Sverige utpekat som en pirathemvist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Muhahaha! Aliansen har ju brutit sitt vallöfte om biltullarna. Dom skulle ju inte få fortsätta om aliansen vann valet men nu ska man återinsätta det ändå så dom (aliansen) är lika goda kålsupare som sossarna!

ja och nu går S mot det bara för att jäklas. (och underminera den ogenomtänkta M-ekonomin ännu mer om det lyckas stoppa den smygskatteinkomsten)

nä, det borde tuttas eld på hela rasket. ett par år av anarki och inbördeskrig kanske kan ge utrymme för en fungerande demokrati igen när alla gamla mygelstrukturer och kompisdunkande satts ur spel så nya byggs upp. (se bara så bra det går i Irak)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja och nu går S mot det bara för att jäklas. (och underminera den ogenomtänkta M-ekonomin ännu mer om det lyckas stoppa den smygskatteinkomsten)

nä, det borde tuttas eld på hela rasket. ett par år av anarki och inbördeskrig kanske kan ge utrymme för en fungerande demokrati igen när alla gamla mygelstrukturer och kompisdunkande satts ur spel så nya byggs upp. (se bara så bra det går i Irak)

Jo vi har ju inte krigat på är det 200 år nu eller något sånt så det är väl dags att rensa lite i genpoolen kanske?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jo vi har ju inte krigat på är det 200 år nu eller något sånt så det är väl dags att rensa lite i genpoolen kanske?

Dags att starta hansan och ta över norden igen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Nog för att jag är lite petig med småsaker men det heter ett hemvist, inte en hemvist.

Ett hemvist. Två hemvisten.

Du har rätt men ändå fel, ordet hemvist är neutrum i genus, så sluta klaga

Permalänk
Medlem

Yarr Harr fable dick bee, being a pirate is allright with me, do what you want coz a pirate is free, you are a pirate!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

Asien är väl värre än Sverige när det gäller piratkopiering?, det är väl över 90% av programmen som är kopierade där om jag inte missminner mig

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
naaaaah nu gnälls det igen för att vi snyltar United States of Assholes på deras pengar. som om dom inte redan försöket utarma världen på pengar. Är bara en fråga om tid innan dom sätter alla svenskar på guantanamo, kränker våra mänskliga rättigheter och plågar skiten ur oss!!

aaarrrggghhh!!!

United States of Assholes är pengar bögar.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jo vi har ju inte krigat på är det 200 år nu eller något sånt så det är väl dags att rensa lite i genpoolen kanske?

300 är la närmare? men det vore nog på sin plats ja. iof hade utvandringen en liknande effekt på ena halvan, så en liten revolution (Français style) skulle jämna ut resten då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Asien är väl värre än Sverige när det gäller piratkopiering?, det är väl över 90% av programmen som är kopierade där om jag inte missminner mig

en underdrift Im sure..

hursomhelst så är den mesta av kopieringen där för försäljning, vilket är värre i min mening då det faktiskt är maffian som styr över det och drar in betydande kapital som sen återinvesteras i annan ännu skadligare verksamhet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hursomhelst så är den mesta av kopieringen där för försäljning, vilket är värre i min mening då det faktiskt är maffian som styr över det och drar in betydande kapital som sen återinvesteras i annan ännu skadligare verksamhet. <-- WORD UP. det är den man ska akta sig för.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Att vara "stolt" över det och att sverige är superduperjättebra och allt, lägg ner. Det är inte häftigt, okej, det är en egen värld för de som inte kan komma ut i verkligheten inget mer.

Tror ingen här är speciellt insatt (rätta mig om jag har fel) i hur mediabranschen fungerar, inte jag heller. Men en sak vet jag. Det är inget unikt att företagen tjänar storkovan och tar ut stora vinster. Det sker i alla branscher. Priset motsvarar det uppskattade värdet och inte alltid det faktiskta. Det är ren marknadsföring och inget konstigt. Läs på. Finns ett behov och en efterfrågan så finns det företag som uppfyller de behoven. Marknaden, kunderna, bestämmer de pris de är villiga att betala.

Man laddar ner eftersom det är en enkel möjlighet. Riskerna är små och vinsterna enorma. Tänk själv, vilka andra varor värda 1000-tals kronor kan man få hem gratis på några timmar. Jag är johhny depp, jack sparrow, vem vill inte vara som honom.........

Men argumenten för piratkopiering håller inte. Det är ingen rättighet att få tag i musik och filmer producerade av andra. Vare sig det är privatpersioner eller "stora onda ojoj" företag.

Att alla gör sådan skilldnad på digitalt och reellt material. Blir ni glada om någon går in i eran dator? just ja det är erat liv, färlåt... virus? trojaner? tror ni ni äger innehållet på datorn? Jasså ni har köpt Windows.. okej, visa mig skilldnaden på erat windows och de digitala produkter ni laddar ner...

För mig är det helt okej om alla laddar ner det de vill ha, jag är ingen moralgubbe. Men att skryta om det, Argumentera för det är patetiskt. Fan ta hem er pr0n och det filmer ni vill ha, men håll käften om det, nästan lite som 13-åringen som lyckas krascha en ruta utan att ngn märkt det och skryter. Men lipar när han blir påkommen...

Fildelnings grundtanke ? En community där ideer flödar fritt, konsten är för alla och allt är så underbart. Säg det till den 14-åring som ensam sitter o runkar till rysk bögporr klockan 1 på natten. Det är bullshit. Vad skiljer kultur från annan industri.... Okej om aktörerna själva delar ut materialet eller bjuder till gratis visning. Brukar ni gå på musem ofta btw?
Jag har inget emot att filmstjärnor får bra betalt. Tycker de förtjänar det. Det är ingen lätt bransch. Skiter om de tjänar miljoner, men det är väl avundsjukan som visar sig.

En sak jag har svårt för är det den omogna, bortskämda jävla synen att man har rätt till saker. De flesta här har väl inte lyft ett finger för andra, men sitter med era splitternya burkar och ser er som värdefulla. okej, du jobbade ihop pengarna själv. okej kommunen GAV dig ett sommarjobb eftersom dom måste, visst fan hade dom helst sluppit avlöna en skit som dig, generalisering, no offence. Jag är av den synen att man själv vinner mer på att förtjäna saker. Det ger mer tillfredsställelse, visst att stjäla är en billig genväg men det håller inte i längden. Vakna upp. Inte undra på att många har svårt att komma ut i livet. "Arbetslivet" låter som en jävla klysha " varför ska jag jobba åt det jävla systemet" men kalla det vad ni vill, faktum är att man inte får något gratis. Visst fan utnyttjar man systemet bäst man kan men MAN FÅR INGET GRATIS, man tar. det är stöld, utnyttjande av andra. inget ovanligt, Men som sagt det är inget häftigt, den friheten ni pratar om är tagen ur luften, ni uttnyttjar andra, så enkelt är det. Hela livet är ett utnyttjande av andra, men gör det på ett vettigt sett, kalla det inte en rättighet, det är det inte, ni vet själva. Läs på, än en gång. All denna jävla bortskämdhet. Fokus på sådant som inte är reellt. I-landsproblem. Skaffa ett riktigt jobb. jag lovar du blir nöjd med dig själv. Bygg inte ett liv på stöld, det är löjligt, det är inte häftigt. Hur man än vrider och vänder på det. Respekt får man på andra sätt. Där ute... Med sammarbete och tillit.

Ser vi ut som att vi har något samvete? Nej precis! Uppfattat? Ingen kommer ändå ihåg den dära predikan om 5-minuter är du bortglömd där du sitter hemma i jordkällaren.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Hur klarar sig opensource världen utan alla dessa "uteblivna" intäckter för mjukvara?

Och i tex spel är det väll fan bara o pumpa in lite reklam. gör bara spelen mer verkliga och vi lever ändå i en stor media värld, så ingen kommer väll dö av lite till?:P

emil_fh: jag måste säga att jag tycker du har rätt i en hel del. Visst är det inte okej.
Men jag tycker att många stora filmbolag/mjukvaru företag har mycket att lära av opensoure världen. Då tex företag som utbuntu är värderade till flera miljarder, men tar inte en krona betalt, inte ens för att skicka hem cd skivor med deras operativ system. Så företagen kan nog, om dom vill

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Medlem

Att dela med sig av saker till andra borde vara självklart för alla. Tyvärr är det inte så då vissa tydligen har uppfostrats till att bara ta och ta och aldrig ge något tillbaka.
I detta är både media-industrin och RIIA extremt trångsynta och verkar inte fatta vad medmänsklighet och givande överhuvudtaget är.

Att de däremot jagar de som kopierar och säljer deras varor har jag inget emot. Det finns inget försvar för detta då de som kopierar och säljer enbart gör det ur förtjänstsyfte.

Av nån anledning så fick jag exakt samma känsla när jag läste denna artikeln som jag får när jag läser en ny pressrelease där någon försöker hitta en anledning till att anfalla Irak, syrien, libanon, nordkorea eller nåt annat land som inte USA kan suga tillgångar ur? Sverige nästa?
Fast med tanke på sanningsenligheten i sagda artiklar så är väl detta bara lögner det med.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte organisationer som får en jäkla massa pengar för att trycka på i rättväsendet så att de rika kan bli ännu rikare. Allt det handlar om är ju att tänk om de kunde få betalt för allt som folk laddade ned..... OJOJOJ vad deras aktier skulle stå högt i kurs och deras ägare skulle vara ännu mera odrägligt rik än vad de redan är.

Jag anser att piratkopiering är i grund och botten fel men det har blivit mer och mer av den varan och då pratar jag inte bara om mig självt utan generellt. Jag köper bra grejer. Spel som är värda sitt pris och filmer som man vill ha i filmhyllan. Sen finns det sådant som är bra men som jag aldrig mer kommer att köpa pga att de infogar sådant skit som tex kopieringsskyddet Starforce i spel vilket gjort att min dator krashat mm. Nej tack vill de infoga sådant skit så väntar hellre tills spelet finns crackat utan Starforce.

De tror att vi kommer vara mer hederliga för att det ska vara krångligt att knäcka skydd? Men sanningen är den att man väljer det som är lättast. Jag tror att de skulle tjäna en bra peng på att slopa kopieringsskydd (kostar pengar) och onödig byråkrati (vem som har rättigheter till vad och hur) och göra det enkelt. Jag är helt övertygad om att folk skulle bli "hederliga" om man kunde gå in på en sajt och köpa en legal kopia av ett spel på en en sajt som hade det mesta och att man hade full bandbredd í nedladdningen, utan kopieringsskydd och skit för kanske för ett pris runt 100 lappen per spel. Men det kommer aldrig hända för de är så duktiga på att "inte vara smidiga".

Sen är nästa sak som absolut inte får hända. Stöld av några spel, dvd filmer eller nedladdning av ett 100-tal mp3:or är och förblir ett midre brott som på sin höjd ska ge böter. Mord, våldtäkter, kvinnomisshandel, grova rån och trygghet i samhället är det polisen ska prioritera. Undrar om jutitieministern och rikspolischefen klarar av det ska göra och inte ger efter för att det finns rika gamar som ständigt söker efter nya sätt att få mer på banken.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Tur att det finns intelligenta människor som hakan78.
Synd att vi är så få.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag gillar inte organisationer som får en jäkla massa pengar för att trycka på i rättväsendet så att de rika kan bli ännu rikare. Allt det handlar om är ju att tänk om de kunde få betalt för allt som folk laddade ned..... OJOJOJ vad deras aktier skulle stå högt i kurs och deras ägare skulle vara ännu mera odrägligt rik än vad de redan är.

Jag anser att piratkopiering är i grund och botten fel men det har blivit mer och mer av den varan och då pratar jag inte bara om mig självt utan generellt. Jag köper bra grejer. Spel som är värda sitt pris och filmer som man vill ha i filmhyllan. Sen finns det sådant som är bra men som jag aldrig mer kommer att köpa pga att de infogar sådant skit som tex kopieringsskyddet Starforce i spel vilket gjort att min dator krashat mm. Nej tack vill de infoga sådant skit så väntar hellre tills spelet finns crackat utan Starforce.

De tror att vi kommer vara mer hederliga för att det ska vara krångligt att knäcka skydd? Men sanningen är den att man väljer det som är lättast. Jag tror att de skulle tjäna en bra peng på att slopa kopieringsskydd (kostar pengar) och onödig byråkrati (vem som har rättigheter till vad och hur) och göra det enkelt. Jag är helt övertygad om att folk skulle bli "hederliga" om man kunde gå in på en sajt och köpa en legal kopia av ett spel på en en sajt som hade det mesta och att man hade full bandbredd í nedladdningen, utan kopieringsskydd och skit för kanske för ett pris runt 100 lappen per spel. Men det kommer aldrig hända för de är så duktiga på att "inte vara smidiga".

Sen är nästa sak som absolut inte får hända. Stöld av några spel, dvd filmer eller nedladdning av ett 100-tal mp3:or är och förblir ett midre brott som på sin höjd ska ge böter. Mord, våldtäkter, kvinnomisshandel, grova rån och trygghet i samhället är det polisen ska prioritera. Undrar om jutitieministern och rikspolischefen klarar av det ska göra och inte ger efter för att det finns rika gamar som ständigt söker efter nya sätt att få mer på banken.

I USA finns lobby grupper/personer som arbetar för film och musikindustrin. Sedan finns det många kongressledamöter som har fått sina kampanjer till stor del betalda av hollywood och springer deras ärenden till skada för väljarnas intressen. Det är tack vare sådana politiker som hollywood lyckades tvinga igenom "Digital Millenium Copyprotection Act"(eller vad eländet nu exakt heter ,-)) Beställningsjobb från hollywood-Ge oss valuta för kampanjbidragen. Lyd.Genomför!

Nu har det här eländet knoppat av sig och spridit sig till europa och sverige. Risken är väl bara att våra politiker är så korkade så de lyder även utan betalning.

Det är klart att det är skrämmande om politiker agerar mot sina väljares intressen och inskränker deras rättigheter till förmån för ett fåtal rika mäktiga aktörer.

För även om jag kan hålla med om att spridning av copyrightskyddad mjukvara/film/musik är fel och bör vara förbjuden så går denna lagstiftning mycket längre än så.

Åtgärderna som används måste också vara rimliga och respektera självklara rättigheter och människors integritet.
Det är möjligt att man skulle kunna minska snatterierna i våra butiker om man anställde prickskyttar som vid ingången sköt ner alla som kan tänkas vara snattare och ser lite skumma ut...Men om ätgärden är mycket värre än det man försöker åtgärda kan den aldrig rättfärdigas. Och det är definitivt fallet även när det gäller den nya antipirat lagstiftningen.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

"The International Intellectual Property Alliance (IIPA) is a private sector coalition formed in 1984 to represent the U.S. copyright-based industries in bilateral and multilateral efforts to improve international protection of copyrighted materials. IIPA is comprised of seven trade associations, each representing a significant segment of the U.S. copyright community. "

Det är en lobbygrupp för den amerikanska musik och filmindustrin. Inte så internationellt alltså.
http://www.iipa.com/aboutiipa.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
"The International Intellectual Property Alliance (IIPA) is a private sector coalition formed in 1984 to represent the U.S. copyright-based industries in bilateral and multilateral efforts to improve international protection of copyrighted materials. IIPA is comprised of seven trade associations, each representing a significant segment of the U.S. copyright community. "

Det är en lobbygrupp för den amerikanska musik och filmindustrin. Inte så internationellt alltså.
http://www.iipa.com/aboutiipa.html

Självklart. Ur demokratisk synvinkel saknar organisationen helt legitimitet. Den finns till för att de ekonomiska intressen som skapat den ska bli ännu rikare. Självfallet om man anser det nödvändigt på motparten/vanligt folks/kundernas bekostnad.

En sådan organisation tar självfallet inget som helst demokratiskt ansvar eller något samhällsansvar som tar hänsyn till medborgarnas rättigheter eller integritet. Den har bara ett syfte...

Det är skrämmande om sådana ickedemokratiska organisationer skall få makt över svensk/europeisk lagstiftning, polis och rättsystem.

Ska en sådan organisation bara kunna klampa in och köra över vår demokrati och kränka vår rätt?

Visa signatur

Mvh!

Permalänk

Om vi nu ser på det hela ur ett lite större perspektiv än "Yay, sverige är bäst!":

Det är nog inte särskilt bra att högt uppsatta lobbygrupper i USA börjar inse att sverige bidrar till en stor del av all piratkopiering.
Om dessa lobbygrupper pressar på politiska makter i USA så kan sverige utsättas för handelsblockader och liknande - vi har då inget som helst val annat än att skärpa reglerna kring piratkopiering.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om vi nu ser på det hela ur ett lite större perspektiv än "Yay, sverige är bäst!":

Det är nog inte särskilt bra att högt uppsatta lobbygrupper i USA börjar inse att sverige bidrar till en stor del av all piratkopiering.
Om dessa lobbygrupper pressar på politiska makter i USA så kan sverige utsättas för handelsblockader och liknande - vi har då inget som helst val annat än att skärpa reglerna kring piratkopiering.

Ett större perspektiv än "sverige är bäst", borde inte det bli "usa är puckon"?
Nej, du har säkert rätt där, det är nog egentligen itne så mycket att vara glada över. Men jag tror inte sverige faktiskt ligger så högt upp, utan det är nog mer att vi inte bara rakt av utan egna tankar följer amerikanarnas pipa som ger oss lite mer uppmärksamhet än vad vi borde ha.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vi i Sverige är högt på listan i relation till befolkningsmängden, men jag kan lova att t.ex. USA ligger högt-högt-högt på den listan i ren mängd (för att inte tala om Kina och däromkring, där det tom. är folkligt accepterat att tjäna pengar på det). Därför lär de nog ha mycket, mycket lättare att skrämma större skaror människor till "rätt" sida där, än att försöka lägga ner stor mängd resurser på Sverige/Skandinavien (våra grannar är inga helgon de heller, precis ) som inte är så stor marknad i sin helhet.

Men! Skandinaven är ändå väldigt ärlig när det kommer till att man faktiskt tjänar pengar på en produkt, dvs. man använder produkten i sitt företag/yrke. Och det tycker jag är mycket, mycket viktigare. Mycket mer "rätt". Och på det området kan jag nästan lova att vartenda land i Europa (och antagligen Världen) är värre än oss i Skandinavien.

Vad gör det ifall Nisse sitter hemma med en kopia av Adobe Photoshop. När han bara använder det för att redigerar lite semesterbilder, eller editera lite bilder för sin privata hemsida. Egentligen ska de vara jätteglada, för tack var detta, är det så många som vet vad det programmet är för något och hur det fungerar. Och kommer de använda det i sitt yrke i framtiden kommer de med största sannolikhet betala för det. Lyckligtvis har fler och fler mjukvaruföretag börjat inse detta.

Men det är mjukvara..

Underhållning är en helt annan femma.. Och där känner jag mest att det helt enkelt är för dyrt, speciellt för t.ex. lite annorlunda musik, som de stora bolagen bestämt sig för att inte pumpa ut i mängder, osv. Jag betala gärna för det, men gör det bekvämt och bra mycket billigare för mig som kund i så fall. Exempelvis, dra ner skådespelarlönerna, Hollywood, så blir filmerna bra mycket billigare. För era skådespelare är tamigfan långt-långt-långt ifrån värda de pengarna de får.

Jag finner det också ofantligt lustigt att man i ett land, som för jämnan basunerar ut att man ska tjäna sina pengar genom hårt hederligt arbete (att de gör en till en bättre människa, blablabla) belönar sådana andraklassens skådespelare, filmskapare och artister med sådana fantasilöner. Helt j*vla otroligt.

Helt klart, internet har helt och hållet sabbat deras förmåga att kontrollera konsumptionen till den grad de har gjort hittills, en förmåga de har suttit med ett väldigt bra tag. Dags att tänka om, satans gamla stofiler. Det finns pengar att tjäna för den smarte.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om vi nu ser på det hela ur ett lite större perspektiv än "Yay, sverige är bäst!":

Det är nog inte särskilt bra att högt uppsatta lobbygrupper i USA börjar inse att sverige bidrar till en stor del av all piratkopiering.
Om dessa lobbygrupper pressar på politiska makter i USA så kan sverige utsättas för handelsblockader och liknande - vi har då inget som helst val annat än att skärpa reglerna kring piratkopiering.

Sverige är med i EU. En sådan konflikt mellan Sverige och USA kan mycket väl trappas upp till ett handels krig mellan EU och USA. Åtminstone om flertalet EU länder håller med om att det inte är sverige som handlat fel...

Jag menar därför att även USA till nästan varje pris vill undvika en sådan upptrappning. EU är en viktig marknad för dessa amerikanska företag och ekonomiska intressen. Om hadelsutbytet mellan EU och USA skadas förlorar kapitalägare i både USA och EU stora belopp...

Visa signatur

Mvh!