AMD Barcelona i Opteron-segmentet

Permalänk
Melding Plague

AMD Barcelona i Opteron-segmentet

Idag har det dykt upp lite information kring AMD:s planer i Opteron-segmentet processorer. Enligt informationen skall AMD släppa nya modeller baserade på den fyrkärniga Barcelona-kärnan i juni.

Läs nyheten: AMD Barcelona i Opteron-segmentet

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det den nya plattformen/arkitekturen, som många har väntat på.

Ska bli intressant att se lite tester om AMD har lyckats eller ej.
För konkuransen skull så hoppas jag.

En fråga till riktar dom sig till Server markanden med dom här processorerna eller till Desktop.

Permalänk

Hade du läst artikeln Dualcore så hade du sett att det är till servermarknaden dessa processorer vänder sig i första hand...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

skuggade genom snabbt och missade :).
Tack.

Permalänk
Avstängd

Om dom presterar bra kan man väl lika gärna ha dem till persondatorer?
Men det är nog osannolikt att amd har lyckats än..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Hade du läst artikeln Dualcore så hade du sett att det är till servermarknaden dessa processorer vänder sig i första hand...;)

Samma arkitektur kommer i och för sig att användas till desktop-maskiner också, precis som idag med Athlon64/Opteron.

Permalänk

Spännande. Me like hög IPC.

När kommer dual core varianterna för hemanvändare?

EDIT: 95W TDP för en quadcore? Najs potatisblajs!!

Permalänk
Medlem

quad med 95 TDP watt, kan bli min första quad om det vill sig med plånboken!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ja de e fan bra med wuad å 95w synd bara att de kostar skjortan dessa opterons ...

mmm quad core .... mmm

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Homer sipmson på killen ovanför

quadcore... säg det några gånger. Låter prestanda lång väg.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

en glad nyhet till alla med AM2 plankor är att 12XX modellerna funkar på AM2. quad till folket ,octo-core till mig hehe

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
Homer sipmson på killen ovanför

quadcore... säg det några gånger. Låter prestanda lång väg.

JA ! Jag tänkte ngt liknande...tänker han käka upp prollen eller ?
"mmm porkhops......mmm"

Men visst quadcore låter ju som riktigt teknoporr och ngt att dräggla över och vilja köpa.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vi får väl se. Skulle inte tro att Intel sitter tyst o väntar på att AMD får för mycket att säga till om igen.

Permalänk
Medlem

Det _allra_ bästa med Barcelona är dess mycket avancerade energi-styrning. Separat för varje delkärna.

Kan bana väg för tystare högprestanda.

Man får bara hoppas att det fungerar väl i praktiken och inte som med CNQ som ger mycket hängningar och blåskärmar ihop med "fel" hård/mjukvara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det _allra_ bästa med Barcelona är dess mycket avancerade energi-styrning. Separat för varje delkärna.

Kan bana väg för tystare högprestanda.

Man får bara hoppas att det fungerar väl i praktiken och inte som med CNQ som ger mycket hängningar och blåskärmar ihop med "fel" hård/mjukvara.

Frågan är bara hur bra den kommer prestera. Xbitlabs hade en artikel angående kommande cpuer från Intel. En QuadCore med ett TPD värde på endast 50W spekuleras det om redan nu i mars.

Permalänk

Hah, det här måste vara en bra nyhet för jag ser inte röken av något Core 2 Duo/Intel-fan som säger att AMD är för sent ute och inte har en chans, blahablaha.

Schmack! Tråkigt för er grabbar/tjejer, här har ni kraft till samma värme som en Sempron (nåja, två, ganska hårt, underklockade/voltade kanske ).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Discokungen

Gött. 90W TDP. AMD mäter väl hur varm den maximalt kan bli?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hah, det här måste vara en bra nyhet för jag ser inte röken av något Core 2 Duo/Intel-fan som säger att AMD är för sent ute och inte har en chans, blahablaha.

Schmack! Tråkigt för er grabbar/tjejer, här har ni kraft till samma värme som en Sempron (nåja, två, ganska hårt, underklockade/voltade kanske ).

Folk kanske är smarta och säger ingenting innan den är släppt och testad för igentligen kan man inte säga någonting innan det.

90W tdp är inte speciellt lågt(bra för quad iförsig), men jag vet inte riktigt hur Intel/Amd räknar fram de där värdena.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Gött. 90W TDP. AMD mäter väl hur varm den maximalt kan bli?

japp men det är den teoretiskt högsta siffran och jag tror inte att någon maxar sin prolle 24/7 så tdp är troligen ännu mindre.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
japp men det är den teoretiskt högsta siffran och jag tror inte att någon maxar sin prolle 24/7 så tdp är troligen ännu mindre.

Löjligt. Det är väl vad min E6600 ligger på, enligt Intel?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det _allra_ bästa med Barcelona är dess mycket avancerade energi-styrning. Separat för varje delkärna.

Kan bana väg för tystare högprestanda.

Man får bara hoppas att det fungerar väl i praktiken och inte som med CNQ som ger mycket hängningar och blåskärmar ihop med "fel" hård/mjukvara.

Vet inte om jag är så upphetsad av den featuren. För bärbara är det ju grymmt men för stationära (vilket dessa är till för) så krävs det ju varierbar hastighet på fläktarna för att man ska tjäna något alls på det där (i ljudnivå).

Och personligen så är det full-load ljudnivåerna som ska ner, resten är av mindre betydelse (är ingen direkt fan av alltför stora ljudnivåskillnader mellan idle och full-load, men det är jag det).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
japp men det är den teoretiskt högsta siffran och jag tror inte att någon maxar sin prolle 24/7 så tdp är troligen ännu mindre.

AMDs TDP är baserat på hur mycket energi processorn konsumerar om du får varenda transistor aktiverad. Det är något som inte ens händer när du kör Prime95 eller CPU-burn.

Intel baserar sitt TDP på "typical maximal usage" som brukar vara runt 75%.

Ofta har jag sett i recensioner där man testar strömförbrukningen att Intel kan ligga något över sitt TDP, medan AMD inte uppnår sitt TDP. Så att bara läsa sig till strömförbrukning genom TDP fungerar inte jämförtbart i praktiken. Jag skulle gärna vilja se tester på dem däremot, både för Intels och AMDs kommande QuadCore.

Nej, jag är ingen fanboy, jag använder faktiskt både AMD och Intel just nu. Känns som man alltid måste gardera sig när man diskuterar detta ämne.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vet inte om jag är så upphetsad av den featuren. För bärbara är det ju grymmt men för stationära (vilket dessa är till för) så krävs det ju varierbar hastighet på fläktarna för att man ska tjäna något alls på det där (i ljudnivå).

Och personligen så är det full-load ljudnivåerna som ska ner, resten är av mindre betydelse (är ingen direkt fan av alltför stora ljudnivåskillnader mellan idle och full-load, men det är jag det).

Ofta spelar det ju ingen roll att ljudnivån går upp vid load pga. att man t.ex. spelar och märker då inte ljudet iallafall.

Själv tycker jag det är jätte bra, varför ska den dra mer än nödvändigt?
Visserligen ska TDP också vara låg men det är den ju någotsånär.

Intressant bara att Intel ger tdp på 105W för sin Quad och då klagade så mycket folk på "åhh vad den drar mycket ström, rena prescott uppföljaren" men det är ju bara 17% mer?

Hmm ackelind, det visste inte jag om så då blir skillnaden i strömförbrukning klart större då?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

TDP står för termal design power och syftar på hur kylnigen ska dimensioneras i systemet för att processorn normalt sett itne ska överstiga sin maximalt stabila tempratur. Det står kalrt å tydligt i intels databas att TDP värdet just är för att hjälpa till att designa kylnigen och att det inte på något vis har med den maximala effektförbruknigen av processorn. Står också klart tydligt att processorn KAN dra mer effekt än vad TDP värdet för processorn är.

So mexempel kan E4300 til E6700 dra maximalt 75A villket betyder ca 100W med 1.3V. Så AMD's TDP värde på 95W motsvarar nog rätt bra intels TDP på 65W vad det gäller pracktisk strömförbrukning då AMD oftast anger vad processorn rent teoretisk kan dra om man nytjade den till 100% villket inte går pracktiskt med mjukvara. ända sättet dom kan komma nära 100% är med speciel labb utrustning som processorn körs i. igen ricktig dator alltså. har sett ett sånt kort på bild en gång i tiden tror det var för socket A.

Permalänk
Medlem

Hm... jag ser att de försöker undvika mitt gnällande genom att sätta citattecken runt "exklusiv". Jobbigt att skriva separat?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd

Ja du Zandros, tänkte på det med.

"Denna implementation av ”exklusiv” cache per processor samt en delad cache har det skrivits mycket positivt om i media."

Det kan lätt föväxlas med exclusive cache. Tror swec brukar skriva det btw?
Men det är något helt annat, exclusive är cachetekniken AMD använt sedans K75. Både L2 och L3 är exclusive.
Förstår inte varför dom inte kan använda ett annat ord då folk lätt får för sig att det har med exclusive cache, rakt översatt blir ju det exklusiv cache.

Permalänk
Medlem

K10 verkar bli helt najs. Högre IPC än Core 2 samt bättre minneshantering och strömsparfunktioner.

T ex kommer accesstiden till dimmarna ligga på ca 50ns jmf med Core2 som ligger runt 100ns, sedan har den dubbelt så hög Fpu prestanda som K8 mm.

Penryn måste klocka högt för att mäta sig. Det ryktas att de som haft ES chip sett att en mellanklass modell av barcelona (ca 2,5Ghz?) motsvarar Core2 @ ca 3,6Ghz. Fast jag lite har svårt att tro att detta visar sig i så många benchar.