OCZ släpper minnesserien Reaper

Permalänk
Melding Plague

OCZ släpper minnesserien Reaper

Idag har släppt en ny minnesserie som heter Reaper. Den första modellen har en frekvens om 1066 megahertz och det som kännetecknar moduler i Reaper-serien är att de har värmeledningsrör som även kallas heat-pipe på engelska.

Läs nyheten: OCZ släpper minnesserien Reaper

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

OCZ:s webbplats verkar vara ner för tillfället, men kommer förhoppningsvis komma upp inom kort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Hm, har marknaden för CPU kylning gått ner så dom måste försöka på minnes marknade nu?

Vatten, heatpipe.. vad är nästa steg? TEC/Peltier?

Låter som ett stort skämt, har aldrig behövt kyla ner minnen överhuvudtaget

Inte ens grafikkorten förutom en fläns, har för mig att RAM på grafikkort arbetar i högre frekvenser än system RAM

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt trevliga ut. OCZ är duktiga på att komma på nya fiffiga saker:D

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hm, har marknaden för CPU kylning gått ner så dom måste försöka på minnes marknade nu?

Vatten, heatpipe.. vad är nästa steg? TEC/Peltier?

Låter som ett stort skämt, har aldrig behövt kyla ner minnen överhuvudtaget

Inte ens grafikkorten förutom en fläns, har för mig att RAM på grafikkort arbetar i högre frekvenser än system RAM

Det är väl bättre än inget vid klockning iaf skulle jag tro..

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om prestanda, den ser cool ut. :]

Permalänk
Medlem

Sisst det var en sån här UBER inovativ Minnestråd, tror det var corsairs nya kylsystem för minnen eller vad det var så sa jag att det bara var en tidsfråga innan vi ser heatpips på ram minnena. DOCK tycker jag ju dom kunde gjort det lite mer sexigt än den där. hade hellre settt koppar heatspreders som vanligt sedan heatpuips på dom mitt på där minnena värkligen befinner sig sedan bör dom gå upp överm innet där det går koppar flänsar från minnets åvansida och upp en bit som heatpipsen går igenom.

MEn jag anser att kylning på ramminne fortfarande är rätt onödigt då dom inte blir så varma. Vist lite jumna å så men all dena kylning av minnen är ju löjligt.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket påslag det blir i pris ställt mot prestanda vinsten.

Permalänk

Blir besvärligt att få plats med dem under en Infinity eller annan lite större kylare som tenderar att hänga över minnesplatserna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Mina minnen blir skållheta vid 945 MHz 4-4-4-12 2,2 V.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Tycker de flesta prestanda minnen idag blir skållheta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Mina minnen blir skållheta vid 945 MHz 4-4-4-12 2,2 V.

Jo men är väl inte ricktigt vad dom felsta kör på. Självklart är minne som dessa ricktadem ot såna som pressar burken över spec MEN normalt sett så fins det igen anledning.

Sedan tenderar ju processorns kylare att bidra med friskt flöde av varmluft om man itn har stor bra kyalre å välventilerat då kan efekten bli att den tom kyer av dom lite. Själv har jag inga DDR2 minnen än bara DDR. Sitter på 8st 512Mb PC3200ECC/REG i min WS och dom har itne ens skitspridare på sig å är knappt jummna. Mina gammla PC2100ECC/REG i min föra WS var varmare å dom har itne heller skitspridare. räcker i princip med kopapr skitspridare å lite kallt luftflöde gneom burken så kyler det ner dom ordentligt. Men sedan är ju inte ram minnen kända för att tex klocka mätbart bättre med extra kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Det är väl bättre än inget vid klockning iaf skulle jag tro..

Sanningen är tvärt om. Utan heatspreaders å annat blingbling så är det bättre, det bästa är enbart en fläkt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Sanningen är tvärt om. Utan heatspreaders å annat blingbling så är det bättre, det bästa är enbart en fläkt.

Kanske lite överdrivet. Om det är bra kontaktyta mellan chipen och kylaren, vilket det sällan är, så är en kylare att föredra.
Men jag håller med att utan rejält luftflöde så spelare det itne så stor roll.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Sanningen är tvärt om. Utan heatspreaders å annat blingbling så är det bättre, det bästa är enbart en fläkt.

Och varför använder man inte denna utmärkta teknik på Processorer,Grafikkort, Nord och syd bryggor mm,mm,mm,mm?

Permalänk
Medlem

fyfan vilken rent ut sagt värdelös lösning. tror inte ett dugg på det där. onödig plats tar dom också.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Och varför använder man inte denna utmärkta teknik på Processorer,Grafikkort, Nord och syd bryggor mm,mm,mm,mm?

En CPu ger MYCKET mer värme i från sig så kalrt det behövs en fläns det förstår du väl. Ett raminne är chipsen inbakade i en kappsel. Den leder itne värme så satans lysande till att börga med sedan feta tjocka termiska tejpbtar i mellan osh sedan på det en bit alu eller koppar. Fläkt som drar luft rakt över chipsen räcker gott å väl då matrialet chipsen är inkappsalde i ändå begränsar värmelednigsförmågan så mycekt så kan du lika väl ha luftflöde rakt över dom för bra kylning. Den dagen minnena alstara så satans mö värem så lär dom nog kappsal in dom på annat vis så dom får kontackt med metal direckt. Dock tror jagi tne minnena kommer bli så varma på bra länge om någonsin. är betdligt mindre transistorer och mer kondensatorer mm i minnen som itne förbrukar energi på samma vis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Blir besvärligt att få plats med dem under en Infinity eller annan lite större kylare som tenderar att hänga över minnesplatserna.

Jag skulle i varje fall inte få plats med dem pga min kylare. Har tillräckligt med problem redan ;P

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Så där skulle BH-5'orna utrustats..
Blir ganska varma i 250MHz och 3,4-3,5 volt..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Vad är nyttan med heatpipes, varför huvudtaget dela på en kylare så där? Värmen måste ju ändå ledas bort bättre om hela flänsen är i ett stycke, tänker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Så där skulle BH-5'orna utrustats..
Blir ganska varma i 250MHz och 3,4-3,5 volt..

Verkligen, måse ha 2x80mm över mina för att de inte ska spruta fel vid 250 och 3.5v
Minneskylning behövs på högpresterande minnen för överklockare.

Vad gäller heatspreaders så behövs de inte på vanliga ddr-baserade ramminnen, varför?
För att heatspreaders endast fördelar ut värmen, inte avleder den bättre eftersom ytan är i stort sett den samma och värmetejp leder värme så pass dåligt.

Heatspreaders kom till för RD-ram där kretsarna växelvis kunde bli varma och på så sätt höll man tempteraturen jämn och spred ut punktvärmen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Fan va grymt de ser ut, svart, aggresivt. Kommer nog kirra skiten.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB