så syns det i processorpriserna.
IBM har tillräckligt billig tillverkning i sig. Dessutom har dom nog kapacitet ska du se. Skillnaden är helt enkelt vilket marknadssegment.
Dom är ju tillrcäkligt billiga och har tillräcklig kapacitet för Xbox 360, Wii och PS3 eller hur?

Permalänk
Medlem

w00t, l01, lix0m 7änk 3 d m4rk 06 på d3n där4 5up3r h4xx0r, m3g4, pro11en ba!!!!!!!11111:p

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro
IBM finns även i Gamecube, Wii, XBox 360 och Playstation 3.

Förr så var det ju IBM som stod för cpu:erna i apple-datorer..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Förr så var det ju IBM som stod för cpu:erna i apple-datorer..

Förr typ ett år sedan. Typ ganska nyligen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Förr typ ett år sedan. Typ ganska nyligen.

Menar det...innan intel tog över

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte bara "förr" lät så avlägset. Jag tycker "nyligen" är bättre.

Permalänk
Inaktiv

Nyligen tycker jag är ett par månader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Nyligen tycker jag är ett par månader

Hur länge sedan var det Xserve gick från G5 till (core-)Xeon?
Nylign (med din referens)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Förr körde Apple Motorola (G4), nyligen körde de IBM (G5), en gång i tiden körde de IBM (G3), och back in the days körde de Motorola 68k. Vad ska man kalla steget med 601 till 604 ?