Samsung visar upp gddr4-minne i 4 gigahertz

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar upp gddr4-minne i 4 gigahertz

På den nu avslutade Solid-State Circuits Conference (isscc) visade tillverkaren Samsung upp ett gddr4-minne som kördes i en frekvens om 4 gigahertz vilket skulle ge en effektiv bandbredd på 16 gigabyte per sekund om de användes på dagens grafikkort.

Läs nyheten: Samsung visar upp gddr4-minne i 4 gigahertz

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

phew, thats stuff

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Tekniken går verkligen framåt:D

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

snart kommer Kinc och grabbarna behöva köra torr-is på processorn bara för att kunna köra minnena i 1:1...LOL

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
snart kommer Kinc och grabbarna behöva köra torr-is på processorn bara för att kunna köra minnena i 1:1...LOL

Behöver de ju redan om vi snackar GPU.

Trevligt trevligt det här! Inte dåligt med 4Ghz, men se fan till att ha timings som duger! Ge oss inget skit som med DDR2 bara!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
snart kommer Kinc och grabbarna behöva köra torr-is på processorn bara för att kunna köra minnena i 1:1...LOL

dom brukar köra ln2 eller cascade ändå

2ghz minnen är inte fel o ha på ett graffe men man kan inte jämföra det med vanliga ramminnen heller.

Permalänk
Medlem

tänkte på utvecklingen av minnen i stort...det går fort nu..:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Men jag tycker att hårdvaruutvecklarna börjar springa ifrån spel tillverkarna, inte det att jag klagar men jag tycker nog att spelutvecklarna får sätt lite fart så man får se ett spel lagga igen

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

hmm 16 gigabyte per sekund... enl gpureview så har mitt 6600gt en minnesbandbredd på 17.6GB/s när minnet körs i 1100MHz. ?!?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
hmm 16 gigabyte per sekund... enl gpureview så har mitt 6600gt en minnesbandbredd på 17.6GB/s när minnet körs i 1100MHz. ?!?

Ja det är sammanlagda hastigheten för alla dina chip på grafikkortet. Nu snackar vi 16GB/s per chip. Då kan du alltså komma upp i 256GB/s på ett kort, lite mer än dina 17.6GB/s.

Du ligger på 4.4GB/s per chip.

Permalänk
Medlem

woohoo det är prestanda

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Mycket bra!

Men jag tycker att hårdvaruutvecklarna börjar springa ifrån spel tillverkarna, inte det att jag klagar men jag tycker nog att spelutvecklarna får sätt lite fart så man får se ett spel lagga igen

Installera Vanguard och testa, laggar tom på en QX6700 med Raptor Raid0, 4GB ram,GF8800GTX,Xfi FPS. Får se om det slutar lagga snart då ett till GF8800GTX är på ingående.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Installera Vanguard och testa, laggar tom på en QX6700 med Raptor Raid0, 4GB ram,GF8800GTX,Xfi FPS. Får se om det slutar lagga snart då ett till GF8800GTX är på ingående.

Fast om det laggar kanske det är uppkopplingen du ska fixa. Det har inget med din prestanda att göra. Det din dators prestanda påverkar är frameraten. Räcker inte din hårdvara till så får du låg framerate, och då kan det hacka en hel del. Men lagga borde det inte göra.

Permalänk
Medlem

25/10 uppkoppling borde räcka.
Och nej med lagg så menade jag att det "hackar", då postaren som jag citerade också menade hackande trotts att han skrev lagg.

Permalänk
Avstängd

När ska folk lära sig att lag rakt översatt betyder fördröjning. Alltså inte alls det som uppstår när det är låg framerate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
När ska folk lära sig att lag rakt översatt betyder fördröjning. Alltså inte alls det som uppstår när det är låg framerate.

Folk har sagt fel i åratal, vad tror du att skulle få dom att ändra sig idag? Minns att vi hade samma käbbel på den "blåa tiden".

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
När ska folk lära sig att lag rakt översatt betyder fördröjning. Alltså inte alls det som uppstår när det är låg framerate.

Sedan när stavas lagg med lag? eller du kanske pratar svengelska

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Folk har sagt fel i åratal, vad tror du att skulle få dom att ändra sig idag? Minns att vi hade samma käbbel på den "blåa tiden".

Hahaha, jo det var tider det. Saknar den tiden. Var inte så många nybörjare överallt då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Sedan när stavas lagg med lag? eller du kanske pratar svengelska

Du menar att man ska skriva lagg försvenskat precis som mejl?

Permalänk
Medlem

Jupp eftersom du skriver det i en för övrigt svensk mening, annars menar du lag som i tex fotbollslag

Permalänk
Avstängd

Det menar jag inte alls. Du kan inte bestämma vad jag menar, du kan bara tolka. Du kanske är omedveten om att flera ord kan ha samma stavning?
Som våg, val och får. Om jag säger att jag står på en våg, så kan inte du bestämma att jag menar att jag står på en vattenvåg i sjön när jag menar att jag väger mig.
Du kan tolka hur du vill. Men kom inte och bestäm något.

Sen så är jag övertygad om att du inte skriver mejl, lejmer, gejmer eller giggabajt.

Permalänk
Medlem

med tanke på att man inte kan stå på vatten så står du på vågen oavsett hur du tolkar eller menar så står du på en våg och väger dig.. samma sak med att beroende på hur du utformar meningarna kommer alla anta samma sak.. sen skriver "alla" lagg och inte lag när dom menar lagg iaf här i svergie.. mail, mejl ser folk skillnad på direkt men dom vet att mail inte har 2 meningar i svenskan. samma sak med lejmer, gejmer och giggabajt även om det sista heter gigabyte på ren svenska.

men men OnT: kul att utvecklingen går frammåt inom minnes delen oxå synd bara att det tar lite tid innan cpu tillverkarna börjar använga dom nyare minnes typerna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
med tanke på att man inte kan stå på vatten så står du på vågen oavsett hur du tolkar eller menar så står du på en våg och väger dig.. samma sak med att beroende på hur du utformar meningarna kommer alla anta samma sak.. sen skriver "alla" lagg och inte lag när dom menar lagg iaf här i svergie.. mail, mejl ser folk skillnad på direkt men dom vet att mail inte har 2 meningar i svenskan. samma sak med lejmer, gejmer och giggabajt även om det sista heter gigabyte på ren svenska.

Han bestämde ju vad jag menade, tycker det är lurigt att någon kan bestämma vad andra menar. Det invände jag mot.
Sen att man pratar om översättning av det utländska ordet lag till svenska spelar ingen roll? Jag skrev ju att det inte var svenska, utan hur det översattes. Jag kan ju inte skriva ett engelskt ord med svensk stavning när jag pratar om att det är just på engelska.

Liksom jämför dessa meningar:
"Engelska ordet mail betyder post"
"Engelska ordet mejl betyder post"
Du ser att mejl inte är ett engelskt ord. När man pratar om hur man översätter det engelska ordet lag, så kan man inte skriva det med två g. Sen kan man väl om man vill skriva det med två g i försvenskningen.