IBM presenterar snabbt edram-minne

Permalänk
Melding Plague

IBM presenterar snabbt edram-minne

På International Solid State Circuits Conference (ISSCC) presenterade tillverkaren IBM världens snabbaste edram-minne (embedded dynamic random access memory) som är designat för att sitta på morgondagens processorer som cache-minne.

Läs nyheten: IBM presenterar snabbt edram-minne

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Mycket nano i dator-kretsarna nu för tiden.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

kommer nog bli mer och mer nano i allt möjligt framöver.

Permalänk
Medlem

jag har ingen uppfattning av vad saker me nano kretsar kostar, nån annan som har det?:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

nano? du har ju redan "nano kretsar" nu ...

90 _nano_meter

65nm .. etc ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Permalänk

35MB cache?

Verkar rätt häftigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Mycket nano i dator-kretsarna nu för tiden.

Nano(meter) är bara ett mått...precis som centimeter, decimeter, kilometer. Det säger egentligen i sig själv ingenting om kretsen..även om man kan använda ordet/måttenheten när man berättar hur stor den är..

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Det säger egentligen i sig själv ingenting om kretsen..även om man kan använda ordet/måttenheten när man berättar hur stor den är..

*Dela en meter 1 000 000 000 ggr och du får 1 nm , eller så får du dela
1 mm en miljon ggr
*Mycoplasma [en bacterie som kan ge oss lungvägsinfektioner] har en längd på cca 200 nm
*deoxiribonukleinsyra -DNA : 2nm

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem

Shit, man kommer ju behöva ha en massa labutrustning hemma om man ska installera så små minnesmoduler! 45nm... det är ju 4ggr mindre än en bakterie! o.O

Mina PC2700-moduler är iaf 10cm och de var hyfsade för 4år sen. Snacka om att utvecklingen går framåt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

frågan är om IBM om ett par år skulle kunna konkurrera med Intel igen på marknaden om vanliga desktop cpuer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Mina PC2700-moduler är iaf 10cm och de var hyfsade för 4år sen. Snacka om att utvecklingen går framåt.

Nu var det iofs inte vanligt RAM som diskuterades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
frågan är om IBM om ett par år skulle kunna konkurrera med Intel igen på marknaden om vanliga desktop cpuer

De har ett forsknings- och utvecklingssamarbete med AMD för processorer. Misstänker att det här är något som AMD kan få nytta av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Shit, man kommer ju behöva ha en massa labutrustning hemma om man ska installera så små minnesmoduler! 45nm... det är ju 4ggr mindre än en bakterie! o.O

Mina PC2700-moduler är iaf 10cm och de var hyfsade för 4år sen. Snacka om att utvecklingen går framåt.

45 nm är längden på en del av transistorerna som utgör de minsta komponenterna i minnet. Skulle gissa på att det är gate-längden det handlar om. En transisitor är bra mycket större än det (vet inte exakt vad det rör sig om, men 200*200 nm totalt är nog i minsta laget). Sedan är ju minnet uppbyggt av en rejäl bunt sådana komponenter.

Motsvarande längd var på ca 150 nm år 2000 (har inte checkat så noggrant). På 70-talet var de 1/100 mm eller 100 000 nm...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Nano(meter) är bara ett mått...precis som centimeter, decimeter, kilometer. Det säger egentligen i sig själv ingenting om kretsen..även om man kan använda ordet/måttenheten när man berättar hur stor den är..

Okej, men hur långt är en nanosekund i meter då?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Okej, men hur långt är en nanosekund i meter då?

Jadu, dagens ilandsproblem...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Okej, men hur långt är en nanosekund i meter då?

Jag skulle svara X eller kontra med "Hur långt är ett snöre?"