Nvidia släpper Direct X 10-drivrutin för Vista

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper Direct X 10-drivrutin för Vista

Nvidia släppte igår den första drivrutinen för Windows Vista och Direct X 10 som har genomgått Microsofts Windows Hardware Quality Labs-tester (whql) som nu även innefattar tester med Direct X 10.

Läs nyheten: Nvidia släpper Direct X 10-drivrutin för Vista

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft stora problem ja.
Inte kunnat spela ett enda lite mer avancerat 3d spel.
Bara cs 1.6. Har Vista ultimate 32bit
Ska tanka och pröva nu

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Nice, återkom gärna med svar för oss som fortfarande är XP-användare. Vore trevligt om man kunde börja bruka Vista som ett "fungerande" OS även i spelsammanhang from now on..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Nice, återkom gärna med svar för oss som fortfarande är XP-användare. Vore trevligt om man kunde börja bruka Vista som ett "fungerande" OS även i spelsammanhang from now on..

Instämmer. Håller mig till XP sålänge

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Kört Vista Ultimate 32 en månad nu utan problem alls, spelar mycket spel, film, musik och lite av varje. Kan inte klaga överhuvudtaget, kan bara säga att det inte är nåt OS att vara rädd för, det är betydligt bättre uppbyggt än XP i mitt tycke med mappstruktur mm. Att det inte är optimerat än är ju sånt som förhoppningvis blir löst snart.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Jag hade 60dps nästan konstant i World of warcraft med XP, och jag har det i Vista. Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna klaga på?

Visst, jag fick köpa mer minne till datorn, eftersom Vista drar lite mer. Men annars har jag inte haft några större problem, kör förövrigt Home Premium 32-bit.

Permalänk
Medlem

Det finns ju hur mycket dokumenterat strul som helst med spel och grafikdrivrutiner under Vista. Allt har ju nästan hittills talat för att det buggar på ett eller annat sätt. Personligen har jag haft problem med ID's Quakespel som funkade förj*vligt under Vista. Fast det var ju iofs under Vistas RC-tid, kan ha varit det.

Anyway, tell us ni som provar den nya drivern!

Permalänk

Någon som prövar, kan ni kolla om man har "full screen view" möjligheten om man kopplat in en tv åxå? och att man INTE måste köra samma upplösning på TFTn som TVn.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Icy
[B]Jag hade 60dps nästan konstant i World of warcraft med XP, och jag har det i Vista. Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna klaga på?[QUOTE]

Exakt, alla spel jag provat flyter perfekt, inget att klaga på för mig heller, kommer inte att gå tillbaks till XP iaf.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Inaktiv

lite WoW skadade va? 60FPS inte DPS menar ni va?

iaf så blir alla filmer i VLC svarta, hör ljud men ingen bild, blir så ibland när jag uppdaterar nvidias drivisar, någon som vet varför eller har en lösning?

Permalänk
Medlem

Aresz, test installera om XviD,VLC och övriga codecs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
lite WoW skadade va? 60FPS inte DPS menar ni va?

iaf så blir alla filmer i VLC svarta, hör ljud men ingen bild, blir så ibland när jag uppdaterar nvidias drivisar, någon som vet varför eller har en lösning?

Lösningen finns i flera andra trådar, sök på vlc i vista under forumet för bättre förklaring men det verkar vara så att du ska ändra video ut till OpenGL.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenjin
Aresz, test installera om XviD,VLC och övriga codecs.

Med tanke på att VLC har integrerade codecs så går det inte att lösa codecproblem utan att pilla med VLC.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det där med VLC var väl bara att ändra typ "videoutmatningsmodulen" som det så fint heter? Jag har inte haft det problemet, men jag läste det nånstans..

Permalänk
Medlem

Blir kanske lagom att gå tillbaka till Vista när man köper nytt grafikkort i vår. Mitt grafikkort funger olyckligtvis inte alls bra i Vista

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Blir kanske lagom att gå tillbaka till Vista när man köper nytt grafikkort i vår. Mitt grafikkort funger olyckligtvis inte alls bra i Vista

Ett x1900xt borde väl inte fungera sämre än andra grafikkort? Skulle tvärtom tro att många upplever ännu värre strul med Nvidia...Så förmodligen lär ingenting bli bättre av att byta grafikkort. Du kan få Dx10 IOFS..men om vi talar om buggar, strul och andra problem...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Har testat Supreme Commander och Quake4, de fungerar utan poblem. Kör på Vista Home Premium 64-bitars.

Visa signatur

Dator: AMD 4600+, 2GB Corsair Minne, A8N32-SLI Deluxe, XFX Geforce 8800GTX, 150GB Raptor. Hiper Type-R 730W PSU, X-Fi Fatality, Thermaltake Kandalf Chassi
PSN: Jolmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Jag hade 60dps nästan konstant i World of warcraft med XP, och jag har det i Vista. Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna klaga på?

Visst, jag fick köpa mer minne till datorn, eftersom Vista drar lite mer. Men annars har jag inte haft några större problem, kör förövrigt Home Premium 32-bit.

Jag körde World of Warcraft i Windows Vista Home Premium x64 och det flyter inte alls med NVidias drivrutiner.

Permalänk
Medlem

För oss som har 64 bitars versionen av vista.

http://www.nvidia.com/object/winvista_x64_100.65.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Ett x1900xt borde väl inte fungera sämre än andra grafikkort? Skulle tvärtom tro att många upplever ännu värre strul med Nvidia...Så förmodligen lär ingenting bli bättre av att byta grafikkort. Du kan få Dx10 IOFS..men om vi talar om buggar, strul och andra problem...

Många som har X1900XT har helt fungerande kort i både Vista och XP. Jag har problem med mitt i båda operativsystemen. Kanske kan bero på tillverkaren av mitt kort, jag vet faktiskt inte. Jag har nöjt mig med slutsatsen att det duger under XP men ger för mycket strul uner Vista.

Ja Nvidia har "haft" en del problem med sina kort under Vista. Det märkte jag själv när jag felsökte varför mitt strulade. Men faktum är att det finns inte så många som har problemen jag har i Vista med ett X1900XT. Så ett nytt kort gör säkert susen. Dessutom tycker jag ett X1900XT är långsamt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Jag hade 60dps nästan konstant i World of warcraft med XP, och jag har det i Vista. Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna klaga på?

Visst, jag fick köpa mer minne till datorn, eftersom Vista drar lite mer. Men annars har jag inte haft några större problem, kör förövrigt Home Premium 32-bit.

Bara så jag förstår saken rätt... Du köpte mer minne för att köra vista men fick inte mer dps i WoW jämtemot med mindre ram i XP?

ot. Bra att det börjar trilla in mer drivrutiner till alla vista användare. Själv väntar jag nog ett år eller så tills jag överväger vista. Om det nu kommer spel jag absolut måste testa...

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk

Låter toppen!

Har bara en fråga; om jag installerar DX10 drivern på mitt 6800GT AGP i Vista, hur kommer jag kunna spela BF2 då? Kommer jag få sämre fps jämfört med en liknande dator i XP med DX9?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Låter toppen!

Har bara en fråga; om jag installerar DX10 drivern på mitt 6800GT AGP i Vista, hur kommer jag kunna spela BF2 då? Kommer jag få sämre fps jämfört med en liknande dator i XP med DX9?

dx 10 finns inte på 6800GT, finns bara på Nvidias 8xxx kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Downloader
dx 10 finns inte på 6800GT, finns bara på Nvidias 8xxx kort.

Precis det jag menar. Jag undrar hur mitt BF2 kommer flyta om jag installerar DX10 på min dator om det nu går. Kan jag som vanligt installera DX9 på mitt VISTA eller måste jag köra DX10`?

någon som förstår vad jag menar? för jag är trött:P

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort fullständigt ignorerar DX10, så det gör varken från eller till = exakt ingen skillnad alls.

Vista har både DX9 och DX10 redan från början, så inget behöver installeras. Vissa spel kan dock bugga med igenkänningsprocessen av DX9, då kan man installera DX9 över det befintliga bara för att spelet skall känna igen det.

edit. vad gäller Nvidias drivrutiner, det är samma sak med dem. Är det ett DX9-grafikkort och ett DX9-spel körs givetvis drivrutinen endast i DX9 hur mycket DX10-certifierad den än är. Och kommer det ett DX10 spel kommer du antagligen att kunna köra det helt enkelt för att det också kommer att stöda DX9, allt annat vore korkat av speltillverkaren.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

ÜberTHANKS !:D

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |