Höjd spänning för nya 8800 GTS-grafikkort?

Permalänk
Melding Plague

Höjd spänning för nya 8800 GTS-grafikkort?

Tidigare trodde vi att det enbart var en förändring av minnesmängden när 8800GTS 320 MB lanserades, men efter ytterligare tester kunde vi se att de nya grafikkorten drar mer el, blir varmare, och att grafikprocessorn överklockar riktigt högt. Den enda logiska förklaringen vi kan komma på är att Nvidia har höjt spänningen till grafikprocessorn för att tillåta alla de fabriksöverklockade 8800GTS-kort som nyligen släppts på marknaden.

Läs nyheten: Höjd spänning för nya 8800 GTS-grafikkort?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Höj spänningarna, låt värmen flöda, gör fetare kylare, låt dem grilla på bara... Sicken utveckling...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Höj spänningarna, låt värmen flöda, gör fetare kylare, låt dem grilla på bara... Sicken utveckling...

Så det ska vara, det ska lukta bränt när man drar igång datorn. Vattenkylningen ska gå på max, vattnet spruta ur slangkopplingarna så man får sitta med trasa och täppa igen hålen. Men vad gör det, man får ju prestanda och häftiga produktnamn...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Mitt 6800LE var riktigt kul att klocka, det blev märkbara och användbara prestandaförbättringar. Men 8800GTS presterar ju så enormt bra by default att det finns absolut ingen anledning att höja värme/effektåtgång genom att klocka det med nuvarande spel.

Det kan ju bli skillnad med Crysis osv.

Isåfall är det ju trevligt om en biosflash kan göra underverk, eventuellt när det kommit effektiva tredjepartskylare till korten. Man ska nog hålla koll på http://www.mvktech.net/ efter användbara bios

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
[B]Mitt 6800LE var riktigt kul att klocka, det blev märkbara och användbara prestandaförbättringar. Men 8800GTS presterar ju så enormt bra by default att det finns absolut ingen anledning att höja värme/effektåtgång genom att klocka det med nuvarande spel.

Tycker du ska börja spela mer spel. En del nya spel är ruskigt krävande och de får ett gts att gråta i 1680x1050.

Kolla Rainbow six: Vegas t.e.x. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2895&p=4

Permalänk

Usch vilken hemsk utvekling. Grafikkorten blir bara varmare och varmare. Allt är ATI's fel med deras R520/R580, tack vare dom så har gränsen för vad är "ok" strömförbrukning/värmeutvekilng pressats upp över 100W gränsen. Ok med kommande värmemonster R600 så ser framtiden inte ljusare ut.
Vad kommer sen, 1,5kg koppar kyl med sex heatpipes för att kyla ett grafikkort.

nVidia och ATI måste bli

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

mycket fin nyhet
Tror ni man kan modda dem själv? jag vill ha MER KRÄÄM!

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara allt för lätt att ständigt förbättra grafikkort för varje år men samtidigt behålla storlek och strömförbrukning på en vettig nivå. I mina ögon är det prestandan som är viktigt och då kan fan grafikkorten se ut som monster och dra lika mycket som en TV.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Höga temperaturer samt spänning. När ska vi få ett nytt grafikkort som drar mindre ström, inte blir lika varmt och inte är 30cm långt (jaja OEM), men ändå ger bättre prestanda.
Känns som om grafikkorten går samma väg som CPUs gjorde förut. Bara ösa på med mer kräm för att få ut mer kräm.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hedersmedlem

Det måste trots allt finnas möjligheter till att åtminstone få ner strömförbrukning i viloläge. De här korten bränner ju mer energi vilandes än vad grafikkort gjorde under full körning för inte så länge sedan. Hög strömförbrukning i viloläge måste väl ändå betyda dålig optimering ur energisynpunkt.

Permalänk

Nu är ju 614 på ett 640 megs en rätt usel klockning, dom flesta verkar landa på 640-660 överklock.

Det verkar snarare så att dom höjt spännignen för att 320 megs korten ska kunna prestera likvärdigt med 640 megs.

En voltmod på 640 megs resulterar i uppemot 700 Mhz. 320 megs är troligen de kort som inte klarade av 640 megs krav. 640 megs är de kort som inte klarade av GTX osv..

naturlig utveckling. Men det är ju schysst att dom voltmoddar 320 megs till bra hastighet.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

uppdaterad

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Höja spänningen och göra fetare kylare hör också till utvecklingen

Permalänk
Medlem

Jag har läst rykten om att G90 och R700 kommer att ändra på utvecklingen, dvs. kallare och mer effektiva chip. Samt att generationen efter det bjuder på hmm vad heter det nu, drop in GPUs. Kort du kommer kunna byta/uppgradera minnet samt GPU sort.

Skulle vara riktigt intressant att kunna hoppa 1-2 år framåt i tiden och se hur utvecklingen verkligen gick.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Gambit_2K: S3 Virge 2MB PCI, då du kunde lägga in 2MB till i efterhand om du vill uppgradera!

Permalänk
Medlem

Som sagt går allt åt helt fel håll. Innan jag uppgraderar min dator igen vill jag se grejer som drar MINDRE ström, genererar MINDRE värme och för MINDRE oväsen. Det är illa nog som det är med min nuvarande rigg, jag vågar inte ens tänka på hur det kommer bli med R600.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Mitt 6800LE var riktigt kul att klocka, det blev märkbara och användbara prestandaförbättringar. Men 8800GTS presterar ju så enormt bra by default att det finns absolut ingen anledning att höja värme/effektåtgång genom att klocka det med nuvarande spel.

Det kan ju bli skillnad med Crysis osv.

Isåfall är det ju trevligt om en biosflash kan göra underverk, eventuellt när det kommit effektiva tredjepartskylare till korten. Man ska nog hålla koll på http://www.mvktech.net/ efter användbara bios

Hehe, jo, med mitt 6800NU såg man ju stora skillnader med högre klock och i nåt spel så var jag tvungen att klocka det för köra på en viss grafikinställning (ville ju inte köra på låga inställningar förstås).

Men med mitt x1900xt så var prestandan så brutal att jag egentligen inte behöver klocka. Det var ju bara och maxa inställningar, max AA, och lite AF och det flöt fortfarande bra. Faktiskt så började jag underklocka istället med lägre spänning så att det går kallare. Fast det är klart - det är fortfarande (ganska mycket) långsammare än 8800gtx.

Förresten tror jag det bara är som Nyarlathotep skrev dvs att 320MB-korten fick de lite sämre kärnorna och de var tvungna att öka lite på spänningen för att nå klockfrekvenserna på alla kort. Eller vad vet jag.

Gambit_2k: kul att höra. Precis som med Intel/AMD så kanske de (ATI/nVidia) når en punkt då kretsarna blir för varma och börjar sen utveckla svalare kretsar fast prestandan kanske inte ökar lika snabbt då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Gambit_2K: S3 Virge 2MB PCI, då du kunde lägga in 2MB till i efterhand om du vill uppgradera!

/nostalgi mode on
hehe hade ett sådant i min dator 97 eller något, blev aldrig någon uppgradering med 2mb till... men däremot ett orchid voodoo2 12megs :), var tidet det...

Permalänk
Medlem

jag hade minsann vodoo2 i SLI slå det ni!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Tycker du ska börja spela mer spel. En del nya spel är ruskigt krävande och de får ett gts att gråta i 1680x1050.

Kolla Rainbow six: Vegas t.e.x. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2895&p=4

Tycker du ska se efter vad du fått för exemplar. Har överklockat till 660mhz från 600 och har inget problem med värmeutvecklingen med orginalkylning. Det laggar inte en smula i spel i 1280x1024 med allt verkkligen på max som går på grafikkortet.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro